Hi-Fi tråden

Her sitter vi 5-6 meter unna. Ikke noe supertight sweetspot og eieren sitter aldri i midten. Detter er tross alt ikke noen kjip Klipsch løsning. ;) Det var kona som ville at høyttalerne skulle ha den størrelsen, fyren er tross alt lykkelig gift.

Aktiv deling, DIT Pass labs F5 til mellomtone og diskant, DIY Pass Labs Aleph J til bass. Groundsound forforsterker, delefilter etc, ukjent dac, Serverløsning for musikk med Squeezepad styreløsning. DIY platespiller med drivverk fra en Michell Gyrodec og tangentsialarm, Manley riaa.

47270820.jpg
 
Var innom Oslo Hi-Fi Center i dag og fikk ca. én times omvisning av sjefen selv, Geir Tømmervik. Han viste meg blant annet (sine egne) KEF Muon og masse snacks fra "The Gryphon", et merke hvis produkter jeg har siklet på i sikkert 10 år, og da spesielt deres integrerte forsterker "Diablo".
diablo.jpg
 
Flott tråd.

Er vel sånn over middels hifi interessert.

Har følgende utstyr :
Asr emitter 2 exclusive
Asr Basic mini riaa
Brystet bra 1 dac
Rega planer 3
Oppo 105
Sonos
Tannoy dc10t

Det spiller meget bra. :)

Et lite mobilbilde av forsterker. Den krever litt plass, og spesielt eksterne strømstrømforsyning og batteri ( som ikkje er på bildet)

1422362449107_zpsphqgph3a.jpg
 
Flott tråd.

Er vel sånn over middels hifi interessert.

Har følgende utstyr :
Asr emitter 2 exclusive
Asr Basic mini riaa
Brystet bra 1 dac
Rega planer 3
Oppo 105
Sonos
Tannoy dc10t

Det spiller meget bra. :)

Et lite mobilbilde av forsterker. Den krever litt plass, og spesielt eksterne strømstrømforsyning og batteri ( som ikkje er på bildet)

Ahh ... Tannoy DC10T er en åpenbaring som reddet min hifi-interesse etter at jeg hadde tullet meg bort i årevis med tungdrevne overkorrekte saker. Mine fores med signaler fra en stack med svarte bokser fra Naim.
 
Skiftet i sommer over til et lydkort + to Event Opal studiomonitorer, fra det jeg hadde før som var en Hegel H300, to Dynaudio focus 180 og noen røde, flate nordost kabler.

Opalene blåser det forrige systemet som til sammen kostet rundt 55k rett ut av vannet, det er ikke en gang sammenlignbart. Bassen er helt fantastisk jevn og kraftig over hele spekteret og går dypt, mellomtonen perfekt, og du så utrolig behagelige de er å lytte til over lengre tid, diskanten virker helt ærlig og perfekt oppløst uten å bli slitsom overhodet. Wooferen har 3,6cm potensielt utslag, og bassen går hørbart ned til 26hz, selv om specsene til høytalerene lister frekvensene til 35hz-22khz. Dette må vel være den kurven hvor de garanterer komplett jevnhet i lydbildet.


Riggen er nå:

RME Fireface Lydkort: http://www.thomann.de/gb/rme_fireface_uc.htm

229395.jpg



Klotz TRS-XLR mikrofon kabler til rundt 600kr paret


Inn i Opalene: http://www.eventelectronics.com/opal

234475.jpg


Opalene er bygget som tanks i støpt aluminium, og igjen, har en helt utrolig god lyd. Har også koblet til Playstation 4 og blu-ray spilleren til lydkortet, og det å se film eller spille med disse er virkelig moro. Det buldrer og braker helt fantastisk i actionscenene, og dialog og musikk blir selvsagt plettfritt gjengitt. Sluttklimakset i Oblivion ble ganske vilt for eksempel. :D

Og alt sammen til en samlet pris under 30k... Studio-verdenen har jammen sine fordeler, her er utstyret hovedsaklig "tools" som skal brukes til arbeid av proffer, og det er dermed forfriskende fritt for "snakeoil". :)

En anmeldelse av høytalerne fra Futuremusic: The Best Monitors Ever?
 
Redigert:
Perfekt med en slik tråd, jeg tok over en del B&O-høyttalere til en veldig ok pris da vi kjøpte hus fordi selgerne skulle flytte til leilighet og med innebygde høyttalere (fortsatt B&O). De tok selvsagt med seg Beovision-TVen som er nødvendig for å få høyttalerne til å spille surround og som også inneholder senterhøyttaler, og en ny slik koster ganske mye, så jeg satte i gang med å mekke til litt på egenhånd med en preamp og noen kabler jeg fikk kjøpt fra Danmark.

Forsøkte meg litt på B&O-forumet, men der blir man visst uglesett om man ikke ar Beovision, og alle rådene jeg fikk uansett hva jeg tok opp var å kjøpe Beovision. Oppsett av ikke-B&O-preamp? Kjøp Beovision til 120.000 eller Beosenter til 70.000. Valg av Sub? Bruk heller pengene på BeoVision. Da er det nok bedre med en HiFi-tråd blant fornuftige mennesker på Tidssonen. :D

Skal få lagt ut litt detaljer til helgen eller noe, får klare seg med et mobilbilde fra i sommer inntil videre - siden det nesten må et bilde til i en så lang post. Har brukt mye tid på dette, kjøpt inn deler og både brukt og nytt for å supplere, prøvet og feilet og til og med laget en ekstra vegg (den grå) med et bittelite teknisk rom bak. Kan vel også røpe at det er et 120" lerret som ruller ned mellom de to fronthøyttalerne og foran CD-spilleren som henger på veggen. :cool:

 
@Blodstrupmoen

Litt morsomt at vi bur i nabobyar, og har hatt nær akkurat likt oppsett.
Eg har hatt ASR på DC8T. Når vi flytta fekk vi litt mindre plass.

Kjøpte då stativvarianten DC8, og køyrte saman med Arcam elektronikk.

Har no nedgradert, men stadig Tannoy som spiller.

Tilbake til start med Eyris DC3 og Rega forsterkeri.


Hifi er gøy, men må diverre nedprioriterast litt i barneperioder.

Skal absolutt oppgradere igjen ved seinare høve!
 
Redigert av en moderator:
Jo, jeg hadde jo faktisk en viktig sak å ta opp her også, jeg: Kona sitter og planlegger oppussing av bad as we speak, og jeg har tenkt på om jeg burde benytte sjansen til å få på plass noen innebygde høyttalere på badet. Noen som har erfaringer med dette eller tips og råd?

I leiligheten vi bodde i før hadde vi en Tivoli-radio tilkoblet en AirPort Express som var gjemt i en skuff, men hadde vært moro med noe litt mer avansert hvis vi først skal rive ned badet.

Oppsettet mitt i dag er basert på Apples AirPlay når det gjelder det trådløse, har ikke Sonos e.l. og ønsker helst ikke å utvide med ny teknologi. Apple-TV to steder og en B&O Playmaker (B&O DAC fra AirPlay til B&O-høyttalerutganger) - og kan i utgangspunktet spille av lyd alle disse tre stedene fra både Mac, iPad og iPhone - så det beste hadde jo vært AirPlay-støtte for det på badet også.
 
@Oddemann. Asr fungerer meget bra på Tannoy så skjønner godt at det er fleire som bruker den comboen.

Skal låne meg en Audio GD master 7 dac nå og se kordan det fungerer.
 
Redigert av en moderator:
Jo, jeg hadde jo faktisk en viktig sak å ta opp her også, jeg: Kona sitter og planlegger oppussing av bad as we speak, og jeg har tenkt på om jeg burde benytte sjansen til å få på plass noen innebygde høyttalere på badet. Noen som har erfaringer med dette eller tips og råd?

I leiligheten vi bodde i før hadde vi en Tivoli-radio tilkoblet en AirPort Express som var gjemt i en skuff, men hadde vært moro med noe litt mer avansert hvis vi først skal rive ned badet.

