Dette gjør livet godt å leve - hverdags-edition

Så bra @Kohe321. :)

Selv så kverner jeg med ulik grovhet, og bruker kun presskanne. Heller litt vann opp i kanna med nykvernede bønner, slik at de "blomstrer". Så tilføyer jeg vann opp til toppen av presskanna. Smaken er hinsides mye bedre enn det jeg før mente var "god kaffe".

Ja til en nykvernet glad hverdag. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Eivind_Lie og Kohe321
Så bra @Kohe321. :)

Selv så kverner jeg med ulik grovhet, og bruker kun presskanne. Heller litt vann opp i kanna med nykvernede bønner, slik at de "blomstrer". Så tilføyer jeg vann opp til toppen av presskanna. Smaken er hinsides mye bedre enn det jeg før mente var "god kaffe".

Ja til en nykvernet glad hverdag. :)


Enig, har kvernet bønner de siste 6 årene og går aldri tilbake. Kjøpte en kombinert kvern/trakter en tid tilbake og er storfornøyd. Kan justere styrke og grovhet. Antall kopper, 2-4-6-8 eller 10. Og bonusen: Den kan programmeres til å trakte automatisk til gitt tidspunkt. Så når klokka ringer om morgenen hører jeg kverner gå igang, ferdig dusjet så er kaffen rykende varm i kolben sin. Hverdagsluksus det..
 
Steg 1

10369532_718645371527620_1947394524_n.jpg



Steg 2

801205_1.jpg


Steg 3

bodum_chambord_8_kopps.jpg


Steg 4

20551_resize.jpg
 
Enig, har kvernet bønner de siste 6 årene og går aldri tilbake. Kjøpte en kombinert kvern/trakter en tid tilbake og er storfornøyd. Kan justere styrke og grovhet. Antall kopper, 2-4-6-8 eller 10. Og bonusen: Den kan programmeres til å trakte automatisk til gitt tidspunkt. Så når klokka ringer om morgenen hører jeg kverner gå igang, ferdig dusjet så er kaffen rykende varm i kolben sin. Hverdagsluksus det..
Det hørtes fryktelig ålreit ut! Har du lenke til typen maskin du har? @andres
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Kverner selv med den Wilfa maskinen @Loevhagen avbildet og bruker Aeropress. Synes kaffen blir meget bra.
Men var på Jacobsen & Svart i Trondheim. Der lager de kaffen via Slow Drip og fikk den beste koppen jeg har smakt. Så gikk til innkjøp av en slik selv, noe ala det her:
13-FOB-FOOD-SPAN-articleLarge.jpg

Synes det ble mildere kaffe og kanskje litt rundere. Veldig godt fornøyd.
Enklere og mindre vedlikehold enn en Aeropress i tillegg.

Edit: En liten ulempe med slow drip er at det blir litt bunnfall i kannen.
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Kaffekvern er greit. På hverdagene blir det litt tidkrevende og "bråk", men i helgene er det godt med nykvernet. Det går i filter/normal trakter. Presskanne er nok egentlig bedre! Vi har en gammel Siemens-trakter som kjører kaffen ned i en thermos-kanne. Det er fantastisk. Kaffen blir ikke så fort kald eller brent, om den hadde stått på plate.

Disse kapslene blir for mye søppel! Den type maskin har vi ikke.

8
 
Har helt siden jeg oppdaget det i sommer, gått og småirritert meg over det som kunne se ut som et støvkorn/ lite merke i skiven på min sd4k. Nå på lørdag tok jeg omsider turen innom Bjerke, og i dag fikk jeg den gledelige meldingen om at jeg kunne komme å hente klokken - uten metallspon på skiven. Livets små gleder :D

Takk til @Nillo87 og Urmaker Bjerke avd. Bergen for utmerket service! :)

IMG_4551.JPG
 
Redigert:
Oppvaskmaskinen, husets viktigste hvitevare, ble stående og pumpe konstant og vise en eller annen kryptisk feilmelding. Maskinen var full, kona fortvilet med tanke på hvor lang tid det kunne ta før den ble reparert, ungene gretne fordi de måtte vaske opp manuelt, jeg så for meg ny maskin. Etter en times amatørrørleggingsarbeid som inkluderte manuell blåsing av tømmeslange, blind vold mot det jeg antok var nivåregulatoren, løsing av pumpelameller ved hjelp av smørekniv, grove skjellsord og brutal tipping av hele maskinen, virker den igjen. Jeg er dagens handymanhelt hos kona og slipper å bruke penger på noe så prosaisk som flere hvitevarer.

Jeg unnlot å fortelle henne at feilen i utgangspunktet skjedde fordi jeg tvang for mye gjennom kjøkkenkvernen og prøvde å løse problemet med heftig bruk av oppvaskkosten for å lage vakuum.
 
Redigert: