Det er morsomt hvordan vi mennesker er skrudd sammen. Vinyl gjør et comeback etter CDens inntog, mekaniske klokker blir populære igjen noen år etter at quartz teknisk sett gjorde teknologien foreldet, gitarforsterkere med rør lanseres til større interesse enn på lenge selv om digital modellering er bedre enn noensinne...
Og nå, snart 11 år etter iphone revolusjonerte telefonmarkedet og Nokia gikk i bakken som en sekk poteter, så gjør disse enkle telefonene med liten skjerm, fysisk tastatur og lang batteritid sitt tilbaketog. Enkelheten vi ikke kunne vente på å legge bak oss er plutselig noe vi vil ha igjen.
Leksen å lære fra alt dette må være at hver gang en ny teknologi lanseres som virker å gjøre den foregående foreldet, så er det en stor sjanse for at den gamle vil komme tilbake - enten som den en gang var, eller i en noe oppdatert drakt.
Om jeg skulle gjette hva neste eksempel på dette vil bli, så må det være projektorer. Modulære bildepaneler som Sonys Cledis eller Samsungs The Wall, som man kan bygge så store man vil og hvor hver enkelt piksel er sin egen lyskilde, vil etter all sannsynlighet ta over hjemmekino og proffkinomarkedet innen 5-10 år. En stund etter dette tror jeg mange vil savne det teknisk underlegne, men mer filmaktige bildet en projektor skaper når lyset kastes igjennom rommet og lander på lerretet. Et bilde av reflektert lys gir av en eller annen grunn et noe mer "analogt" bilde enn lys som stråler ut fra et bildepanel. Det at man må skru av lyset for å få kontrast i bildet gjør også at filmseansen får en større følelse av å være en spesiell anledning. Dette tror jeg er nok til at denne gamle men sjarmerende bildeteknologien aldri vil forsvinne helt.