Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Heuer Bund Sternzeit - £8000:

Stern01.jpg
 

Ut i fra min begrensede erfaring ser det ut som denne har service dial og visere. Greit nok hvis du ikke ønsker/har råd til en av få orginale.
Tom

Kan jeg spørre hvordan man ser det på denne? At det er service skive og visere mener jeg. (Jeg prøver bare å lære litt :)) Jeg syns viserne ser litt nyere ut pga lite patina men skiven?
 
Kan jeg spørre hvordan man ser det på denne? At det er service skive og visere mener jeg. (Jeg prøver bare å lære litt :)) Jeg syns viserne ser litt nyere ut pga lite patina men skiven?

Jeg er usikker på om det er en service-dial, men den ser i alle fall ut til å ha blitt re-luma. Tror uansett at viserne er byttet på et eller annet tidspunkt. Når det kommer til en slik "red depth" er de jo etter sigende veldig sjeldne.

Videre er vel bezel feil? Den skal være uten minutt-markeringer frem til 15 minutter? Men slik jeg har forstått det, er disse gamle Rolex-ene sjeldne saker og disse byttene betyr nødvendigvis ikke at det er en "deal-breaker".

MEN: Hva med bilder av referansenummer og serienummer mellom lugsa? Bedre bilde av verk (6536-1 skal ha cal. 1030). Blir skeptisk når slikt ikke ligger ute.
 
En 60 år gammel sub med radium har en helt annen patina på skive/visere. Skiven ser for meg ut som en servicedial, den kan også være "vasket" dvs fjernet all gammel lume. Viserne er ikke stort bedre, minuttviseren skal gå helt ned til chapterringen på dialen. Bezelinserten ser ikke ut til å passe helt i ringen. Dette firmaet har flere vintage med "tvilsom" orginalitet ute på chrono24.
Tom
 
Skiven er trolig en redial. Flere vintage Rolex fra denne dealeren er omtalt på VRF (Eric Ku) som fake og/eller redials.

En veldig bra artikkel av Philipp Stahl med henblikk på lume evolusjon hos vintage Rolex finnes på VRF Classic Posts
http://www.network54.com/Forum/207593/thread/1409658757/The+Evolution+of+Rolex+Luminous..

En rimelig og enkel investering for vurdere tilstand på disse gamle skivene er å kjøpe en UV lommelykt på Biltema og en Geiger teller på Ebay - avslører det aller meste. Her vist på tritium skive fra 64'



 
Glashütte Spezichron

http://m.ebay.com/itm/331392644502
Rotet litt rundt på Bayen og falt litt pladask for denne, men sliter med å finne info om den, hvilket jeg tolker som et dårlig tegn.
Ser kosher ut i mine øyne, men fant som sagt lite referanser.Noen eksperter her inne som kan belyse meg(historie/verk/originalitet etc)? Hadde blitt svært takknemlig :eek:
 
Redigert:
Trenger innspill i chrono-jungelen

Har de siste månedene hatt veldig lyst på en panda chrono, hvit skive/svart sub dial eller motsatt;)
Men har også åpnet øynene for gult gull etter å ha prøvd @flyback s gamle REX ;)
Hvilket verk er det som sitter i denne @flyback ?

Budsjettet ligger på 4-8K, alt etter hvor servet/tilstand den har.
Har vurdert Seiko 6138 8020, men her som også andre kjente chronos, er det mye franken ute å går.

Er det noen tips til hvilke urverk man bør gå for heller enn andre når det gjelder mulighetene for service/deletilgang/osv..?
Er Valjoux det man bør gå for? Eller er det også innafor med Landeron?

Har for tiden los på en gammel chronograph med Landeron 48.
Noen tanker om servicekost/deletilgang for det?
 
Redigert av en moderator:
Har de siste månedene hatt veldig lyst på en panda chrono, hvit skive/svart sub dial eller motsatt;)
Men har også åpnet øynene for gult gull etter å ha prøvd @flyback s gamle REX ;)
Hvilket verk er det som sitter i denne @flyback ?

Budsjettet ligger på 4-8K, alt etter hvor servet/tilstand den har.
Har vurdert Seiko 6138 8020, men her som også andre kjente chronos, er det mye franken ute å går.

Er det noen tips til hvilke urverk man bør gå for heller enn andre når det gjelder mulighetene for service/deletilgang/osv..?
Er Valjoux det man bør gå for? Eller er det også innafor med Landeron?

Har for tiden los på en gammel chronograph med Landeron 48.
Noen tanker om servicekost/deletilgang for det?

