Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Hvor får man tak i Mitsukoshi skive og visere i dag?

I følge kilder hos Omega er det nå noen år siden denne skiven ble solgt fritt. Skal man ha en ny skive av denne typen, må man levere inn en original skive av nøyaktig samme sort.

Det skal altså ikke være mulig (hverken for urmaker eller menigmann) å få kjøpt denne skiven løst fra Omega, og det er ikke mulig å "bytte inn" en svart standard (eller annen) Speedy-skive med denne.

Dersom noen hevder å kunne skaffe nye slike skiver, kjøpes de neppe fra Omega.

Så mitt tips er å være ekstra forsiktig.
 
I følge kilder hos Omega er det nå noen år siden denne skiven ble solgt fritt. Skal man ha en ny skive av denne typen, må man levere inn en original skive av nøyaktig samme sort.

Det skal altså ikke være mulig (hverken for urmaker eller menigmann) å få kjøpt denne skiven løst fra Omega, og det er ikke mulig å "bytte inn" en svart standard (eller annen) Speedy-skive med denne.

Dersom noen hevder å kunne skaffe nye slike skiver, kjøpes de neppe fra Omega.

Så mitt tips er å være ekstra forsiktig.
Hei @Jon Henrik

Jeg tenkte på det samme selv faktisk. Sitter med en ymse følelse og valgte derfor å ikke bestille skive fra den aktuelle urmakeren. De hevdet at skiven var orginal og det er den helt sikkert.
 
Ser hvor du vil hen, og det er jo lett å dra paralleller til Rolex og at det kanskje er en del av strategien deres å gjøre modeller vanskelige å få tak i for å bygge hype. Men etter Rolex slipper sine modeller så tar det stort sett ikke mer enn en måned eller to før de er ute blant kundene. Ref meg selv med 124060, lansert i ultimo september 20, levert ut medio november 20. Snoopy er jo nesten som en urban legend å regne, alle har hørt om den men ingen har sett den irl.
Var innom Bjerke her om dagen for å levere inn en klokke på service og teste et par modeller som står på lista. Spurte samtidig om 321 i stål, og ikke overraskende var det null mulighet (litt overraskende at den ikke ligger mye over retail på C24). Uansett, det startet en samtale om diverse speedmaster modeller, og de fortalte at det visstnok bare er levert en snoopy i hele Norden.
 
  • Liker
  • Wow
Reaksjoner: GrimReaper og icejeep
Var innom Bjerke her om dagen for å levere inn en klokke på service og teste et par modeller som står på lista. Spurte samtidig om 321 i stål, og ikke overraskende var det null mulighet (litt overraskende at den ikke ligger mye over retail på C24). Uansett, det startet en samtale om diverse speedmaster modeller, og de fortalte at det visstnok bare er levert en snoopy i hele Norden.

takk for info. Helt utrolig hvor lite Snoopy de lager eller går alle til de egeneide butikkene kanskje ? Blir vel stoppet produksjonen før 1% av bestilte klokker er levert ...
 
Omega har justert prisene fra 1. februar. Mindre enn forventet/ryktet vil jeg si. 2,5-3% på Speedmaster ser det ut til. Moonwatch Hesalite koster nå 70 100,- (opp fra 68 200,-) og Sapphire Sandwich koster 79 600,- (opp fra 77 600,-).
 
Omega har justert prisene fra 1. februar. Mindre enn forventet/ryktet vil jeg si. 2,5-3% på Speedmaster ser det ut til. Moonwatch Hesalite koster nå 70 100,- (opp fra 68 200,-) og Sapphire Sandwich koster 79 600,- (opp fra 77 600,-).

Over hele fjøla, eller bare speedy?
 
Omega har justert prisene fra 1. februar. Mindre enn forventet/ryktet vil jeg si. 2,5-3% på Speedmaster ser det ut til. Moonwatch Hesalite koster nå 70 100,- (opp fra 68 200,-) og Sapphire Sandwich koster 79 600,- (opp fra 77 600,-).
Jeg føler vel at de har nådd smertegrensen for lenge siden. Jeg følte speedy var dyrt når de tippet 40k. Er markedet villig til å betale dette eller er det skivebom fra Omega?
 
  • Liker
Reaksjoner: speedieThomas
Over hele fjøla, eller bare speedy?

Vet ikke om det gjelder hele fjøla, men sjekket akkurat Seamaster 300 diver. Jeg kjøpte en for to uker siden (etter jeg solgte PO til deg @Labbos) og da kostet den 58800kr. Jeg ser på Omega sine sider at den koster 59400kr i dag, så ca 1% prisoppgang.
 
Redigert:
Thune (og kanskje andre) har fortsatt gamle priser på sin nettbutikk så det er mulig å sammenligne en god del Omega-modeller om man er nysgjerrig.
 
Omega har foretatt en liten prisjustering på mer eller mindre alle modeller. Den trådte i kraft i går. Da norske urmaker stort sett får prisene overført til sine systemer gjennom et felles opplegg tar det som regel et par dager før prisene er oppdatert i butikk. De fleste nettbutikkene vil bli oppdatert med nye priser innen helgen tipper jeg. En god anledning til å spare noen lapper for den som er rask på labben.
 
For meg så har Speedy de siste årene gitt meg skikkelig mye klokkeglede. Mye spennende historie å finne på nett og youtube. Med de nye oppgraderingene av bl.a lenke og urverk så føler jeg kanskje at man får det man betaler for, sammenliknet med mye annet. Og hvis man er heldig kan man vel til og med få litt rabatt hos forhandler. Det som jeg ikke synes er så greit er at jeg hører om flotte forhandlere som mister Omega. Jeg håper virkelig ikke at Omega skal prøve å gjøre merket enda mer «eksklusivt»… Her er et bilde av min «egendefinerte» triologi. Riktignok mangler den siste, men satser på at den kommer om et år eller to…

80819FF7-6BA7-49F6-A544-3FEDC02DDFF2.jpeg
 
Jeg synes også speedy er flott. Men jeg vet ikke om den er 70+k flott ;)

Av ren nysgjerrighet fra en som fortsatt er (relativt) fersk entusiast, hva er det som gjør at prisene på Speedy virker for høy nå? Er det påvirket av at den var såpass mye billigere før at det ikke er lett å vurdere prisen objektivt mot konkurrenter eller står ikke pris i sammenheng med kvaliteten på klokken?

Hvis jeg ikke var kjent med prisen på Speedy fra før så virker ikke 70k for meg som veldig høyt mtp. merkevaren, historien, tidløst design, Master Chronometer urverk etc., dersom man ser på hva konkurrenter tar for sine kronografer.

Breitling sin Super Chronomat med B01 urverket begynner f.eks. på 88k.