Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Den 8500 Co-Axial ble oppgradet til 8508 Co-Axial(med dato) gjennom den Aqua Terra 15000Gauss først.
Etter kom den 8400 Master Co-Axial(også 15000Gauss) uten dato på SM300.
Jeg er usikker om det blir den 8508 eller den 8400 som skal bli standard hos Omega: Men det ser ut til å bli en 8400 med dato.

http://www.omegawatches.com/planet-omega/watchmaking/master-co-axial

Den er "Master Co-Axial"
http://www.omegawatches.com/collect...a-150-m/master-co-axial-415-mm/23112422101002

Og den er "Co-Axial"
http://www.omegawatches.com/collection/seamaster/aqua-terra-150-m/co-axial-41-5-mm/23110422101002

Jo, men med 8508 (som en kompis kjøpte) var ikke Master-navnet funnet på enda, om jeg husker rett. 8500 er fortsatt navnet på Master Co-axial i Aqua Terra. Fra Omega.com:

"2014: The anti-magnetic technology has been industrialised and incorporated into mechanical movements for men’s and women’s watches, starting with the new OMEGA Master Co-Axial Cal. 8500."

Ikke at dette var så viktig. :)
 
Det eneste stedet du trenger en klokke som tåler 15,000 Gaus er hvis du jobber på et MR-laboratorium eller nede i bakken på CERN. Hvor mange av oss gjelder virkelig det?

skille

Denne tråden er forresten farlig. Får veldig lyst på Gray Side of the Moon nå. Det eneste jeg ikke liker er navnet. Noen som kan forklare det for meg, eller er det et tåpelig påfunn fra Omega fordi klokken er grå og DSOTM allerede er opptatt?

MR var grunnen til at min legekompis kjøpte den gule førstevarianten, men han kan selvsagt ikke bruke den der uansett. Antimagnetismen er ikke så viktig, men et nytt og forbedret urverk er jo stas. Og så slipper jeg å bli mobbet av kompisen min som tåler 15.000 Gauss ;)

Ang. navnet Grey Side of the Moon: Den het opprinnelig DSOTM Lunar Dust, men de fikk visstnok trøbbel med copyright på navnet. Grey side-navnet kom nå i høst.
 
Redigert:
Jo, men med 8508 (som en kompis kjøpte) var ikke Master-navnet funnet på enda, om jeg husker rett. 8500 er fortsatt navnet på Master Co-axial i Aqua Terra. Fra Omega.com:

"2014: The anti-magnetic technology has been industrialised and incorporated into mechanical movements for men’s and women’s watches, starting with the new OMEGA Master Co-Axial Cal. 8500."

Ikke at dette var så viktig. :)

Ja som sagt, i tillegg av den silicon balance spring har Omega også kjørt en spesielle metal bruk som er ikke påvirket av magnetismen på urverket.
Da hopper man fra Co-Axial til Master Co-axial med modifiseringen som kan vel gjøres på alle Omega urverkbaser som har den silicon balance spring som utgangspunkt: Urverk 8500, 9300.
Da i praksis er det mulig å modifisere en 9300 til å bli Master Co-Axial(15000Gauss) : Ref. "non-ferromagnetic materials in the movement itself. "... Det er logisk.
Ting er at opprinnelig når Omega gjorte den modifiseringen, ble det ny Nr på urverket: 8508.
Nå kommer de med 8400 og 8500 Master Co-axial som du sagt: Og faktisk en viktig greie fordi det blir egentlig og mest sansynnlig en 8500 M.Co.Ax. som skal i alle neste P.Ocean, Rail.M og A.Terra...
Ikke noe 8400 med dato...
 
Ser på både urverket.no og andre steder at det sirkulerer to versjoner av den oppgraderte Speedy Pro
311.30.42.30.01.005 og 311.30.42.30.01.006 - den siste er 5' dyrere og jeg kunde for mitt liv ikke skjønne hvorfor.
Ser nå at den førstnevnte skal ha verket 1861 og den andre 1863 (begge står beskrevet som basert på Lemania 1863, 18 jewels, 21.6k VPH)

Herlig nok så lister urverket WR til 50m på .005 og 30m .005 - noe jeg mistenker er en liten blunder da de siste to linkene lister begge til 50m.

