Mine favorittfilmer; Dr Strangelove, Brazil, Baron Munchhausens eventyr, Lost Highway, Usual suspects osv osv..
Kjekt at denne tråden kom frem!
Jeg er veldig glad i film. Her kommer en liten liste av filmer som virkelig har brent seg fast i hukommelsen, og som jeg anbefaler på det varmeste:
Warrior:
Handler om Mixed Martial Arts og familie. En veldig god film, med en god historie
IMDB-link: Warrior (2011) - IMDb
American History X:
Handler om en tidligere nazist som prøver å unngå at lillebroren gjentar de samme feilene. En veldig bra film med en god historie!
IMDB-link: American History X (1998) - IMDb
Shawshank Redemption:
Kåret til verdens beste film (?). Rett og slett et mesterverk av Frank Darabont. Hovedpersonen, et matematisk geni, blir uskyldig dømt for drapet på sin konen. Gjennom filmen ser vi hvordan han takler fengselslivet og andre utfordringer. Her stopper jeg før jeg ødelegger for de som ikke har sett filmen Uansett en film med sjel og fantastisk historie!
IMDB-link: Frihetens regn (1994) - IMDb
Batman-Trilogien:
Om du liker actionfilmer med sjel er dette noe for deg. Helt fantastisk historie, og med Christopher Nolan som regissør blir ikke det noe annet enn magisk
IMDB-link 1: Batman Begins (2005) - IMDb
IMDB-link 2: The Dark Knight (2008) - IMDb
IMDB-link3 : The Dark Knight Rises (2012) - IMDb
Training Day:
Kul film med Denzel Washington som en badass korrupt politimann. Meget underholdende
IMDB-link: Training Day (2001) - IMDb
Law Abiding Ctizen:
En genial film med Gerard Butler. Handler om en frustrert mann som tar loven i egne hender når rettssystemet svikter. Tror nesten jeg må nevne at denne filmen er genial enda en gang..
IMDB-link: Law Abiding Citizen (2009) - IMDb
Castaway on The moon er en must see.
En annen film jeg liker er Das Boot - og da helst den originale uklippede varianten på drøye 4 timer. Fantastisk flott film som med stor nøyaktighet portretterer hvordan det var å være ubåtmann i Kriegsmarine under andre verdenskrig.
Som rådgiver benyttet film-produsentene seg av Heinrich Lehmann-Willenbrock som i sin tid var ubåtsjef på den ekte U96 (som er den båten som portretteres i filmen). Det er bare 5 andre ubåtsjefer som senket flere skip og tok mer tonnasje enn ham, under andre verdenskrig. Dette er en film hvor du kan føle stemningen - skuespillerne fikk ikke lov å bevege seg utendørs eller å barbere seg i den perioden filmingen varte, for å bevare autentisk utseende med blek hud og langt hår og skjegg som man naturlig nok får av å være innesperret måneder i strekk i en ubåt.
Men for å være seriøs; kan anbefale City of Lost Children til alle som liker småsurrealistiske franske filmer.
The City of Lost Children (1995) - IMDb