En tråd om barbering

Fikk ny dose livsnødvendig proviant idag, der iblant en D.R. Harris Arlington såpe. Skal prøve å skumme den opp senere idag med badger silver tip brush og rapportere tilbake.

EDIT: Da har jeg prøvekjørt såpen. Først og fremst må jeg skryte av treskålen. Nydelig! Såpen er ganske drøy i bruk! Det var ikke mer krevende å få skum av denne enn av en T&H krem eller Proraso krem :)
Såpen lukter godt i fast tilstand, men det er når man pisker opp duften åpner seg. Silkemykt skum, og jeg forstår nå hvorfor mange foretrekker såper kontra krem. Barberte meg ikke, men i morgen skal jeg ta en runde. Gleder meg som alltid! :eek:

Angående reiseveske så er jeg også interessert i dette, og sliter med å finne noe på nettet hos the usual suspects. Kanskje en håndlaget custom må til? Zeugma, Greg Stevens, Ted Su.. Alle disse kan nok lage på bestilling :)

Tilbake til straight razor, så kom jeg over en anerkjent custom side, og der står det ganske forståelig beskrevet hvordan dette med honing fungerer, diverse ståltyper, stropping etc :)

Redigert:
Jeg har inntrykk av at de engelske kremene har unngått den reformuleringsbølgen som såpene har vært gjennom, og er nok en god del enklere å ha med å gjøre enn såpene. Jeg forsøkte også å bruke mer vann på såpen uten noe videre suksess, men det som til slutt fungerte for meg, var (fritt etter hukommelsen):
  • Dryppe litt varmt vann på toppen av såpen noen minutter før barberingen starter for å mykne den opp litt.
  • Bløte opp kosten i varmt vann en liten stund og så riste ut det aller meste av vannet av den igjen slik at det er lite vann igjen i den.
  • Få masse såpe opp i kosten ved å røre den over såpen i minst to minutter.
  • Skvette mer vann i allerede vått ansikt.
  • Bygge skummet rett på ansiktet fra såpen som nå er i kosten - evt tilsett noen dråper vann til kosten hvis/når det blir for tørt.
Med litt tålmodighet i trinn 2 får jeg da nok såpe i kosten til tre runder eller to runder med ekstra tiltak på vanskelige områder.
Jeg brukte en litt hard kost med kunstig bust (gave fra kona, så det blir ingen grevling på meg med det første ;) ), så det er mulig at YMMV slår til hvis man bruker grevling eller villsvin...

Mange gode tutorials her som dekker det meste av det å lage skum med såpe, stick og krem både med og uten kopp.
Category:Lathering - Badger & Blade

Når det gjelder å få med meg barbersakene, så vurderer jeg en ferdig "reisepakke" fra barbershop. Å ta med seg et par kilo med barbersaker på jobb blir iallefall ikke aktuelt for min del ettersom jeg syns jeg har med for mye mikkmakk fra før, og prøver å begrense meg til to bagger. Jeg så en sånn rull som var lagt ut på anchor division, men den var dessverre utsolgt.

Jeg tror litt av problemet med skummet kan ligge i kosten. Jeg startet med syntetisk kost fra MenU og den funket fint på MenU sin krem, men på Colonel Conk såpa lager den ikke så mye skum. Jeg kan teste i helga forskjellen mellom kost fra MenU og Muhle både på T&H krem og Conlonel Conk såpe.

Litt OT et lite øyeblikk: Er det noen her som har fått med seg en DE-høvel i håndbagasjen gjennom sikkerhetskontrollen? Tenkte sånn hvis jeg skal ut og reise med kun håndbagasje en gang. :)

Litt OT et lite øyeblikk: Er det noen her som har fått med seg en DE-høvel i håndbagasjen gjennom sikkerhetskontrollen? Tenkte sånn hvis jeg skal ut og reise med kun håndbagasje en gang. :)

Tror du skal slite med å få DE blader gjennom sikkerhetskontrollen, men det kan du kanskje få kjøpt der du skal reise?

Høvelen får du gjennom.

Fikk ny dose livsnødvendig proviant idag, der iblant en D.R. Harris Arlington såpe. Skal prøve å skumme den opp senere idag med badger silver tip brush og rapportere tilbake.

EDIT: Da har jeg prøvekjørt såpen. Først og fremst må jeg skryte av treskålen. Nydelig! Såpen er ganske drøy i bruk! Det var ikke mer krevende å få skum av denne enn av en T&H krem eller Proraso krem :)
Såpen lukter godt i fast tilstand, men det er når man pisker opp duften åpner seg. Silkemykt skum, og jeg forstår nå hvorfor mange foretrekker såper kontra krem.

(snip)

Jeg er glad dette står i en tråd om barbering og ikke en en tråd om badeskum, lavendelbad og duftlys :rolleyes:;)

No offence! :)

Skal man først gjøre noe som veldig mange hater og gjerne utsetter i det lengste - nemlig barbering, så kan man like gjerne gå "all in" og gjøre det skikkelig. Da er det som med klokker... alt skal prøves. Da medfører det google søk og lese reviews av såper, kremer og andre ting som kan virke veldig suspekt for den uinvidde...

Men som det har blitt sagt mange ganger her på asylet: De andre er verre..... :rolleyes:

Tror du skal slite med å få DE blader gjennom sikkerhetskontrollen, men det kan du kanskje få kjøpt der du skal reise?

Høvelen får du gjennom.

Ja, de tar fra deg bladene, det gjorde de med meg når jeg prøvde i alle fall. Noe som gjør det et "hassle" å barbere seg på jobbreise for min del...

Sotd

Skal prøve Gillette Silver Blue idag :)

8372069429_8865921b64.jpg

Har ikke tatt skrittet å oppgradere til DE høvel, men har hatt stort utbytte av å gå over til skikkelig barberkrem. Merker mindre hudproblemer og tetter barbering. Lurer på hva dere foretrekker post barbering, hvilke duft synes 'dama' deres er best ?

Min foretrekker den jeg brukte i mange år før jeg traff henne: Acqua di Parma. Mye har jeg endret etter at jeg ble gift - jeg har tilogmed begynt å bruke vederstyggeligheten som er ullgensere med knapper - men noen prinsipper får man stå på. Hun har ikke engang prøvd å kjøpe aftershave til meg.

Men viktigst for huden er næring og fuktighet, ikke sprit med lukt. Etter barbering bruker jeg Geo F Trumper's Coral Skin Food. Har vært gjennom de vanlige anbefalingene fra parfymeriet, inkl Biotherm, og har aldri fått så gode resultater som med Trumper's.

P.S. En av hovedingrediensene i Skin Food er "Gum Tragacanth". Dette er en flytende gummi som også brukes av lærhåndverkere til å glatte ned og lukke fibrene i på skårne flater av lær. :)

Balla Powder

Kom over dette produktet på barbershop.no i dag. Her er et produkt for den urbane og metroseksuelle påfugl. Anmeldelsene av produktet hører nok bedre hjemme i humortråden.

Balla Powder

Noen som har erfaring med dette?

Denne tråden er nesten like utgiftsbringende som Dagens Klokke/Kjøpetips-trådene.

En eller annen form for shavettekniv på vei von Deutschland siden en uke - ti dager.
Nå ligger Barbershop og bestilling av kunstbørste fra men-u og Geo F. Trumper sin skin food nære til hands.

-skille-

Bas and Lokes fra downunder har denne toalettmappen
http://www.basandlokes.com/james-black-handmade-leather-toiletry-bag/

Redigert:
Argumentet for at tradisjonell barbering er billigere enn flerbladsvåset og kjemikalier på boks er veldig tynt.

Gjorde en ny bestilling på barbershop og vips var det meste utenom høvelen og kosten byttet ut.

Valgte å hoppe i det med begge beina først og bestille featherblader. Har hatt to barberinger så langt og har enda ikke kuttet meg. Første barberingen var jeg kanskje litt pysete på grunn av alt jeg har hørt om disse bladene, så selv etter 5 pass var det ikke perfekt.

I dag barberte jeg bare halsen, og det gikk uten problemer etter tre pass. Jeg sliter mest med sensitiv hud på halsen, og nå jeg bare et par svak røde prikker på halsen og det kjennes ikke irritert i det hele tatt.

Nomad såpen var utsolgt, så jeg kjøpte sandalwood såpen i boks og nomad som refill. Byttet ut med en gang ettersom nomad luktet bedre. Veldig fornøyd med denne komboen.

Lurer på om den skålen jeg har kanskje er litt liten til å bygge skikkelig skum i. Jeg føler at mer havner på utsiden enn innsiden når jeg skal "swirle" den opp. Skal likevel sies at jeg får et brukbart skum, men ikke nok til mange pass så jeg ender ofte med bygge skummet i ansiktet de siste passene.

a8079c8fcc0f723e1d099005f6e2c5a3_zps153f0a6e.jpg

Redigert:
Hvordan er T&H aftershave balmen? Bestilte den selv for noen dager siden, men har ikke fått prøvd den enda.

Hvordan er T&H aftershave balmen? Bestilte den selv for noen dager siden, men har ikke fått prøvd den enda.
Jeg er veldig fornøyd med denne, jeg hater produkter som føles fet på huden etter påføring og det slipper man med den. Den lindrer bra etter barbering av sensitiv hud og lukter svært godt.