I min sitter det et Landeron 51. Nyservet av Greg her på forumet. Service og deletilgang er i hvertall ganske så kurant på denne. Min er forresten i rødt gull :cool:

D1574682-1D06-4C0C-9BC1-AA0DD7FCC642_zpsagpg754o.jpg
 
Redigert av en moderator:
Har de siste månedene hatt veldig lyst på en panda chrono, hvit skive/svart sub dial eller motsatt;)
Men har også åpnet øynene for gult gull etter å ha prøvd @flyback s gamle REX ;)
Hvilket verk er det som sitter i denne @flyback ?

Budsjettet ligger på 4-8K, alt etter hvor servet/tilstand den har.
Har vurdert Seiko 6138 8020, men her som også andre kjente chronos, er det mye franken ute å går.

Er det noen tips til hvilke urverk man bør gå for heller enn andre når det gjelder mulighetene for service/deletilgang/osv..?
Er Valjoux det man bør gå for? Eller er det også innafor med Landeron?

Har for tiden los på en gammel chronograph med Landeron 48.
Noen tanker om servicekost/deletilgang for det?

Det ser ut som du har fått et godt svar ift Landeron. Valjoux er safe også. Seiko er jeg usikker på, tror det er litt mer kronglete i følge flere jeg har snakket med. Jeg hadde nok gått for Valjoux.

I prisklassen du nevner, blir det ikke så mye å velge i dessverre, spesielt når dollaren er så sterk. Nivada Grenchen/Croton sine Chronomaster-modeller er et alternativ, men disse har jo steget en del i pris i det siste (i tillegg til dollar-kurs). Her finner du Valjoux-verk (23, 92, 7733 m.fl.), avhengig av modell og generasjon. Disse er grei å forholde seg til, spesielt hvis man bruker denne referanse-siten som guide.

Videre har du Wakmann ("billig-Breitling"), budsjett-klokker fra USA. Også Valjoux-verk og flere panda-varianter. Foreslår at du gjør et søk på eBay her. Disse dukker opp til stadig, og til hyggelige priser. Men også til over 10.000. Så litt leiting må til. Men pass på, disse er litt vanskelig å navigere i, mye franken, og ikke så lett å finne ut av hva som er originale klokker.

Wyler sine Incaflex-klokker er et annet alternativ, disse hadde også panda. Bruker også mye Valjoux. Men samme problemet som med Wakmann. Litt vanskelig å orientere seg i modellene.

Det beste tipset er å legge inn et fast søk i eBay på "valjoux" og se hva som dukker opp. Med litt tålmodighet skulle det være mulig å oppdrive en ok Chronomaster f.eks. Lykke til!
 
Redigert av en moderator:
Hva med citizen 'bullhead' 8110A? Mange till salgs på ebay til en grei pris. Ikke noe dårlig verk ut fra dvs Japan forums :)
http://sweep-hand.org/want-an-original-citizen-bullhead-a-quick-buying-guide/
https://www.google.no/url?
[IMG][URL=http://s1381.photobucket.com/user/johannes_hansen1980/media/panda/dsc_0003-copy_zpsmfh7k8mc.jpg.html][IMG]http://i1381.photobucket.com/albums/ah237/johannes_hansen1980/panda/dsc_0003-copy_zpsmfh7k8mc.jpg[/URL][/IMG]
 
Hvordan er det egentlig med Constellation Pie-Pans nå? Lenge siden jeg har sett noen her på sonen. Er egentlig veldig interessert i en, men lurer litt på prisnivået i dag. De er vel generelt litt dyrere enn ikke-piepan, men dreier det seg om veldig mye? Så litt på WUS før i dag, men det blir jo fort dyrt dersom det kjøpes fra utlandet, særlig med tanke på toll.

Noen som har noen innspill? Eventuelt som sitter på en Pie-Pan de vil kvitte seg med:mrgreen:
 
I min sitter det et Landeron 51. Nyservet av Greg her på forumet. Service og deletilgang er i hvertall ganske så kurant på denne. Min er forresten i rødt gull :cool:

Rødt gull gjør seg best @flyback ;)

Hva med citizen 'bullhead' 8110A? Mange till salgs på ebay til en grei pris. Ikke noe dårlig verk ut fra dvs Japan forums :)

Har ikke sett denne utgaven med kantede kassen før @Matrix . Den hvite med sorte sub dial var ikke dummen ;)
https://www.youtube.com/watch?v=-NpEoiIZfbA
 
Redigert av en moderator: