Jeg velger meg november-desember.
Snøen blir liggende, og endelig får jeg igjen for å kjøre stor bil med god bakkeklaring, lyskastere på taket og firehjulsdrift (den første uka eller to før teknisk etat begynner å brøyte, ihvertfall). Fram med parka, fram med støvlene, fram med storvottene, lestene og ullgenseren. Fram med bjørnefitte, Devoldtrøye, kjeledress og ved. Fram med spaden, kosten og saltet. Brøyte, fyre og hygge.
Min indre misantrop slipper til for fullt, og koser seg med med å lese spaltemeter på spaltemeter om folk som kjører utfor veien, enten de kommer fra nord, sør eller øst.
Så kommer jula, en høytid jeg har blir mer og mer glad i desto eldre jeg blir. Det er stas å pynte til jul, skrive julebrev, åpne julekalender fra hhv. Lakrids by Bulow,
1423 og Gulating - Den første på mårran, den neste mens jeg lufter bikkja, og den siste til middagen. Den beskjedne nellikspikeren i appelsinen skal også nevnes.
Pepperkaker med blåmuggost, klementiner (eller var det mandariner?), portvin, madeira, nøtter, Sarah Bernhard, kveite, ribbe, pinnekjøtt, bøttevis med Twist og Gode Ønsker, gløgg og Dahls julebrus.
Julegavene, kjøpt på nett, er snart i boks, men jeg flesker likevel til med en tur inn til kjøpesenteret en av dagene tett før jul. Jeg skal bare handle juletre og gå en tur på polet, men jeg tar meg likevel tida til å sette meg på en benk for å se på folket som stresser til og fra. Kanskje til og med ta på meg et munnbind i år for å minne dem på at de egentlig ikke burde stå som sild i tønne for å kjøpe julegaver under en pandemi, og gi dem litt dårlig samvittighet.
Det skal nisses og holdes juleverksted for de minste, julegaver skal kjøres ut, lutefisk deles ut, og det skal drikkes litervis med kaffe på besøk. Kanskje, hvis jeg har vært snill gutt, ringer Bjerkenissen også?
Andredagsfesten med folk man ikke har sett på lenge som er hjemme til jul er alltid god, og jeg regner med at de fleste hygger seg litt ekstra på nyttårsaften i år, om enn bare fordi det betyr at vi kan sette strek over dette grufulle året, et annus anus, 2020.