Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Inspirert av @SpaceCowboy, kom jeg over denne Lemaniaen på eBukta, og lurer derfor - som vintage-n00b - om denne er kosher? Synes selv at baklokket var i overkant slett, men har ikke sett så mye vintage til å kunne uttale meg.
Takker for alle svar!

http://m.ebay.com/itm/151554210566?nav=SEARCH

Kjenner ikke til denne modellen, kanskje andre gjør. Men når det er sagt, ville jeg nok latt denne passere. Det er ut som et er rustskader på kassa, og skiva har merker etter fukt. Det gjør det hele til et risikabelt prosjekt.
 
Redigert av en moderator:
Longines Diver, ref. 7042 (original "Legend Diver")

eBay er det nå en liten sjeldenhet på gang:



Klokken "Legend Diver" er en re-edition av. Riktig verk, skive, originale visere så vidt jeg kan se. Men det er noe jeg reagerer på, noen som ser hva det er? Ikke sikkert at det betyr noe, men det hadde likevel utløst et spørsmål til selger, skulle jeg vurdert denne.

Uansett, meget sjelden og attraktiv klokke.
 

33526716_1_x.jpg
 
Er ikke markørene på bezel veldig mye hvitere enn de på skiven? Vet ikke om det er det du tenkte på, men var det som falt meg inn ved et utrent øyekast.

Jo, jeg ville spurt om bezelen. Trekanten kl. 1200 skulle også være luminova (noe den sannsynligvis er, men den ser litt vel "ny" ut). I tillegg ligger den litt over skiva, andre eksemplarer jeg har sett har den ligget mer tett mot skiva. Det ses spesielt godt hvis man sjekker bildene i eBay-annonsen.
 
Omega Speedmaster Professional, ref. 145.012-67 (Pre-Moon)

eBay akkurat nå:

$_57.JPG


En korrekt 145.012-67, samme referanse som Buzz Aldrin og en rekke andre Apollo-astronauter. Pen skive ift alder (noe lumina kl. 1000 mangler), bezelen er også over gjennomsnittet når det kommer til tilstand.

Et par ting dog: Lenken er en 1171-lenke og den er ikke original ift en 145.012. Den er nok fra 70-tallet så den er vintage. Boks her uten papirer er ikke så mye verdi i, spør du meg. Den kan gjerne være kjøpt i ettertid for et par hundre kroner.

Men viktigst her: korrekt skive, visere, bezel, kasse og baklokk. Riktig referanse og årstall (1967 og 26 millioners serie).
 
Å herregud jeg vil ha en sånn @Hammerfjord, blir ikke tøffere enn dette. Tror vel ikke prisen er så ille heller. Men kan jo gå en del over dette til slutt kanskje...Orginalitet vet jeg ikke noe om, men ser jo helt rå ut.
 
Redigert av en moderator:
Har sett litt på vintage ur, og tror jeg har lyst på ett. Men Har ikke helt klart å bestemme meg. Er litt usikker på hvor ofte det faktisk kommer til å bli brukt. Skulle gjerne kjøpt et Omega, men disse begynner på 3000,- og har da en ukjent servicehistorikk. Skal du ha et som nylig har hatt service bikker fort prisen 4000-5000, som jeg synes blir litt dyrt når jeg ikke vet om jeg i det hele tatt kommer til å bruke det.

Har derfor sett litt på Eterna ur, som det virker å koste fra ca 2000,- for ur som nylig har vært på service. Har fulgt med her på sonen og finn og kontaktet noen, foreløpig ikke funnet noe som fristet nok. Litt grunnet tilstand og litt grunnet størrelse.

Har derfor kikket litt på ebay, og funnet en som kan være aktuell søk opp artikkelnr 111615807979

www.ebay.com/itm/111615807979

Den har gått ut men ser ikke ut til å ha blitt solgt, var i kontakt med selger og kan kontakte han igjen.

Men er det noe jeg ble være oppmerksom på dersom jeg skal kjøpe vintage? Hvilke spørsmål skal jeg stille til selgeren?

Er forøvrig ikke låst på Eterna andre merker er også aktuelle. Men ser at Eterna var store på 60-tallet og grunnet forbindelsen til ETA er det forholdvis enkelt mtp deler.
 
Redigert:
Men er det noe jeg ble være oppmerksom på dersom jeg skal kjøpe vintage? Hvilke spørsmål skal jeg stille til selgeren?

Er forøvrig ikke låst på Eterna andre merker er også aktuelle. Men ser at Eterna var store på 60-tallet og grunnet forbindelsen til ETA er det forholdvis enkelt mtp deler.

Her har du en liten guide til kjøp av vintage.

Ellers er det som du sier et poeng å kjøpe klokker som har bra med deletilgang. Omega er nevnt. Eterna også. Klokker med Valjoux-verk er også greit å kjøpe.