Gullkorn fra Finn.no

Jeg lurer på hvor folk får det i fra at de skal få så mye for dette quartz skrotet her . Opplys meg gjerne .
 
Denne merker jeg trigger et eller annet i meg.

 
Denne merker jeg trigger et eller annet i meg.

I meg også, minner litt om matforgiftning.
 

Er spent på den sjappa der. Får tydligvis inn en haug av JLCer og vintage Rolex, uten at disse virker å være forsøkt solgt tidligere på finn/andre steder.. MVA er ikke nevn. Klokkene kommer også med garanti- og autentisitetskort, fra en bruktsjappe?
 
Redigert:
Usikker på om denne hører hjemme her, eller i ting man ikke kan like-tråden... men skambud. Etterfulgt av drittslenging av varen etter skambudet ble callet ut. Gir mening. Må bare elske Finn.

For kontekst er nypris på objektivet 4700,- så 2 lapper er allerede en god pris.

Det er så enormt plagsomt å selge ting. "Hva er laveste pris?" - Pris står i annonsen? Hvis du vil komme med et bud, gjør det. Forstår ikke hva forventningen er. Åja, siden du spør, halv pris!
Utrolig lei av sjarlataner som prøver å snakke ned varen det er snakk om. Hvis den er så elendig som du skal ha det til, hvorfor prøver du å kjøpe den...?
 
Denne merker jeg trigger et eller annet i meg.

i meg også;
må være min reptilhjerne som spiller meg et puss :coffee:
 
  • Haha
Reaksjoner: Stingsild

Er spent på den sjappa der. Får tydligvis inn en haug av JLCer og vintage Rolex, uten at disse virker å være forsøkt solgt tidligere på finn/andre steder.. MVA er ikke nevn. Klokkene kommer også med garanti- og autentisitetskort, fra en bruktsjappe?
Her er resten av annonsene fra Freya: https://www.finn.no/butikk/mirity765

Garanti og autenisitetskort er fra de: "Vårt autentisitet- og garantikort".

Prisene ser jo greie ut? Laveste pris på C24 for en 36mm Datejust med rillet bezel, jubilee-lenke og blå skive (Med orginale dokumenter / eske) er 63275,-. De skal ha 65 000: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=371363070.

Hva tenker dere?

EDIT: Web-filteret til jobben advarte meg om "newly observed domain" før jeg fikk lov å gå inn på siden, uten at det nødvendigvis trenger å være en dårlig ting. Bare en observasjon. Mest sannsynlig fordi det ser ut til at siden gikk live 12.09.24.

EDIT2: Ser ut til at selve inspeksjonen av urene gjøres av Urspesialisten. Står "Inspisert av sertifisert urmaker" på siden til Freya, med bilde av Urspesialisten sin logo under.
 
Redigert:

Er spent på den sjappa der. Får tydligvis inn en haug av JLCer og vintage Rolex, uten at disse virker å være forsøkt solgt tidligere på finn/andre steder.. MVA er ikke nevn. Klokkene kommer også med garanti- og autentisitetskort, fra en bruktsjappe?
Er opplysninger om tidligere MVA relevant når selger driver butikk? Er det ikke kvitteringen derfra (med MVA) som legges til grunn av forsikringsselskap mv?
 
  • Liker
Reaksjoner: christoball
Er opplysninger om tidligere MVA relevant når selger driver butikk? Er det ikke kvitteringen derfra (med MVA) som legges til grunn av forsikringsselskap mv?
Det tror jeg er korrekt ja. Å tegne forsikring for kjøperen bør ikke by på problemer siden man har kvittering på kjøpet fra butikken, hvor det fremkommer at det er betalt MVA. Kan vanskelig se for meg at forsikringsselskapet kan kreve at man skal kunne dokumentere betalt MVA ved innførsel, når det ikke er du som har stått for innførselen til landet og klokken har vært gjennom et ekstra ledd i verdikjeden.
 
Det tror jeg er korrekt ja. Å tegne forsikring for kjøperen bør ikke by på problemer siden man har kvittering på kjøpet fra butikken, hvor det fremkommer at det er betalt MVA. Kan vanskelig se for meg at forsikringsselskapet kan kreve at man skal kunne dokumentere betalt MVA ved innførsel, når det ikke er du som har stått for innførselen til landet og klokken har vært gjennom et ekstra ledd i verdikjeden.
Samtidig er det jo interessant å vite hvordan de får profitt på disse klokkene gitt at det er snakk om import i lys av svak krone og fallende priser.
 
  • Liker
Reaksjoner: EDirdal og seiltid
Samtidig er det jo interessant å vite hvordan de får profitt på disse klokkene gitt at det er snakk om import i lys av svak krone og fallende priser.
Ja, med de prisene der så kan jeg ikke skjønne at det skal være mulig å tjene de helt store summene. Kanskje de har fått kjøpt opp lageret til en annen brukthandler som har kastet inn håndkleet?
 
Det jeg stusser på i annonsen er følgende:

"*Leveringsinnhold: Nyere modell Rolex-eske , Vårt autentisitet- og garantikort"

"Som så mange andre vintage klokker er originale papirer dessverre forsvunnet med tiden." <- Klokken er 95 mod.

Så den kommer ikke med orginal eske, ei heller garantikort fra Rolex eller noe sånt. Den kommer da kun med et autentisitet og garantikort fra Freya selv. Er ikke det litt sketchy?

Edit: Annonsen i sin helhet: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=371363070&ci=5
 
  • Liker
Reaksjoner: kh93
Det jeg stusser på i annonsen er følgende:

"*Leveringsinnhold: Nyere modell Rolex-eske , Vårt autentisitet- og garantikort"

"Som så mange andre vintage klokker er originale papirer dessverre forsvunnet med tiden." <- Klokken er 95 mod.

Så den kommer ikke med orginal eske, ei heller garantikort fra Rolex eller noe sånt. Den kommer da kun med et autentisitet og garantikort fra Freya selv. Er ikke det litt sketchy?

Edit: Annonsen i sin helhet: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=371363070&ci=5
Et garantikort fra dette selskapet er ikke verdt papiret det er skrevet på. Det gir jo null sertifisering om ekthet. Nei, dette lukter svidd. Mva er vel ikke noe vits i å spørre om engang.
Jeg hadde ihvertfall ikke kjøpt noe herfra.
 
  • Liker
Reaksjoner: Genta og kh93
Et garantikort fra dette selskapet er ikke verdt papiret det er skrevet på. Det gir jo null sertifisering om ekthet. Nei, dette lukter svidd. Mva er vel ikke noe vits i å spørre om engang.
Jeg hadde ihvertfall ikke kjøpt noe herfra.
Det som er interessant er jo Urspesialisten sin rolle i dette. Det står jo på siden at klokkene er inspisert av serifisert urmaker. Men urspesialisten forhandler jo hverken Rolex, Cartier, Breitling eller Omega. De har riktignok en pre owned del på siden hvor de selger brukte klokker fra bla Rolex og Omega, men de er jo ikke sertifisert av noen av merkene for service ol.

Hvordan kan da urspesialisten gå god for ektehet? Ja, såklart kan de ha gode og erfarne urmakere som kan skille en falsk fra en ekte klokke, men de kan jo ikke autentisere noe offisielt? Eller er det noe jeg misser her?

Til info så betviler jeg ikke kunnskapen til Urspesialisten, bare sånn at det er sagt.
 
  • Liker
Reaksjoner: kh93