Fototråden (inspirasjon, tips, triks og utstyr)

Du har nok veldig rett.

Jeg tenkte mere at man muligens har det som et samle objekt. mere som pynt en noe man skal bruke....

Selvsagt for de specielt interesserte...

Re: post #17822 i dagens klokke

Takk for det. Det er selvsagt tuklet litt med, men tar bare ett minutt. Oppskriften er som følger:
Finne en fin baklysrefleksjon, 3-4 håndholdte dobbelshots. Tar alltid doble når det er håndholdt, det blir nesten alltid ett skarpt og ett uskarpt. Inn i lightroom, finne det beste, croppe ned siden det ikke var tatt med macro, vekk med farger, opp med kontrast, litt ekstra ned med mørkeste toner, legge på litt vignettering fra senter og ut (lysfall mot hjørnene). Thats it.

Ikke gæli det der :)

Som du sier må lyssettingen være bra, det kan du ikke gjøre noe med i LR, men ved å ta flere bilder i ulike vinkler blir det utrolig mye lettere å finne bra lys siden det alltid ser annerledes ut på bilde enn i virkeligheten.

For ikke å gå helt OT her, så poster jeg innstillinger før og etter i fototråden, så kan du se, men de er jo ikke universelle, kommer selvsagt an på utgangspunktet.

1209-7.jpg

1209-6.jpg

Skjermbilde2012-04-13kl224604.png

Skjermbilde2012-04-13kl223730.png

Tusen takk for fin forklaring Tore. Fikk prøvd lightroom for første gang i kveld, alltid like gøy/vannskelig med noe nytt. Men her kommer det til å bli mye prøving og feiling :)

Edit: Så at jeg leste denne posten før jeg leste i Dagens klokke tråd :p Men får prøve meg litt mer i morgen, tenkte å finne fram en litt bedre lampe så får vi se hva som skjer :)

Adobe Lightroom 4 er lastet ned som trial. Blir spennende å prøve ut ikveldinga :)

Photoshop er vel ganske innviklet?

Solgte speilrefleksen og kjøpte meg inn i m4/3 standarden til Olympus og Panasonic, anbefales. Nå skyter jeg bare på jpg og RAW som backup (Olympus er rå på jpg), plutselig ble det morro å ta bilder igjen. Digger at kameraet kan ligge i jakkelommen og samtidig slippe å behandle vært eneste bilde, skal si det forandret måten jeg tar bilder på, smarteste jeg har gjordt på lenge.

Sponon; Photoshop er avansert, men ikke så innviklet. Det viktigste er å lære seg å jobbe i layers. Da begynner det å bli enklere å gjøre de endringene du vil, på de stedene du anser det viktig. Og hvis du ikke fikk helt stell på det er det bare å slette layeret.

Masse tutorials og eksempelfilmer på YouTube.

Tore: I lightroom 4, er det mulig å isolere en sone på bildet, for så å fjerne farger utenfor sonen?

Et ikke-svar men adjustment brush i
Camera Raw funker jo.
Sette den på -100 saturation og brushe bort alt uten detaljen

Det hadde vært morsomt å gjøre slik som Tore gjorde tidligere i tråden å poste først uredigert bilde, så sluttresultatet.

Forklare lyssetting, camera og objektiv. Dermed skrive litt om redigeringsprossessen. Hvilket software program som ble brukt osv. Jeg hadde satt pris på om Tidssonens fotografer hadde tatt seg tid til dette.

Jeg har ikke noe bedre å gjøre ikveld, så jeg kan starte selv.

Først kan jeg poste et bilde av set-up'en jeg bruker når jeg tar bilder inne.

7211422404_7db81fedd4_o.jpg

Dette er en såkalt lightbox jeg kjøpte på eBay for slikk og ingenting. Stativ til camera kom også med, men det er litt ustødig. Cameraet jeg bruker er et Sony A200 med standard objektiv.

Et par triks jeg har lært meg er følgende:

- Bruk selvutløser, minimum 10 sek. Dette hindrer bevegelse i stativet når du tar bildet.

- Prøv å få vekk mest mulig støv og partikler fra klokken. Litt vil det alltid være, men det kan retusjeres vekk etterpå. Fingeravtrykk bør man unngå.

- Ha rikelig med lys mot objektet. Dette gjør det lettere når man skal redigere (kommer tilbake til dette). Liker helst at det er mest mulig mørkt i rommet jeg tar bilder i, slik at det er kun de eksterne lysene mot klokka som er på.

- Blitz er absolutt NO-GO. Det skaper refleksjoner i stål og glass. Samtidig som støv og partikler blir mer synlig. Skal du ta bilder inne og bruke ekstern lyskilde så husk å dempe belysningen med en skjerm, ark, t-skjorte etc.

- Ta alltid noen prøvebilder, for så å justere blenderåpning på camera. Når du er fornøyd, og starter med moroa, så ta alltid 5-10 bilder ekstra. Det koster deg maks et par minutter, men du er glad når du uploader bildene senere. Om jeg tar 20-30 bilder så er det somregel kun 5-6 bilder jeg kan jobbe med etterpå. Somregel bruker jeg rask lukketid (bortsett fra lumeshots). ISO sier meg ingenting, men den står på 400 (default?).

- Vær kreativ. Mye rart som er kult på klokkebilder. Sigarer, solbriller, whisky, verktøy, våpen, snop... Hehe.. Gjerne juster klokken slik at viserne smiler. Datoanvisningen kan godt være 8, 18 eller 28.

Hadde fortsatt noen uredigerte bilder på mac'en. Kan ta en rask gjennomgang av hva jeg gjorde. Jeg tok en pute fra klokkeboksen og la under en sort duk. Gnikket klokken så ren jeg kunne og la den på duken. 10 sekunders selvutløser.

7211422326_9a7c6411cb_z.jpg

I iPhoto retusjerte jeg vekk støvpartikler. Så uploadet jeg bildet til flickr. Der var det et redigeringsprogram som heter Picnik. Der gjorde jeg bildet mørkere ved å justere ned kontrast og skygger. Gjorde det litt skarpere. Tok på sort vingnett, og gjorde hele bildet litt blurry, bortsett fra urskiven og bezelen.

Så det aller viktigste.. Jeg tok ned fargene slik at det ble svart/hvit. Grunnen til det er at jeg synes stålet blir renere. Har man en klokke med litt farge på så kan man isolere fargene først. Gjorde det mye med Ploprofen.

Til slutt valgte jeg en ramme, og la inn tekst. Det hele er ganske simpelt. Det er kun prøving og feiling. Samme prinsipp som å justere lydvolum og brightness på pc'n din.

6558692563_b77e6ba480_o.jpg

Jeg poster et annet bilde som gjennomgikk samme prosedyre, og som er fra samme bildeserie. Her fant jeg frem en skål med vann og brukte fingrene for å få dråper på klokken. Jeg erstattet puta under duken med et par sokker for å få litt bedre vinkel. Ser lenka fra kl.12 er litt ymse, hehe..

7211421994_5fe98e6e1f_z.jpg

6559999127_97e2900c3b_z.jpg

Til min store frustrasjon så er nå Picnic vekke fra flickr. Jeg har lastet ned Lightroom 4 og Photoshop Elemements 10. Litt mer innviklet, men til gjengjeld har man flere verktøy.

Ingen ting slår film. Spesielt mellom- og storformat. Merker nå at jeg angrer noe helt vilt at jeg solgte Hasselbladen til ett forummedlem i fjor..

Jeg tenkte å gå til innkjøp av et litt skikkelig kamera/linse nå, fotointeressen har kommet for å bli innser jeg. Så da holder ikke iphone 4 lengre..

Hvilket kamera/linse vil dere anbefale for en nybegynner i interessen med rundt 9000kr å svi av? Hadde vært supert om noen kunne gi noen tips til merke og gjerne modell som passer budsjettet. :)

Tenker du ta den helt ut og gå for speilrefleks er Canon og Nikon likverdige valg på entry-level.
Ville selv gått for et 'greit' hus (gjerne brukt men under garanti hvis mulig) og lagt mesteparten av kruttet på objektiv.

Alternativer som blir mer og mer gode er små speilløse speilreflekskameraer (Sony, Olympus et.c.)

Alternativt kjøpe en god kompakt uten utskiftbar optikk Powershot Gxxx-serie Leica (?), Fujifilm X1/X100 (usikker på modellnavnen)

Har selv både Canon 7D og en grei kompakt men speilløst med utskiftbar kunde vært et kompakt alternativ.

Det er forbløffende hvor likverdige dagens produsenter er , går du for etablerte merker og i samme priskategori er det stort sett samme kvalitet