Du har helt rett, dommeren var fullstendig horribel. Typisk La Liga dommer som lar alt for mye dritt passere, og når han først dømmer er det helt inkonsekvent og merkelig. Det er veldig trist, for hva Zuniga gjorde mot Neymar nådde et helt nytt nivå av brutalitet enn hva som var "vanlig" i kampen ellers, så man kan bare skylde på dommeren "så mye". Men det er som du sier dette man risikerer med voldelige spillere uten selvkontroll på banen som merker at dommeren er ute og ror med én åre og føler de kan utnytte det.
Det er hvor kalkulert og utspekulert dette er som gjør det ekstra ille synes jeg. Han er sint fordi de taper, fordi han selv har vært dårlig i kampen, og sikkert fordi James Rodriguez ble tatt uten at dommeren ga kort, og i en "duell" om ballen med Neymar (lol) så skyter han frem kneet i et mma-style flygende kne rett i korsryggen, og ødelegger Brasils VM håp.
Duell om ballen, pffff.
Og, Zuniga skulle allerede fått gult selv for denne potensielle korsbåndsskaden han ville gi i presang til Hulk:
Morten Langli (som jeg synes er artig) skriver på twitter:
"James Rodriguez fikk 6 frispark i kampen, men det var ingen brutale nedsparkinger/forsøk på å skade han. Nå må folk roe seg litt ned." Jeg er enig, det var nedrivninger og skittent spill som brøt opp kampen (som vi snakket om), men ingen forsøk på å skade James, som Neymar ble utsatt for. Doktorene i Brasil sier at han var heldig, for om han hadde blitt truffet noen centimeter høyere så kunne han etter hva de sier blitt lam.