Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)


Mer Rolex! :)

9827889662.jpg


Har ikke fått gjort en due dilligence på denne, men det ser ut som en tidlig GMT ja. Det jeg ville ha sjekket ut er:

  • Bezel: Er litt usikker på om denne skulle ha hatt bakalite-bezel? I så fall feil bezel
  • Modell- og serienummer skal være synlig mellom lugsa og stemme med skive og urverk
  • Sjekke skive (dårlig bilde) og at denne variasjonen stemmer med kasse og modellnummer
  • Sjekke at denne modellen, gitt modellnummer og skive, hadde "no crown guard"

Hadde alt stemt ville den kanskje kostet over 100.000, kanskje derfor prisen er som den er. Dette får andre vurdere.

Bildet er dårlig, så det er vanskelig å vurdere tilstand.
 
Her er jeg ute på dypt vann, men om alt stemmer er dette en hyggelig pris(alt er relativt;) ) for en sea dweller doble red. Men jeg trenger hjelp av noen som kan sine saker her...

Rolex Vintage Sea Dweller 1665 Double Red Dial | eBay

Hvis original, ja - når det gjelder Rolex med spesielle skiver og rød tekst er originalitet veldig viktig for samlerverdien.

Seadweller 1665 med Seadweller Submariner i rød tekst er priset til 12500 - 22000 USD i Gilbert/Shugart/Engle (2011). Hvor laveste pris er dealer kjøpspris for komplett klokke og høyeste mint salgs pris. Tilsvarende for en vanlig utgave er 3000-6500 USD.... :)
 
6542 er priset til 2400-5000 USD i Gilbert/Shugart/Engle (2011). Hvor laveste pris er dealer kjøpspris for komplett klokke og høyeste mint salgs pris.
I følge Dowling/Hess har disse plastikk bezel og de har avbildet en med svart/rød 24 t bezel. 6542 er dog den mest sjeldne GMTen :) .....

Gilbert og co. er på bærtur.. Dessverre ;)
 
20130911_111237_zps805cb63a.jpg

SM300 fra '66

For €2000 så er vel denne priset ganske riktig?

Ja, det vil jeg si. Antar at viserne er vintage men muligens ikke original til skiva. De har en litt penere patinert luminering enn skiva. Det er selvsagt mulig at de er originale og kom med skiva, men det er rart at de ikke er like mye slitt i så fall. Men igjen: Til den prisen er det greit slik jeg ser det.

Videre er det en 1171 lenke på denne, disse var mer vanlig ut på 70-tallet. SM300 ble tilbudt med 1506, 1035 eller 1039-lenker. Men det er nok en vintage lenke. Og til den prisen er det greit!

Tilstanden er wabi-sabi, klassisk med relativ tung patina. Det virker som selger her har tatt høyde for dette i prisen. Bezel er original og har en del slitasje og patina den også, dog ikke så mye som skiva.

Verket ser bra ut også.

Det som kan påvirke pris her er om den har fått service i det siste eller ei. Har den ikke det, vil jeg si at jeg ville gått litt ned i pris for å kompensere det. Men ikke regn med for mye. 16.500 eller deromkring for denne er decent spør du meg.
 
Kan noen som har et godt vintage-øye se litt på denne?

$(KGrHqFHJFIFJtglLW7ZBSbtt0MT(g~~60_12.JPG

BREITLING GENEVE TOP TIME CHRONOGRAPH WRIST WATCH TELLING THE TIME CORRECTLY | eBay

Bildene er ganske dårlige og annonsen er rævva, noe som i seg selv kanskje er et nok stort varseltegn til å holde seg unna. Dersom det derimot skulle vise seg at denne er ekte kan det jo bli et riktig godt kjøp dersom auksjonen ikke klatrer for høyt. Rep-objekt er det jo uansett da..
 
Ja den skal vel egentlig være 35mm? Men med tanke på resten av annonsen annser jeg ikke det som helt usannsynlig at han har målt feil..

Denne har jeg i stål. :)

Det er en ref. 2000 i gull-duble, valjoux 7730, ca 1966-1969.

1969_page_16.jpg


Sikkert grei den, men her må du stille spørsmål og få flere bilder. Bilde av verket og lokket (hvor det skal stå 2000). Og ja, den er 36mm med krone. :)

EDIT: Så på bildene i annonsen. Det hjelper alltid. :) Uorgininal krone og pushere. Denne hadde jeg nok droppet ja.
 
Redigert:
Denne har jeg i stål. :)

Det er en ref. 2000 i gull-duble, valjoux 7730, ca 1966-1969.

1969_page_16.jpg


Sikkert grei den, men her må du stille spørsmål og få flere bilder. Bilde av verket og lokket (hvor det skal stå 2000). Og ja, den er 36mm med krone. :)

EDIT: Så på bildene i annonsen. Det hjelper alltid. :) Uorgininal krone og pushere. Denne hadde jeg nok droppet ja.

Ja jeg la merke til at det var uoriginal krone og pusherene mangler helt. Dette er vel deler som er ganske vanskelig å få tak i regner jeg med? Dersom det er mulig å få tak i, og resten sjekker ut skulle det jo være et greit oppussingsprosjekt for noen? Alt avhengig av hva prisen blir til slutt selvfølgelig.

Edit: Referansenr 2000 kan skimtes på bildet av baklokket.
 
Original bezel til SM300

Her er en liten sjeldenhet. Eller relativt sjeldent i alle fall. Noe for dere som ønsker å oppgradere bezelen på en original vintage SM300:

DSC_0035_zps8fe7cbbd.jpg


Det er ikke ofte jeg ser disse i denne standen og med så fin patina. Uansett: Hør med han hvilken type kasse denne sto i (enten en CB- eller HF-kasse). Og at dette stemmer med din kasse.
 
Omega Speedmaster Professional, ref. 145.022-76 (komplett med boks og papirer)

Her er en som ligger ute på bukta og som jeg må si jeg ikke kommer over så ofte, en vintage Speedy komplett med boks og papirer:

21.JPG


3.JPG


En rask kikk, og den ser ut til å stemme. Det morsomme er at navnet på førstegangskjøper er Loudon III... Det kan vel ikke være Loudon Wainwright III, vise-sangeren og faren til hhv. Rufus og Martha?

14.JPG


Synes prisen er ok, og spesielt hvis det er mulig å prute her. Ganske sikker at det er en 1171-lenke på denne, men ville nok ha spurt for å være ekstra sikker.
 
Original SM300, ref. 166.024 (med dato) fra 1967

Denne synes jeg var veldig fin. Litt irr på viserne, men patinaen var veldig bra. Synes faktisk kjøp-nå prisen var ok også. Den kommer tross alt med original 1039-lenke. Her ville jeg lagt inn bud, eventuelt kjøpt den nå:

$_57.JPG


Litt dårlige bilder, men det kan faktisk bety at den er mulig å få til en litt billigere pris... :)
 
Det er nesten så jeg sender en mail til Trond for og høre hva han kunne sett for seg i pris, men det tror jeg ikke lommeboken setter så veldig pris på nå :) Men for en herlig Rolex.