Den o' store Omega Speedmaster-tråden

Ah, jeg liker den grå saken der... (Joda, den svarte også.)

Stakk akkurat innom Thune på OSL, og registrerer at måneklokken med hesalitt nå har passert 36k. Djises, det er bare å kondolere for de som er i markedet for en Speedy...

For ett år siden kjøpte jeg for 24k.. Skulle ønske jeg var ferdig å kjøpe klokker nå. Denne hobbyen begynner å bli litt vel dyr om det fortsetter slik.
 
Ikke noe nytt her på over en uke, så jeg får vel friske opp litt med de første bildene av Lunar Dust på Nato-reim her i tråden. Selv om bildene har vært postet i andre tråder, hører de vel hjemme her. :D





 
Redigert av en moderator:
Visste ikke du også lager reimer @Hammerfjord . Så veldig kul ut den steinbiten din. Hvor får du tak i skinn?

Takk @Olando. Jeg startet i 2009-2010 og ga meg etter noen år... Jeg laget en god del der og da.
Tok det opp i siste men uten å lage noe komplisert som før.
http://www.tidssonen.no/forum/klokk...o-i-selskinn-%2Acustom%2A-h%E5ndarbeid-27710/

Jeg fikk tak i skinnen der jeg bor: En skomaker hadde disse på side. Steinbiten ble fisket opp av en fyr i byen faktisk.
 
Redigert av en moderator:
Min Speedmaster

Mitt trofaste eksemplar av arten Speedmaster. Dette er klokka jeg bruker når jeg vil variere med reimer. Lenken ligger faktisk ubrukt i boksen.

På NATO:




På original Omega rally strap:



På Hodinkee skinn-reim i min kones "stein-installasjon" på badet:

 
Redigert:
Kjøpte meg en Speedmaster i går (https://drive.google.com/file/d/0B8pwWQ0mZhYsaGY3NENMeG1UYlk/view) :D Har tenkt på klokka siden konfirmasjonsalderen (over et tiår siden), så på tide at jeg fikk ut fingeren :cool:

Fikk Bjerke til å ta ut tre ledd fra lenka, og den sitter ganske bra, men kunne kanskje tenkt meg å finjustere den enda litt mer så den ble litt strammere. Å ta ut ett ledd til blir imidlertid for mye. Ifølge hun på Bjerke fantes det ikke halve ledd til den, men er det f.eks. mulig å justere låsen for å få den lite grann strammere?
 
Gratulerer!

Det er etter erfaring bra at lenka er litt for slakk, da den fort kan bli for stram når du blir varm og huden "utvider seg".
 
Kjøpte meg en Speedmaster i går (https://drive.google.com/file/d/0B8pwWQ0mZhYsaGY3NENMeG1UYlk/view) :D Har tenkt på klokka siden konfirmasjonsalderen (over et tiår siden), så på tide at jeg fikk ut fingeren :cool:

Fikk Bjerke til å ta ut tre ledd fra lenka, og den sitter ganske bra, men kunne kanskje tenkt meg å finjustere den enda litt mer så den ble litt strammere. Å ta ut ett ledd til blir imidlertid for mye. Ifølge hun på Bjerke fantes det ikke halve ledd til den, men er det f.eks. mulig å justere låsen for å få den lite grann strammere?

Grattis med flott klokke. Halvledd finnes til Seamaster-lenken som er "Speedy-style", og disse lenkene er praktisk talt identiske utenom låsen. Her er en tråd fra WUS der noen har satt nettopp et slikt halvledd på en Speedy-lenke med suksess. Leddet bestilles fra ofrei.

(Se ellers denne tråden, der @akr hostet opp linken over.)

PS! Hvis du har den nye modellen har den fått lenkeledd med skruer. Jeg vil tro at du fortsatt kan sette på et slikt halvledd, men jeg garanterer ingenting :)

PPS! Du har prøvd mikrojusteringen på lenkelåsen?
 
Redigert av en moderator:
Kjøpte meg en Speedmaster i går (https://drive.google.com/file/d/0B8pwWQ0mZhYsaGY3NENMeG1UYlk/view) :D Har tenkt på klokka siden konfirmasjonsalderen (over et tiår siden), så på tide at jeg fikk ut fingeren :cool:

Fikk Bjerke til å ta ut tre ledd fra lenka, og den sitter ganske bra, men kunne kanskje tenkt meg å finjustere den enda litt mer så den ble litt strammere. Å ta ut ett ledd til blir imidlertid for mye. Ifølge hun på Bjerke fantes det ikke halve ledd til den, men er det f.eks. mulig å justere låsen for å få den lite grann strammere?

Gratulerer med eit knallur!

Få den over på reim.
For min egen del nyttes knapt lenke. (Eller har faktisk aldri fått den justert, så ubrukt sålangt....)

Speedy kler ALT av reimer eg har putta på.
Akkurat nå er det steinbitreima som er storfavoritt og får vere med på det meste:)

 
Gratulerer!

Det er etter erfaring bra at lenka er litt for slakk, da den fort kan bli for stram når du blir varm og huden "utvider seg".

Takk for svar - da prøver jeg og ser litt!

PS! Hvis du har den nye modellen har den fått lenkeledd med skruer. Jeg vil tro at du fortsatt kan sette på et slikt halvledd, men jeg garanterer ingenting :)

PPS! Du har prøvd mikrojusteringen på lenkelåsen?

Takk for svar! Har den nye modellen med skruer, ja. Mulig et halvledd uansett blir for mye. Mikrojusteringen på lenkelåsen har jeg ikke prøvd - er det noe jeg kan justere selv, eller må jeg innom forhandler? Antok nesten at det ikke var noen mikrojustering der siden hun på Bjerke ikke sa noe om det. :eek:
 
Takk for svar - da prøver jeg og ser litt!



Takk for svar! Har den nye modellen med skruer, ja. Mulig et halvledd uansett blir for mye. Mikrojusteringen på lenkelåsen har jeg ikke prøvd - er det noe jeg kan justere selv, eller må jeg innom forhandler? Antok nesten at det ikke var noen mikrojustering der siden hun på Bjerke ikke sa noe om det. :eek:

Mikrojustering fikser du selv.
Du ser små hull der med lenkelåsen. Og så er det bare å flytte til det hullet du ønsker. Dytt inn pin med en knappenål/tegnestift e.l.

(Ser dette var vanskelig å forklare, og google hjelpte meg ikke særleg)

http://s1352.photobucket.com/user/Arlendius/media/Datejust16036of16_zpsed16f3a2.jpg.html

Du kan se hulla på lenkelåsen på den der... Og så er det bare å flytte i veg... Lykke til:)