:: EDIT ::
Ser også at det er Hesalite på første men Saphire på den andre.
 
Ser på både urverket.no og andre steder at det sirkulerer to versjoner av den oppgraderte Speedy Pro
311.30.42.30.01.005 og 311.30.42.30.01.006 - den siste er 5' dyrere og jeg kunde for mitt liv ikke skjønne hvorfor.
Ser nå at den førstnevnte skal ha verket 1861 og den andre 1863 (begge står beskrevet som basert på Lemania 1863, 18 jewels, 21.6k VPH)

Herlig nok så lister urverket WR til 50m på .005 og 30m .005 - noe jeg mistenker er en liten blunder da de siste to linkene lister begge til 50m.

:: EDIT ::
Ser også at det er Hesalite på første men Saphire på den andre.

Den første er den "ekte" moon versjon med stål bak og "Delrin brake"
Den andre er den safirsandwich versjon med glass bak og stål "brake"
Den "Delrin brake" så ikke bra ut for Omega på den 1863 pyntet urverk men egentlig det er bedre med Delrin på et mekaniske standspunkt.

Forklart under:
http://chronomaddox.com/omega/articles/delrin.html
 
Hvor nøyaktig er fartsmesterne deres?

Min opplevelsen er at min 3570.50 fra 2011 slakker en del og ikke er så speedy, og en litt tvilsom måling indikerer så mye som 12-13 sekunder det siste døgnet.

Da må det vel være noe feil enten på uret eller på min måleoperasjon?

Hvis førstnevnte, kan det kanskje holde med en enkel justering?
 
Redigert:
Hvor nøyaktig er fartsmesterne deres?

Min opplevelsen med er at min 3570.50 fra 2011 slakker en del og ikke er så speedy, og en litt tvilsom måling indikerer så mye som 12-13 sekunder det siste døgnet.

Da må det vel være noe feil enten på uret eller på min måleoperasjon?

Hvis førstnevnte, kan det kanskje holde med en enkel justering?

Den første tegn på at en SpeedyPro trenger en service er ofte at den "hour counter" kommer ikke helt tilbake på 12 når man trykke på "reset" knappen etter kronometer bruk.
Det er en liten fjæring der under som er følsom og så snart oljen tørker, holder den seg litt fast: Klokken kan da brukes uten skader med selvfølgelig er det bedre med snart full service siden fjeringen er ikke tilgjengelig fra bakside.
Litt regulering er mest sannsynlig det du trenger: Men det er ingenting farlig i å ha 12-13 sek...
 
Hvor nøyaktig er fartsmesterne deres?

Min opplevelsen er at min 3570.50 fra 2011 slakker en del og ikke er så speedy, og en litt tvilsom måling indikerer så mye som 12-13 sekunder det siste døgnet.

Da må det vel være noe feil enten på uret eller på min måleoperasjon?

Hvis førstnevnte, kan det kanskje holde med en enkel justering?

Spør flere urmakere, og mange mener 10-12 sekunder er innenfor. Det har jo også litt med posisjoner å gjøre. Du kan jo nerde det til litt og måle den med hhv. krone opp/ned, skive opp/ned og se hvordan det varierer. Mine (vintage) klokker avviker, alt fra 2 sekunder i døgnet (Seamaster cal. 321) til ca. 10 sekunder i døgnet (Pre-Moon cal. 321). Den første ble regulert av Soleim, Speedyen av Tiedemanns. Da jeg ga Ossur (Soleim) skryt for jobben han hadde gjort mhp nøyaktigheten på Seamasteren, utbrøt han: "Flaks!" :)
 
Vurderer å teste Apollo XI 35th Anniversary-skiven på Speedmasteren. Noen som har en formening om hva en urmaker tar for å bytte skiven, og tidsestimat ( @Arcticboy )?
 
Redigert av en moderator:
Vurderer å teste Apollo XI 35th Anniversary-skiven på Speedmasteren. Noen som har en formening om hva en urmaker tar for å bytte skiven, og tidsestimat ( @Arcticboy )?

Hva med viserne? Blir veldig lite kontrast med hvit skive, og standard Speedy-visere, vil jeg tro?
 
Redigert av en moderator:
Kjøp Lunar dust! Do it :mrgreen:

Ok, så jeg endte faktisk med å kjøpe denne i begynnelsen av uka, rett før jeg skulle reise bort. Jeg var visstnok den første som prøvde den, så da var den vel allerede litt min. :p Har merkelig nok ikke angret et sekund, snarere tvert imot - selv om det vel var ganske crazy i utgangspunktet. Har som nevnt siklet på den siden Baselworld, og tenkte da at noen hadde laget en klokke basert på mine private drømmer, men ville aldri trodd jeg faktisk skulle ende med å kjøpe den. Det som fikk begeret til å flyte over var vel da jeg sjekket priser i utlandet og så at den kostet omlag 15.000 mer i både Sveits og USA, og flere tusen mer selv i Danmark - kombinert med diverse avisartikler om hvor mye klokkeprisene vil stige fremover. Fortsatt koster den vel 12.000 mer i Sveits og USA med dagens kurser. Altså ikke noe som forsvarer kjøpet i seg selv, men en formildende omstendighet og den siste dråpen.

Har i hvert fall fått bekreftet at dette var og er drømmeklokka, enn så lenge - men unboxing og andre bilder må vente til neste helg, siden jeg er bortreist en stund :)

omega-speedmaster-grey-side-moon-0.jpg
 
Min 3570 har et avvik på ca +2 sek i døgnet. Da har jeg klokken på armen på dagtid, og ligger på nattbordet om natten. Godt fornøyd med det.
 
"On the 20th of July, 1969 the first manned lunar landing was certainly one of the most dramatic scientific achievement in human history. Neil Armstrong was the first to step onto the moon’s surface. Since the electronic timing system on the Lunar Module was not functioning correctly, Armstrong had left his watch aboard as a reliable backup. Nineteen minutes later he was joined by Buzz Aldrin, who was wearing his Omega Speedmaster Professional was the first watch worn on the moon. It was a Omega Speedmaster Professional with a Calibre 321 movement. A few months after this mission, Buzz's watch was stolen and never returned."

History of the Omega Speedmaster
http://www.timeandwatches.com/p/history-of-omega-speedmaster.html


Hei
Til deg som har stjålet Buzz sin klokke: Vær så snill å sende den til meg gjennom posten(PM for min adresse), min farfar Buzz savner klokken sin og der har du en vakker mulighet til å gjør en god gjerning.
Jeg skal til USA neste måned på besøk hos han og skal bruke anledningen for å endelig returnere sin kjære klokke: Du har lånt den lenge nok nå og hvis den er endelig returnert, vi lover at vi skal ikke saksøke deg for noe.
Faktisk får du en dusør for den og en autografert månelanding bilde av Buzz ;)

Mvh
William Aldrin.
 
Kjøpt spliter ny speedmaster i dag

... på Protid på Storo senteret, som så mange her anbefaler. Jeg er strålende fornøyd, for en god service de har der! I tillegg fikk jeg den siste modellen 3750.50 de hadde inne, før Omega øker prisene med 7% på mandag, som de var snille å informere om. Kommer definitvt til å titte innom der fra tid til annen.

Det er min første "ordentlige" klokke. JEg har fra før en Omega Geneve jeg arvet fra min bestefar, og en Seiko kinetic modell.

Skal prøve å få opp noe bilder etterhvert ;)

Og kan anbefale protid urmaker christensen til alle som vurderer klokkekjøp! :)
 
Gratulerer med å ha fått den siste 3570.50! Ekstra morsomt da :)

Om jeg tenker meg om, så er det vel ikke 3570.50. Det er den med skruer i lenka. Men uansett, utrolig fornøyd. Speedmaster er jo speedmaster :) Men takk :)