Den store sykkeltråden

Nordmarka på langs. Man til onsdag. Tre dager og over 20 timer sykling hovedsaklig på sti.

Ruta gikk fra Grua-Tverrsjøstallen-Pershusfjellet-Finnstad-Finnerudseter(overnattet)-Fagerliseter-Sandungen Gård-Kikutmassivet(overnattet på kikuttoppen)-Kobberhaugshytta, Blankvann, Frognersetern og ned til Midtstuen.

Sverre bærer opp på Pershusfjellet. Hadde lest at det var så fint oppå her, men det er uten sykkel. Fire kilometer tok fire timer uten pause, kun slit. Sverre er svært teknisk god og hadde større glede av denne delen enn meg.

DSCF0791_zps514381dc.jpg

Fegerliseter. Hit har jeg av en eller annen ubestemmelig grunn hatt lyst til å komme i minst ti år. Setra var Milorg D13 base under krigen.

DSCF0849_zps092fb4b5.jpg

Middag på Kikut. Fantastisk utsikt og solnedgang. Brokeback Mountain style.

DSCF0959_zpsc222a03f.jpg

Teltet mitt på Kikut. Glad vi teltet på toppen, for når vi kom ned til Kikutstua, var det stinn brakke. Sikkert hundre sykler utenfor.

DSCF0989_zps49d5d35c.jpg

Sverre på toppen av verden. Kikutmassivet var en skikkelig overraskelse. Overlegen utsikt!

DSCF0933_zpsc233e2b5.jpg

Vi avsluttet ned Kjærlighetsstien i Frognersetern. Skikkelig memory trip for Sverre som ikke har vært her på 7-8 år.

DSCF1043_zpsad2a2552.jpg

Kameraet er forøvrig et Fujifilm X10. Turen ville nok ikke vært noe særlig med vanlige terrengsykler da det er endel myrete områder og gjørmehull.

Elektrisk sykkel

Noen her som har erfaring med elektrisk sykkel? Har fundert på en sånn som alternativ til bil nummer to i heimen. Har bare seks kilometer til jobb, men når jeg sykler blir jeg småsvett på vei dit (klarer visst ikke å begrense farten) og seriøst svett på vei hjem (kontinuerlig stigning siste fire kilometer). Jeg har ikke noe imot å trene litt i forbindelse med jobb, men nå er jeg altså ute etter et alternativ som sparer meg mest mulig tid (ikke to dusj og klesskift per dag), tid er generelt mangelvare morgen og ettermiddag.

I dag testet jeg en billig eco-ride (den sammenleggbare med 20" hjul), og uten at jeg fikk prøvd noen skikkelige bakker må jeg si at det ga mersmak. Ser for meg en "tradisjonell" sykkel med tilgivende sete og relativt oppreist sittestilling (bleiebukse og pukkelrygg kan jeg spare til turer på raceren), og skikkelige skjermer foran og bak blir alfa og omega. Gjerne ramme med slik geometri at samboeren på 165 kan justere ned setet og bruke den i et knipetak (jeg er 180). Batteriet må tas med inn for lading så det bør ikke være for kronglete å ta ut. Aner ikke om krank- eller navmotor er tingen for meg, viktigst er godt moment når bakkene blir seige. Ser helst at sykkelen er tungt nok giret til at den kan sykles effektivt når farten overstiger 25 km/t (da går motoren i EU-modus og kobler ut). Det siste var håpløst på denne eco-ride'n jeg prøvde, men der spiller vel hjulstørrelse inn også.

Foreløpig ser Wisper 905 Classic ut som et ok valg, til tross for litt kronglete måte å fjerne batteriet på. E-motion sine modeller ser fantastiske ut (og avslører ikke i særlig grad at de er elektrifiserte), men jeg ser flere hevder at komponentkvaliteten ikke står i stil med prisen man betaler, samt at det er risky å kjøpe en sykkel der batteriet sitter på ramma og således er unikt for hver modell. Andre merker jeg ser anbefalt rundt omkring er for eksempel Kalkhoff.

Budsjettet kan gjerne være opp mot 20-25k hvis dette faktisk kan hjelpe til med å hive ut "konebilen" (som jeg kjører). Her blir det uansett try before buy.

Hehe, takk for tipset. Skal ta en kikk, men noe sier meg at det ikke blir den veien jeg går (sykler) :)

Noen her som har erfaring med elektrisk sykkel?

Min siste erfaring med elektrisk sykkel var en dag vi syklet korte bakkeintervall (ca 4 min) og gampet på oppover bakkene med tunga ute, så kom det en dame som satt med setet lavt, med kurv på styret og en unge bakpå og syklet forbi oss. Stygg sak!

Min siste erfaring med elektrisk sykkel var en dag vi syklet korte bakkeintervall (ca 4 min) og gampet på oppover bakkene med tunga ute, så kom det en dame som satt med setet lavt, med kurv på styret og en unge bakpå og syklet forbi oss. Stygg sak!

Akkurat den biten bekymrer meg litt. Hjelper lite å kunne sykle i dress hvis man allikevel må tørke vekk spyttklyser når man kommer fram :)

Men det illustrerer også det jeg er ute etter, et framkomstmiddel for å komme opp bakkene de gangene jeg ikke er ute og trener.

Noen som har tips til hvordan jeg skal få setepinnen min til å sittefast? Jeg må stoppe flere ganger iløpet av en tur for å løfte den opp da den rister ned når jeg sykler sti. Det er for trangt til å shimse og jeg har skrudd til det skruen tåler. Jeg har stålramme på min Jamis Dragon 29'er så føler nesten at den ikke klarer å holde presset rundt setepinnen.

Jeg lurer på om jeg klinker til og kjøper en slik i løpet av et par dager. Noen som har noen innspill til om dette er et godt kjøp eller rent landeveisrøveri?

44975-800.jpg

Noen som har tips til hvordan jeg skal få setepinnen min til å sittefast? Jeg må stoppe flere ganger iløpet av en tur for å løfte den opp da den rister ned når jeg sykler sti. Det er for trangt til å shimse og jeg har skrudd til det skruen tåler. Jeg har stålramme på min Jamis Dragon 29'er så føler nesten at den ikke klarer å holde presset rundt setepinnen.

Hva slags setepinne har du? Diameteren skal være 27,2mm blank.

Jamis Dragon er forøvrig en flott sykkel.

Skal kjøpe meg ny sykkel snart da jeg fant ut at jogging ikke er noe for meg, har tidligere hatt en Hard rocx stone machine som jeg var veldig fornøyd med. Tenker derfor litt på å kjøpe igjen samme merket, men er i grunn åpen for å velge et annet merke også.

Denne har jeg sett litt på og tenkte å dra å få se på eller prøve den i løpet av uka.
Hard Rocx Circo Volante - Kjell sykkel og Sport

Denne er også til samme prisen omtrent, har hatt en billig Nakamura tidligere men det var i grunn ikke noe mer enn en OK sykkel. Når det er sagt så regner jeg med at denne som ligger i en annen prisklasse er mye bedre?
Nakamura Grade 6.29 - Kjell sykkel og Sport

Bruksområde for sykkelen vil bli grusvei samt stier i skog og mark. Mye motbakker og til dels dårlige stier, så dempegaffel er et krav. Tenker også at dette må bli en sykkel som skal vare lenge og tåle mye bruk, så vil ha så solide og bra komponenter som mulig innen min prisklasse på ca 20K.

Noen innspill?