Den store Whisky-tråden

On the rocks eller neat?

  • On the rocks

    Stemmer: 86 22,9%
  • Neat

    Stemmer: 290 77,1%

  • Antall stemmer
    376
Fikk en Johnny Walker, double black i førjulsgave av en svoger. Tok en test ikveld, greit med røyksmak, hadde trengt et par isbiter. Ok, rett og slett.
 
Etter iherdig rengjøring av avløpsrør på badet, avsluttes kvelden med en rakker fra Skottland, Talisker Single Malt 10 year.
 
Miles Davis' Kind Of Blue på spillern og en enkel whisky i glasset.

DSCF1493_zps1eb2340a.jpg
 
Kjøpt på Vinmonopolet avdeling Vika tidlig i fjor. Det første partiet på omtrent 15 flasker var feilpriset og kostet 650 eller så. Neste parti ble priset til mer normale 1200,- Fortsatt rimelig da jeg ser at prisen i utlandet er £130 til £150,-


DSCF1519_zps648a8ec0.jpg
 
Har planlagt en svipptur til Glasgow for å besøke en kamerat og i den anledning trenger jeg tips til hvilket destilleri man bør besøke når man er i Glasgow?

I tillegg trenger jeg anbefalinger på god whisky som man bør ta med seg fra området? Jeg er personlig en newbie i whisky-verden så en lett og god whisky er ikke å forakte.

I tillegg trenger jeg tips til gave til fatter som fylte 62 år i januar. :D Prisgrense rundt 1,5k flasken. :)
(Tilleggsinfo: han er glad i Laphroaig)
 
bnruWth.jpg

Nappet med meg denne fra Systembolaget igår,
mener de skulle ha 350:- SEK for den.
Positivt ovoverrasket, men en veldig lett whisky - rund og mild smak
 
Det siste innkjøpet, en Glenlivet Archive 21 år. Dette er egentlig en gave til fattern, men jeg vurderer å beholde den og heller skaffe han en annen. :D

the_glenlivet_archive_211.jpg



Kan forøvrig nevne at barskapet i kollektivet økte med en Johnny Walker - Blue Label etter helgens tur.
 
Har du smakt Laphroaig original cask strength 10 Y.O? Det er den referansen jeg har til cask strength Islay-whisky, og jeg pleier å åpne den med en liten dråpe vann. Er det stor forskjell på original cask strenght 10 Y.O og Cairdeas-versjonen? Hvis du har smakt førstnevnte da.
 
En god bestilling ble plukket opp

På lørdag hentet jeg noe godt fra bestillingsutvalget.

Tomatin er spesielt utvalgt av norske whiskysmakere, tappet for det norske markedet, og har høstet stor applaus fra alle som har testet den.


Og dette er verdens beste whisky etter min smak. Løp og kjøp.


Livet er bra!!!!
 
Prøver for tiden å finne mest mulig maltwhisky for pengene med hensyn til kvalitet/smak.
Har gjort hjemmeleksen min på nett og plukket opp mange gode tips, blant annet fra Ralfy.
Konklusjonen er at topp vare slettes ikke må være gammel og dyr. Etter et halvt år nå med kun standardtapninger i glasset er sikkert smaken min også tilpasset en mer yngre stil.
Uansett, her er mine favoritter om dagen:


FflAIw.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: sjuli_123 og Futen