British Gillette #15, Aristocrat
British Gillette Aristocrat Open Comb produsert på 1930-40 tallet blir av mange regnet for The Holy Grail av klassiske barberhøvler, produsert i messing og dekket av Rhodium var dette i sin tid en meget kostbar høvel. Det er den fortsatt. Dette var den første "butterfly" høvelen fra Gillette. Den er ekstremt fint laget med høy presisjon, og ser etter min mening også meget godt ut med sin "barberpole" design på skaftet og den høye glansen av Rhodium, butterfly funksjonen er silkemyk og mer presis enn mine tre andre butterfly høvler; Fatboy fra 1960, Slim fra 1964 og Super Adjustable fra 1969.
Jeg kjøpte den på et dårlig bilde på Ebay, skitten var den og, pga dette fikk jeg den til en meget god pris. Men da den ankom viste det seg etter en god vask/polering at høvelen og esken var i meget god stand, ikke dårlig for en høvel som muligens er over 70 år gammel.
Spørsmålet er; gir den en god barbering? Joda, det gjør den avgjort, men min Gillette Super Adjustable fra 1969 er fortsatt min favoritt i så måte. At den er open comb gjør at den gir en mer aggressiv barbering enn closed comb høvler, jeg antar at man bør ha teknikken mer inne for å unngå kutt, jeg fikk ingen kutt når jeg barberte meg med denne, men man har nok litt mer respekt for å gjøre det "riktig".
Det lå en liten lapp i esken der det stod at selgeren hadde fått høvelen av en 90 år gammel kamerat som hadde kjøpt høvelen ny, artig!