Oppsettet mitt i dag er basert på Apples AirPlay når det gjelder det trådløse, har ikke Sonos e.l. og ønsker helst ikke å utvide med ny teknologi. Apple-TV to steder og en B&O Playmaker (B&O DAC fra AirPlay til B&O-høyttalerutganger) - og kan i utgangspunktet spille av lyd alle disse tre stedene fra både Mac, iPad og iPhone - så det beste hadde jo vært AirPlay-støtte for det på badet også.

Ingen med hifi-erfaringer fra oppussing av bad eller hifi på bad generelt? Bademannen kommer på befaring allerede tirsdag morgen, så må vel ha noen tanker da. Tror jeg kommer til å angre om jeg ikke bygger inn et eller annet, har alltid drømt om hvilke muligheter som finnes når man bygger nytt eller pusser opp - så er redd for å angre på det jeg evt. ikke gjorde når jeg hadde sjansen... :eek: Er ikke så stort bad, kun 2x3m, og der skal vi ha både dusj og badekar..
 
Personlig ville jeg heller gått for en av de mange portable bluetooth-høyttalerne som finnes nå. Mange av de har uforståelig god lyd ift størrelse og pris, og de kan du bruke over alt i huset. En løsning innfelt i veggen med alt det innebærer ville sikkert koste så mye at du i stedet kan spandere på deg en Vifa Copenhagen med god margin. Lekker sak!

Vifa-Mint2.jpg


43-Stockholm-Furniture-Fair.jpg
 
Sonos er glimrande på badet. Trenger kun strøm, så det kan være lurt å få ein stikkontakt installert der du eventuelt ønsker å ha den ståande.
 
Både portabel bluetooth-høyttaler og Sonos er gode forslag, jeg har hatt Tivoli på badet før og jeg har også en Geneva på kjøkkenet og en kompis med huset fullt av Sonos, så jeg vet at det er bra saker.

Det er bare det at når vi først skal "rive ned" badet og bygge opp på nytt, så har jeg veldig lyst til å bygge inn noe. Kanskje litt fordi jeg alltid har drømt om alt jeg ville gjort dersom jeg bygget et hus fra bunnen (noe som aldri kommer til å skje), men også fordi jeg har litt lyst på en varig løsning der deler av komponentene kan byttes ut ved behov, slik jeg f.eks. kan om jeg har høyttalere i veggen og en amp i et skap eller et annet rom.
 
Slik som dette hadde kanskje vært det ultimate, innbygde høyttalere og sub med motorisert innbyggingskasse (høyttaleren vippes ut av en motor til forhåndsinnstilt posisjon), og en ekstern, liten amp som tillater kabelføringer i veggen m.m. og muliggjør bytte av komponenter i ettertid:
BeoLab%2B15%3A16%2B2.png


Alt kan da styres fra denne lille fjernkontrollen som kan festes på badeveggen, som også da gir internettradio (radio på badet er jo viktig) og som støtter Spotify Connect i tillegg til AirPlay..
bsoe-13sk-11.jpg


Ville nok sprengt badebudsjettet, og er kanskje ikke ideelt med slike høyttalere på et dampende baderom, men det hadde jo vært fantastisk..
 
Mange flotte anlegg. Innser at jeg ikke er like opptatt av WAF som mange her inne:)
(beklager dårlig mobilbilde)

 
Olalala...
Sit å les VG.
Kjem over artikkel om lydplankar / og sånn som tv står oppå.

Tek meg sjølv i å vurdere å ha det i stova.

Jemeni til tidene endrar seg.
 
@Klokklokk har denne. Trur han er nøgd, men han får nesten svare sjølve:)

Godt nøgd med den eg. Fungerer utmerket til film, tv og streaming. Musikken styrer ein fra iphonen. Plass til macmini, ps3 og ein dvd spiller skjult, så slipp unna det meste av kabler. Fruen er fornøyd og.... :) Kjøpte den for 20k. Såg på diverse løsninger, men dette var jo plug and play ferdig møbel med det eg trengte og heilt ok lyd.
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann