Filmanbefalinger!

Kjekt at denne tråden kom frem! :)

Jeg er veldig glad i film. Her kommer en liten liste av filmer som virkelig har brent seg fast i hukommelsen, og som jeg anbefaler på det varmeste:

Warrior:
Handler om Mixed Martial Arts og familie. En veldig god film, med en god historie:)

IMDB-link: Warrior (2011) - IMDb

American History X:
Handler om en tidligere nazist som prøver å unngå at lillebroren gjentar de samme feilene. En veldig bra film med en god historie!

IMDB-link: American History X (1998) - IMDb

Shawshank Redemption:
Kåret til verdens beste film (?). Rett og slett et mesterverk av Frank Darabont. Hovedpersonen, et matematisk geni, blir uskyldig dømt for drapet på sin konen. Gjennom filmen ser vi hvordan han takler fengselslivet og andre utfordringer. Her stopper jeg før jeg ødelegger for de som ikke har sett filmen :) Uansett en film med sjel og fantastisk historie!

IMDB-link: Frihetens regn (1994) - IMDb

Batman-Trilogien:
Om du liker actionfilmer med sjel er dette noe for deg. Helt fantastisk historie, og med Christopher Nolan som regissør blir ikke det noe annet enn magisk :D

IMDB-link 1: Batman Begins (2005) - IMDb
IMDB-link 2: The Dark Knight (2008) - IMDb
IMDB-link3 : The Dark Knight Rises (2012) - IMDb

Training Day:
Kul film med Denzel Washington som en badass korrupt politimann. Meget underholdende :)

IMDB-link: Training Day (2001) - IMDb

Law Abiding Ctizen:
En genial film med Gerard Butler. Handler om en frustrert mann som tar loven i egne hender når rettssystemet svikter. Tror nesten jeg må nevne at denne filmen er genial enda en gang..

IMDB-link: Law Abiding Citizen (2009) - IMDb

En kul detalj med Shawshank er at når den hadde premiere på kino floppet den fullstendig, men på vhs var det den mest utleide filmen det året:) samme gjelder salg!

Shawshank er jo en av de filmene alle MÅ se. Den er for meg like bra som A Beautiful Mind, som er en av mine favoritter. Har gitt begge disse 9/10 på IMDB, men mulig de burde få helt opp på topp begge to. Er så vanskelig å gi filmer score, for man må sammenligne med helt andre typer filmer.

Shawshank og The Dark Knight er vanskelig å sammenligne :)

Edit: tidenes dårligste film må jo også anbefales, altså BloodRayne med Kristanna Loken. Eneste positive med hele filmen er at man får sett en pupp eller to, men makan til dræææt finner man ikke.

Redigert:
Hehe, enig i at det kanskje var en litt variert mix i den listen der, men skrev egentlig bare kjapt om de første filmene jeg tenkte over :)

Jeg så Safety not Guaranteed her om dagen. Skikkelig fornøyelig indie-komedie, for dem som liker slikt.

Svensk romantisk feelgood - med klokker!

Ego (2013)

MV5BMjIwOTIwMjU5MV5BMl5BanBnXkFtZTcwMDczNTQ4OA@@._V1_SY317_CR4,0,214,317_.jpg

Ego (2013) - IMDb

Leonardo Dicaprio har spilt i imponerende mange bra filmer. Med noen få unntak vil jeg påstå at samtlige filmer han har spilt i er verdt å se.

Master and Commande. En av tidenes beste filmer, spør du meg. Spesielt etter at jeg begynte å lese bøkene har jeg skjønt hvor fantastisk bra denne filmen er, på alle nivåer! Skuespillet til Russell Crowe, Paul Bettany og alle andre som er med, kampscenene, og den sinnsyke lyden, som MÅ oppleves på et bra hjemmekinoanlegg. Filmen vant sågar Oscar for beste lyddesign.

• Liker
Reaksjoner: HadronCollider
Kan anbefale Warm Bodies. En slags vri på den klassiske Romeo og Juliet-historien. Med zombier!

En ganske kul film: Two-Lane Blacktop
Ikke mange replikker eller mye dialog i denne, men den er rett og slett kul. Filmen handler om to karer som livnærer seg av å dragrace seg igjennom USA i sin '55 Chevrolet Bel Air ombygget med en voldsom motor. Karene plukker etterhvert opp en haiker underveis, og ender også opp i et "pink slip"-løp med en snodig fyr de mer eller mindre treffer på underveis.

En annen film jeg liker er Das Boot - og da helst den originale uklippede varianten på drøye 4 timer. Fantastisk flott film som med stor nøyaktighet portretterer hvordan det var å være ubåtmann i Kriegsmarine under andre verdenskrig.
Som rådgiver benyttet film-produsentene seg av Heinrich Lehmann-Willenbrock som i sin tid var ubåtsjef på den ekte U96 (som er den båten som portretteres i filmen). Det er bare 5 andre ubåtsjefer som senket flere skip og tok mer tonnasje enn ham, under andre verdenskrig. Dette er en film hvor du kan føle stemningen - skuespillerne fikk ikke lov å bevege seg utendørs eller å barbere seg i den perioden filmingen varte, for å bevare autentisk utseende med blek hud og langt hår og skjegg som man naturlig nok får av å være innesperret måneder i strekk i en ubåt.

For de av dere som liker britisk, rå humor kan jeg på det sterkeste anbefale In The Loop. Meget artig film - kort sagt.

En annen film jeg liker er Das Boot - og da helst den originale uklippede varianten på drøye 4 timer. Fantastisk flott film som med stor nøyaktighet portretterer hvordan det var å være ubåtmann i Kriegsmarine under andre verdenskrig.
Som rådgiver benyttet film-produsentene seg av Heinrich Lehmann-Willenbrock som i sin tid var ubåtsjef på den ekte U96 (som er den båten som portretteres i filmen). Det er bare 5 andre ubåtsjefer som senket flere skip og tok mer tonnasje enn ham, under andre verdenskrig. Dette er en film hvor du kan føle stemningen - skuespillerne fikk ikke lov å bevege seg utendørs eller å barbere seg i den perioden filmingen varte, for å bevare autentisk utseende med blek hud og langt hår og skjegg som man naturlig nok får av å være innesperret måneder i strekk i en ubåt.

Das Boot er fantastisk!

"Schlechte Nachrichten, Männer. Schalcke hat verloren."