Jeg fant dette på nettet:
"Until now, the caliber 3861 was only visible in the Speedmaster Apollo XI 18ct Moonshine. That movement looks slightly different though, due to the gold plating. In the new Speedmaster Moonwatch, Omega uses a rhodium-plated caliber 3861. The decoration is the same though. Geneva waves, circular graining, and beveled edges. Furthermore, this caliber 3861 has gold-filled engravings. Unlike the caliber 1861, the Delrin brake has been replaced with a metal one."
På denne websiden:
Breaking - The new Omega Speedmaster Moonwatch 310.30.42.50.01.001, Master Chronometer certified. Read all about it in this Fratello article.
www.fratellowatches.com
Så det kan virke som delrin er borte på begge versjonene? Vet ikke hvorfor, om det er fordi det er "bedre" eller man har tatt på alvor de som ikke vil ha plast i sine klokker uansett hvor "velegnet" dette er, når det gjelder hesalite så er jo dette unansett det beste selv om det er plast?! Jeg var forøvrig ikke i tvil om at jeg ville ha hesalite, mest fordi jeg syns det ser bedre ut visuelt, at det er mer autentisk mht moonwatch greia er bare en bonus. Men savner nok litt muligheten av å se på det flotte verket, men det er jo fortsatt mulig dersom man skaffer et baklokk med glass for de som absolutt vil ha det.
Alle Speedmaster "Professional" med visning bak har et litt mer dekorert urverk (Côtes de Genève/rhodium eller gull belag) inkludert en sekundviser "bremse" i
metal: og det egentlig fordi Delrin plast ser ikke så bra ut på et skinnende urverk som skulle bli synlig tenker jeg.
Her bruker jeg "Professional" fordi disse med visning bak er egentlig ikke "pro" som for romvandring : de er pynteversjoner for folk som tar ikke frokosten sin utenfor ISS (som meg
).
1861 har rhodium belag mens 861 hadde kobber/gull belag eller ren metal uten belag (er det sagt men jeg er ikke superekspert i området).
Mitt 861 Speedmaster Pro. urverk er en midt 90 taller gull belagt (vet ikke hvis det er ekte gull egentlig) utgave med Delrin bremse og selvfølgelig uten Côtes de Genève...
Her har du et eksempel av 1861 urverk med rhodium belag og Delrin bremse siden den har full bakklokk.
Discover the Speedmaster Moonwatch Professional 42 mm, steel on steel Watch - 311.30.42.30.01.005!
www.omegawatches.com
Da er det sånn at et 1861 som sitter i en vanlig urkasse kan ha en Delrin bremse og derfor tenkte jeg at Omega kunne gjør det samme med det nytt 3861...
Den ekte "Pro" som er godkjent for EVA (Extra Vehicular Activity) eller romvandring har solid bak lokk og hesalite glass.
Jeg forstår det sånn at ut i rommet kan det fly mange små partikler til veldig høy hastighet og et safir/mineralglass hadde muligvis sprengt i kontakt med de, mens et hesalit/pleksiglass top vil på noen måte ta imot støttet siden materialet er "tilbøyelig".
Da er hesalite mer støttsikker.
Kanskje Rolex burde vurdere igjen en submariner med pleksiglass siden mange sprenger på baderom flisgulvene...
Er du etter den ekte greie, må du ha full kasse med hesalite glass.
Også, før hadde "felt utgaven" et antimagnetisk skjold som skulle nå bli praktisk sett unødvendig for det nytt 3861 som er antimagnetisk av seg selv
Da er det egentlig 2 spørsmål om den nye Speedmaster Professionnal 3861 Co-Axial med full bakklokk.
Har 3861 urverket en Delrin bremse og har antimagnetisk skoldet forsvunnet(det tror jeg) ?
Noen må bare åpne klokken sin og ta bilder nå...