Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Hva tenker folk om Seiko Bullhead Chronograph? Ble litt revet med og fikk vinnerbudet på en slik på auksjon ikveld. Sitter og lurer på om det kan ha vært et dumt kjøp. Kom på 700€ pluss omkostninger og mva. Noen erfaringer eller tanker?

Når man handler vintage er det viktig å gjøre et godt forarbeid slik at man vet at man kjøper "original vare". Det som ofte er problemet er bruk av deler fra andre modeller osv. typisk det man kaller frankenklokker. Så spørsmålet er om tilstand og originalitet er reflektert i prisen du betalte (700€). Ellers er jo Bullheads kule klokker, inkl. Seiko sine. :)

• Liker
Reaksjoner: Tom Henriksen og Kurt
Har undersøkt litt i etterkant( feil rekkefølge ja) og såvidt jeg kan se er klokken orginal, med riktig lenke og er nok slitt til at den ser ut som en klokke fra 70 tallet uten å være helt utslitt. En 40 år gammel klokke skal jo ha litt slitasje.
Får vente i spenning, går vel en uke eller tre før den er i hus.

Hva tenker folk om Seiko Bullhead Chronograph? Ble litt revet med og fikk vinnerbudet på en slik på auksjon ikveld. Sitter og lurer på om det kan ha vært et dumt kjøp. Kom på 700€ pluss omkostninger og mva. Noen erfaringer eller tanker?

Jeg har en i brun og vurderer å kjøpe en i svart også, så jeg liker den ganske godt.. Jeg skal ikke forsøke å vurdere hvorvidt du betalte for mye eller ikke.

Ville bedt om å få se hva som ble gjort da den var på service (kvittering til høyre på et av bildene). Ville også spurt om annen servicehistorikk, hvis mulig. Så ville jeg møtt selger, og undersøkt klokka med lupe for å avgjøre om de kosmetiske tingene er iht til årstall (skive, bezel etc.). Lett å trå feil her. Bildene er ikke tilstrekkelig for å kunne med sikkerhet avgjøre det, slik jeg ser det.

Personlig synes jeg det er for mye å betale for en 5513, men markedet bestemmer... :)

Det ligger til salgs en tilsynelatende orginal og upolert SM300 fra 67 på Instagram. Bruker, "oldnevermore."

Hei godtfolk.

Jeg har en kompis som er på utkikk etter sin første mekaniske klokke, og han vil gjerne ha vintage.
Han liker veldig godt denne fra Longines, men han lurer på om prisen er fornuftig, og om den er original? Hva tenker dere om modellen? Burde han f.eks finne seg noe vintage fra Omega i stedet?

Hei godtfolk.

Jeg har en kompis som er på utkikk etter sin første mekaniske klokke, og han vil gjerne ha vintage.
Han liker veldig godt denne fra Longines, men han lurer på om prisen er fornuftig, og om den er original? Hva tenker dere om modellen? Burde han f.eks finne seg noe vintage fra Omega i stedet?

Personlig syntes jeg 30L er et nydelig urverk som overgår mange av Omega sine verk. Sport Chief var en modell serie kun solgt i Skandinavia så det er en mulighet for at klokken er solgt i Norge. Prisen og hva selger legger i "full service" vil jeg ikke ha noen formening om.

Personlig syntes jeg 30L er et nydelig urverk som overgår mange av Omega sine verk. Sport Chief var en modell serie kun solgt i Skandinavia så det er en mulighet for at klokken er solgt i Norge. Prisen og hva selger legger i "full service" vil jeg ikke ha noen formening om.
Takk for innspill!

30L er ett nydelig verk, hadde besøk av en som hadde kjørt 40 mil for å kjøpe en slik en av meg engang. Han samlet spesifikt på klokker med 30L verk. Har studert de og blitt mer observant på de etter dette. Å du ser fort at det er ett finere verk en mye annet. :)

• Liker
Reaksjoner: Classic