Første Klokke: 10000-50000kr

Jeg ville valgt nr.2 og det er ikke bare fordi jeg har eid akkurat den klokken for en tid tilbake;) (Er ikke så fan av nr.1)
Det er en kjempefin klokke, med en nydelig skive og innsyn til et spennende urverk. Jeg solgte den i sin tid fordi jeg hadde lyst på en kronograf med lenke, hadde det ikke vært for det skulle jeg gjerne beholdt den.

Når det gjelder denne vs en Speedy så er nok denne Zenithen en penere og mer spennende klokke. Speedyen er den klassiske kronografen og så liker jeg muligheten for lenke. Det blir litt smak og behag, ingen av dem blir feil:)

Edit: Når jeg ser bildene av den Zenithen får jeg veldig lyst på den igjen:confused: (Men slik har jeg det med mange klokker jeg har solgto_O)
Takk for svar :)
Ett spørsmål :) Er det ikke mulig med lenke på denne/disse?

Takk for svar :)
Ett spørsmål :) Er det ikke mulig med lenke på denne/disse?

Denne modellen er ihvertfall ikke levert med lenke som mulighet. Om det finnes noen Zenith lenke som kan passe til denne vet jeg faktisk ikke. Det er jo endel Zenith El Primero som leveres på lenke, men her må jeg melde pass.

Så det går, men jeg må ha en 21mm lenke?

Den andre El Primero jeg så på var 22mm mellom lugs. Må jeg da ha 23mm, eller?

Så det går, men jeg må ha en 21mm lenke?

Den andre El Primero jeg så på var 22mm mellom lugs. Må jeg da ha 23mm, eller?

Er det 21mm mellom lugs så må du ha lenke som er 21mm. Tilsvarende må du ha 22mm hvis det er 22mm mellom lugs.
Men som sagt så kan det være ulik lengde på lugs på forskjellige klokker, så det er ikke sikkert den 21mm lenken passer allikevel. Dette bør du sjekke før du kjøper en dyr lenke;)

Er det 21mm mellom lugs så må du ha lenke som er 21mm. Tilsvarende må du ha 22mm hvis det er 22mm mellom lugs.
Men som sagt så kan det være ulik lengde på lugs på forskjellige klokker, så det er ikke sikkert den 21mm lenken passer allikevel. Dette bør du sjekke før du kjøper en dyr lenke;)
Jeg har bare litt problemer med å forstå hva jeg skal sjekke? Hvilke andre mål skal jeg sjekke? Klokke 2 har 20mm avstand mellom lugs, men må kanskje ha 21mm lenke.

Hvor og hvordan finner jeg ut av dette?

Jeg har bare litt problemer med å forstå hva jeg skal sjekke? Hvilke andre mål skal jeg sjekke? Klokke 2 har 20mm avstand mellom lugs, men må kanskje ha 21mm lenke.

Nå må du lese de svarene du får nøye. Prøv en gang til og husk at det er noe som heter bredde mellom lugs, også er det noe som kalles lengde på lugs. To forskjellige ting.

Redigert:

Du trenger lenken som er laget for den modellen/kassen, så enkelt er det.

At det står i annonsen at det er 20mm er en feil fra selger sin side, den er 21mm.

• Liker
Reaksjoner: GeneralM
Nå har jeg en følelse av at noen begynner å bli lei av "the new guy" ;) hehe

Kan jeg være så frekk å spørre på en annen måte;

Om jeg nå skal ende opp med å kjøpe denne:
http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80113713&fks=80113713

Kunne en av dere innvidde vært så snill å hjulpet meg å finne en lenke i stål som ville passet? Det kan være til stor hjelp for at jeg kan få bestemt meg :)

Tror svaret er så enkelt som at det i utgangspunktet ikke er laget en lenke i stål til akkurat denne utgaven, som er i begrenset opplag, med skinnreim.

Tror svaret er så enkelt som at det i utgangspunktet ikke er laget en lenke i stål til akkurat denne utgaven, som er i begrenset opplag, med skinnreim.
Må evt bli en uorginal lenke da, ser fort rart ut.(og som oftest er det kjipe greier :( )

Flott klokke da! Kjøpte den nesten selv, men endte med reverso i denne omgang.

For meg er det ikke så nøye om den er orginal eller ikke, så lenge den er i god kvalitet.

Skal den selges en gang så blir det da på orginal reim, med medfølgende uoriginal lenke :)

Linket til en lenke på eBay litt tilbake i tråden, den sto det var original. Jeg har også funnet bilde på Google med lenke på denne modellen.

En kort forklaring på hva som vil være problemet: På hver ende av en lenke er det såkalte endlinks som vil gi en pen overgang mellom lenke å kasse. For at disse skal passe må jo avstanden mellom der du fester lenka og kassa på klokka stemme med størrelsen på endlinksen. Krumminga på endlinksen må også stemme med kassa.
Her ser du en lenke med slike endlinks:
mEHWiU7makhvpVLALD0etRg.jpg

Du kan selvfølgelig kjøpe deg en lenke som er helt rett på enden av lenken. Da trenger du bare å ha riktig bredde på lenken i forhold til bredde mellom lugs (f.eks 21mm), lenken vil da ikke gå helt inn til kassen.
Eksempel på slik lenke:
T32 Watch Bracelet.jpg

• Liker
Reaksjoner: GeneralM
En kort forklaring på hva som vil være problemet: På hver ende av en lenke er det såkalte endlinks som vil gi en pen overgang mellom lenke å kasse. For at disse skal passe må jo avstanden mellom der du fester lenka og kassa på klokka stemme med størrelsen på endlinksen. Krumminga på endlinksen må også stemme med kassa.
Her ser du en lenke med slike endlinks:
Vis vedlegg 13881

Du kan selvfølgelig kjøpe deg en lenke som er helt rett på enden av lenken. Da trenger du bare å ha riktig bredde på lenken i forhold til bredde mellom lugs (f.eks 21mm), lenken vil da ikke gå helt inn til kassen.
Eksempel på slik lenke:
Vis vedlegg 13882
Herligfred,
Ja nå skjønner jeg :D
Tuuusen takk :)

• Liker
Reaksjoner: Ban
Og som ytterligere illustrasjon kan jeg nevne at min Seamaster og Speedy i prinsippet har den samme lenka, med forskjellig lenkelås. Men pga at endeleddene mot klokka er litt forskjellige så går ikke Speedylenka på Seamasteren. (Og i den grad det går motsatt vei vil det nok ikke ser bra ut.)

DSC_0611-01.jpeg

DSC_0617-01.jpeg

Og aftermarket lenke uten buede endeledd ser rett og slett ikke like bra ut :)

DSC_0613-01.jpeg