Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Sett på deg en måneklokke og nyt denne på fullskjerm;
[video]http://vimeo.com/planetarycollective/overview[/video]
 
Denne kan jeg like :cool:

omega-speedmaster-co-axial-caliber-9300-chronograph-automatic-watch.jpg






Photoshopped selvsagt.
 
Alle skulle bare mailet det bildet til Omega samtidig og bombet innboksen deres. Forhåpentligvis noe for Basel 2014! :D
 
Vet ikke helt hvor denne posten passer, men prøver her.

På finn ligger det ute en Speedmaster Pro fra 1974 til en overkommelig pris. Dessverre er det kun et bilde i annonsen og veldig lite informasjon. Selger er "IOC-gruppen".

Tenker å fyre av gårde en mail og spørre om litt mer informasjon og bilder. Hva er lurt å spørre om?

Hva er fordelene ved å legge på et par tusen og kjøpe en modell av nyere dato?
 
It was a lousy watch to have on the surface. It just didn't give good numbers as far as a stopwatch type thing. To have gone to all that expense and then to have crews out on the surface with just an ordinary watch, in retrospect, is a mistaken priority somewhere.
- Buzz Aldrin
 
Endelig kan jeg poste i denne tråden! :) Har blitt den stolte eier av en 1969-modell.

Min første observasjon som Speedy-eier er at den passer til alt. Den er like fin på en skinnreim laget av reinsdyr slaktet da Katarina den store var tsarina i Russland, som på en reim av ballistisk nylon. Hadde jeg hatt en passende krokoreim, hadde det sikkert funket også.
A2372A1E-19B8-4B66-94E9-0B5E40EF17C4-5799-000004F6786B1D2B_zps74b0fc31.jpg


Dette er jo selvfølgelig gammelt nytt for dere som har eller har hatt Speedy, men for meg var det en åpenbaring. Jeg har en Sub og en GMT fra før, og begge de to er veldig allsidige og anvendelige, og begge to ser stort sett bra ut uansett hvilken reim/lenke som sitter på. Speedmasteren er imidlertid enda mer allsidig og anvendelig. :)

Etter ca. 16 timer som Speedmastereier er det kun én liten ting jeg ville ha endret. (Og dette vil muligens være som å prise herren i Church of Satan, men...) - både ut fra et estetisk og praktisk ståsted, hadde det vært fint med lugholes. Ingen big deal, men bare en liten tanke.

Avslutter med et lite bilde til:
151DC752-2199-46A4-9AB6-0A4F592FD391-5799-000004F7253D0916_zpsb5d9f13f.jpg
 
Redigert:
Jeg har selv en vintage speedmaster. Den orginale stållenken begynner å bli litt slarkete for å si det mildt. Det er i hovedsak endelinkene som har blitt løse som gjør at det skrangler veldig. Var hos Bjerke for å prøve en av de nye lenkene, men kassene på de nye speedmasterene er visst litt annerledes, som gjør at det ser snodig ut på min gamle.

Tenker derfor å prøve noe lær. Den brune over her ser da usedvanlig flott ut. Andre som har tips til hva som kan passer og hvor dette kan kjøpes?
 
Snadder for ny-klokke folk

Lest litt om Speedmaster "Dark Side of the Moon" i det siste.

Det går kanskje inflasjon i modeller nå om dagen som har såkalt "black ceramic" kasse, men jeg synes fortsatt det er tøft. Og hvem kan ikke like dette?

Omega.jpg


Omega-Dark-Side-of-the-Moon-caseback.jpg


Kommer med kaliber 9300, co-axial selvfølgelig.

Er du i tillegg Pink Floyd fan er det vel ingenting å tenke på... ;)
 
Jeg var innom Bjerke for noen uker siden for å høre litt om når den kom og hva den kom til å koste. Antatt levering er ikke før i november/desember, og prisen blir (gulp) rundt 80.000,-.

Jeg synes den er utrolig flott, men jeg er usikker på om den er SÅ flott. Man bør jo aldri sette klokker opp mot hverandre, men regnestykket er jo egentlig ganske enkelt:

dark_zps7ddbff97.jpg


Når jeg ser det slik blir jeg veldig usikker på hva jeg helst vil ha. ;)

Lest litt om Speedmaster "Dark Side of the Moon" i det siste.

Det går kanskje inflasjon i modeller nå om dagen som har såkalt "black ceramic" kasse, men jeg synes fortsatt det er tøft. Og hvem kan ikke like dette?

Omega.jpg


Omega-Dark-Side-of-the-Moon-caseback.jpg


Kommer med kaliber 9300, co-axial selvfølgelig.

Er du i tillegg Pink Floyd fan er det vel ingenting å tenke på... ;)
 
Jeg var innom Bjerke for noen uker siden for å høre litt om når den kom og hva den kom til å koste. Antatt levering er ikke før i november/desember, og prisen blir (gulp) rundt 80.000,-.


Såpass... Ja, da går den vel for en USD 10,000-12,000 i bruktmarkedet vil jeg tro, en gang på nyåret. Sist vi møttes snakket vi jo om alternativene når man først hører hva saker og ting koster. Fra et vintage-perspektiv begynner du å nærme deg JLC Polaris (i alle fall re-edition) og BB Fifty Fathoms land:

jaeger-lecoultre-memovox-watch-tribute-to-polaris.jpg


22334.jpg


Dere får ha meg unnskyldt posting av andre merker, for illustration purposes only... ;)
 
Leser Hodinkee jevnlig, og når jeg trodde at Dark Side of The Moon var "goe sjid" som de sier i Sandnes kom jeg over denne artikkelen med de nye kal. 9300 Speedy-variantene (i 42mm, jippi!)

Denne er jo latterlig kul:

OmegaSpeedmaster1957Coaxial-13.jpg


Skal ikke kjøpe ny-klokke, skal ikke kjøpe ny-klokke... :p

EDIT: Det at den har blitt "redusert" til 42mm gjør også at skiva blir mer balansert i mine øyne. Sub-ene blir ikke så store og "langt fra hverandre".
 
Redigert:
@SpaceCowboy Oioi, denne her var helt vannvittig nydelig! Synes Omega har truffet 100% blink her. Lugsene, den børstede bezelen, de blå viserne i kontrast med den hvite skiven, layouten til subdialsene og selve skiven generelt... Nei å nei, rett og slett fantastisk fin. Denne snek seg laaaaangt opp på listen gitt. :D
 
Redigert av en moderator:
@SpaceCowboy Oioi, denne her var helt vannvittig nydelig! Synes Omega har truffet 100% blink her. Lugsene, den børstede bezelen, de blå viserne i kontrast med den hvite skiven, layouten til subdialsene og selve skiven generelt... Nei å nei, rett og slett fantastisk fin. Denne snek seg laaaaangt opp på listen gitt. :D

Enig! Ja, jeg må holde meg i skinnet nå. :) Dette er noe av det mest vellykkede jeg har sett siden Apollo XI 35th Anniversary LE, og den kom i 2005... :)

Og den har dato! Har du sett! Jeg liker en klokke med dato-visning!!! Nå må jeg re-vurdere en del ting her. Jeg har fått foten for en ny-klokke med dato, hva blir det neste? En Sub? ;)
 
Redigert av en moderator:


44 år siden i dag at Speedmaster satte sine spor i historien, og denne modellen ble brukt på månen av Eugene Cernan på den siste ferden til månen desember 1972
 
@SpaceCowboy Det der er noe av det lekreste jeg har sett på lenge! Damn, nå fikk jeg lyst til å flippe PO'n og skaffe en sånn! :D
 
Redigert av en moderator: