Dagens vintage-kjøpetips (med vurderinger og diskusjoner)

Kan ikke la denne forlate TS:rolleyes:

Det er vel bare å bla opp 95.000 det. ;)

Synes vi bør spandere på oss et bilde:

04_1899345547.jpg

Det er vel bare å bla opp 95.000 det. ;)

Synes vi bør spandere på oss et bilde:

04_1899345547.jpg

Denne er ikke "The holy Grail" for sære vintage elskere som kan bla opp 200k men en ærlig 6536-1 som har fått noen orginale oppgraderinger på service opp gjennom et langt liv. Man skal lete lenge for å finne en 100% orginal 6536, de fleste finner det ikke eller har ikke råd, denne er overkommelig og ingen "Franken". Prisen vil jeg ikke vurdere - jeg er ikke i markedet. :D
Tom

Da var den solgt! Spent på om den dukker opp i unboxingen!

Trond skriver i annonsen at denne har norsk historie. Noen som vet hvorfor?

Jeg tolket det slik at den er kjøpt ny i Norge en gang i tiden, altså ikke kjøpt brukt på bukta eller lignende.

Denne såkalte James Bond modellen er priset til 12-14.000 USD i Gilbert/Shugart (2011), så den var ikke priset så galt utfra at den på bildet ser fin ut.

Til eksempler er en annen modell, Ref 6538 (200m/660ft), også en James Bond modell, priset en del høyere 20-23.000 USD.

:)

Hva den er priset til i 2011 er en helt annen sak enn hva den er priset til i 2013, i denne prissettingen er den vel også definert som orginal, uten senere orginale utskiftninger- noe som påvirker prisen betydelig. Hvis du har tenkt å sammenligne 6536/1 med en 6538 blir det skivebom, 6538 er enda særere og også betydelig mere verdifull. Uansett hva man sammenligner med er det svært viktig å definere hva som er orginalt og hva som er senere skiftet ifb service.

Hvis vi sammenligner og ser på Rolex Mil Sub, har denne service bezel insert og uten de commission papers snakker vi halv pris, samme med de tidligste submarinerne, explorer og GMT. Jeg sier absolutt ikke at denne spesifikke submarineren ikke er verd pengene men at man må skille mellom en delvis orginal vintage Seiko og Rolex sub.
Tom

Hva den er priset til i 2011 er en helt annen sak enn hva den er priset til i 2013, i denne prissettingen er den vel også definert som orginal, uten senere orginale utskiftninger- noe som påvirker prisen betydelig. Hvis du har tenkt å sammenligne 6536/1 med en 6538 blir det skivebom, 6538 er enda særere og også betydelig mere verdifull. Uansett hva man sammenligner med er det svært viktig å definere hva som er orginalt og hva som er senere skiftet ifb service.

Hvis vi sammenligner og ser på Rolex Mil Sub, har denne service bezel insert og uten de commission papers snakker vi halv pris, samme med de tidligste submarinerne, explorer og GMT. Jeg sier absolutt ikke at denne spesifikke submarineren ikke er verd pengene men at man må skille mellom en delvis orginal vintage Seiko og Rolex sub.
Tom

Når det gjelder prissetting og orginalitet har du helt rett. Maks pris A i Engle/Gilbert/Shugart er "all orginal". Hvis den er restaurert gjelder priskategori B, i dette tilfelle 12.000 USD. Nå endrer vanligvis ikke prisene i denne prisguiden seg så mye år til år, men priser på enkelte objekter kan jo endre seg raskt på kort tid (begge veier). Nå er det er vel heller ikke skivebom å påpeke at en 6538 er priset høyere, sikkert som du sier fordi den er enda mer sjelden i markedet.

Når det gjelder vintage Rolex modeller er det mye rart i markedet, så orginalitet er viktig. Det er mange eksempler på samleobjekter som har falt drastisk i verdi pga forfalskninger og svindel. Om vintage Rolex kan komme i den kategorien skal jeg ikke uttale meg om.

Jeg vet fra tidligere poster at det er en del skepsis til denne prisguiden, så det er fritt fram å komme med alternativer :)

Skal ikke si hva kostnaden ble, men klokka er min. Ekspress over natt fungerer kun ukedager, så helga har blitt lang.

Gratulerer, tidlige submarinere uten crown guard er det ikke mange av, selv om den har fått noen orginale oppgraderinger i sitt lange liv er dette en nydelig vintage Rolex med norsk historie. :)
Tom

Redigert av en moderator: