En tråd om barbering

Selger heter jonathon41uk eBay My World - jonathon41uk vet ikke om han har flere.

Har merket at mange selger barberhøvler de ikke aner verdien av, og har en lav "buy it now" pris, ofte skitne høvler så man må ta en sjanse, men de fleste høvler ser veldig bra ut etter rens/polering. :D

Noen som har noen gode råd mot inngrodde hår? Jeg sliter med inngrodde hår på det samme området så og si hver gang. Stygt med røde flekker som blir betente. Skrubber og prøver å barbere med hårene så mye som mulig.

Fikk en pakke fra barbershop igår. Det var digg å barbere seg med tradisjonelle kvalitetsprodukter!! Men må erkjenne at jeg trenger litt trening på mothårs passet :p

Fikk en pakke fra barbershop igår. Det var digg å barbere seg med tradisjonelle kvalitetsprodukter!! Men må erkjenne at jeg trenger litt trening på mothårs passet :p

Kjører du 3? 4? pass? Nå har jeg ikke tett vekst men for meg holder det lenge med kun et medhårspass eller til nøds et i 90 grader mot veksten.

Hva har du kjøpt?

Jeg brukte merkur blader i 6 mnd før jeg etter litt lesing her inne byttet til feather. Første barbering med feather gjorde at det så ut som om jeg hadde møtt Sweeny Todd, men det går seg til det også.

Kjører du 3? 4? pass? Nå har jeg ikke tett vekst men for meg holder det lenge med kun et medhårspass eller til nøds et i 90 grader mot veksten.

Det er nok individuelt, men hos meg holder det ikke med 1 medhårspass. Jeg kjører somregel følgende:

1 medhårspass
1 skråpass
1 mothårspass

Det skal nevnes at jeg ikke barberer meg hver dag, og lengden på skjegget ligger somregel på 2-3mm når jeg finner frem høvelen.

Hva har du kjøpt?

Jeg brukte merkur blader i 6 mnd før jeg etter litt lesing her inne byttet til feather. Første barbering med feather gjorde at det så ut som om jeg hadde møtt Sweeny Todd, men det går seg til det også.

Jeg kjøpte Mühle Sophist høvel og Silver tip kost, Mühle barberskål, Truefitt & Hill (West Indian Lime) barberkrem, The Gentlemens Refinery aftershave.

Hva gjelder blader så har jeg kun prøvd Derby sine, men når teknikken sitter litt bedre skal jeg driste meg på ninjabladene til Feather :eek:

Edit: Bestilte en Truefitt & Hill Pre Shave Oil nå. Så får jeg se om det er noe effekt av den :)

Hva gjør dere med brukte blader? Jeg tenkte å samle det i en liten eske som jeg kan kaste når den er full. Eller bør dette kastes i spesialavfall?

Redigert:
Slurver og kaster bladen som de er, godt gjemt inne i noe.
Men så vet jeg at all søppelhantering er maskinell her, det er ingen som risikerer å få den i ryggen.

Hva gjelder Feather så er de riktig så trivelig, første runden med nye featherblad pleier som regel å gi litt blodspill men runde 2-10(20?) er de finfine!

Feather er fine de. Leste mye om hvor horribelt man ville skjære seg de første gangene man brukte disse, men min erfaring, når de brukes i min Merkur Futur, er at de er sylskarpe, men ikke noe farligere enn f.eks. Derby, som jeg pleide å bruke før. Skikkelig varm kniv i smør, men jeg har ikke skåret meg mer siden jeg begynte å bruke dem.

Barberkniv

Etter å ha brukt den nye høvelen (Mercur Futur) i noen uker fikk jeg lyst til å prøve barberkniv og bestilte hos Sjegg.no
Har ikke helt fått taket på det enda så jeg bruker høvelen først og kniven etterpå. Har faktisk blitt minimalt med blodsøl også. Mye bra tips ute på youtube.
Jeg syntes det er spennende å holde på med , og mestre disse gamle tradisjonene både når det gjelder selve barberingen men også stropping av kniven. Trening gjør mester
Fin fin tråd

Fikk påfyll fra Barbershop forrige uke jeg også. Måtte ha en ny boks med Truefitt & Hill Ultimate Comfort barberkrem som har blitt min favoritt. Sammen med preshave oljen så blir det null irritasjon og god glid. Måtte jo også prøve noe nytt så da ble det en boks Truefitt & Hill 1805. Denne var også helt super, så da har jeg litt å bytte på med det neste året.

Jeg putter Feather bladene tilbake der de hører hjemme, i esken de kom ;) Hvis dere ser på undersiden så er det en slott der dere kan putte brukte blader. Da får man kastet de på en trygg måte.

How its made: Merkur Vision

[video=youtube;OiSFBiR3Rfs]http://www.youtube.com/watch?v=OiSFBiR3Rfs&feature=player_embedded[/video]

British Gillette #15, Aristocrat

British Gillette Aristocrat Open Comb produsert på 1930-40 tallet blir av mange regnet for The Holy Grail av klassiske barberhøvler, produsert i messing og dekket av Rhodium var dette i sin tid en meget kostbar høvel. Det er den fortsatt. Dette var den første "butterfly" høvelen fra Gillette. Den er ekstremt fint laget med høy presisjon, og ser etter min mening også meget godt ut med sin "barberpole" design på skaftet og den høye glansen av Rhodium, butterfly funksjonen er silkemyk og mer presis enn mine tre andre butterfly høvler; Fatboy fra 1960, Slim fra 1964 og Super Adjustable fra 1969.

Jeg kjøpte den på et dårlig bilde på Ebay, skitten var den og, pga dette fikk jeg den til en meget god pris. Men da den ankom viste det seg etter en god vask/polering at høvelen og esken var i meget god stand, ikke dårlig for en høvel som muligens er over 70 år gammel.

Spørsmålet er; gir den en god barbering? Joda, det gjør den avgjort, men min Gillette Super Adjustable fra 1969 er fortsatt min favoritt i så måte. At den er open comb gjør at den gir en mer aggressiv barbering enn closed comb høvler, jeg antar at man bør ha teknikken mer inne for å unngå kutt, jeg fikk ingen kutt når jeg barberte meg med denne, men man har nok litt mer respekt for å gjøre det "riktig".

Det lå en liten lapp i esken der det stod at selgeren hadde fått høvelen av en 90 år gammel kamerat som hadde kjøpt høvelen ny, artig! ;)

gNGBb.jpg

mW9bh.jpg

Redigert:
Abonnerer på theprodigalguide på youtube for klokkeanmeldelsene deres, og i går poppet denne opp i strømmen min... Tenkte den kunne passe inn her? :rolleyes:

[video=youtube;pMiONGGUIHI]http://www.youtube.com/watch?v=pMiONGGUIHI&feature=g-subs-u[/video]