Hi-Fi tråden

Beste nå er vel hdmi fra tv til forsterker?

Da må du isåfall kjøre bilde og lyd fra feks dekoder til forsterker og så bare bilde til tv. Her kommer det an på hvor tuneren sitter. Er den i tven eller er det løs dekoder? Lyden som kommer ut på optisk/digital er den samme som kommer ut på hdmi uansett.
 
@Klokkesamler Alle forsterkere på markedet med 2x30 watt og oppover har få problemer med å drive høyttalerne dine. Men du kan få pusteproblemer hvis du spiller høyt over lang tid. Jeg ville kjøpt en brukt forsterker på for eks hifisentralen.no
 
Redigert av en moderator:
@Klokkesamler Alle forsterkere på markedet med 2x30 watt og oppover har få problemer med å drive høyttalerne dine. Men du kan få pusteproblemer hvis du spiller høyt over lang tid. Jeg ville kjøpt en brukt forsterker på for eks hifisentralen.no

Ok. For meg betyr klar og varm lyd veldig mye. Hva er anbefalt spec? Har du noen gode anbefalinger?
 
Redigert av en moderator:
Noen som har erfaring med det trådløse systemet Harman/Kardon Onyx? Hadde egentlig tenkt å gå for Sonos men ser Onyx får gode karakterer i tester.
 
Trenger jeg DAC ?

Holder på å sette opp litt 'entertainment' stuff på et lite rom i leiligheten. Gjennbruker gammel stereo forsterker og en eldre flatskjerm. Butter litt imot med tanke på lyd fra tv til stereo forsterkeren. Siden det ikke er optisk eller annen digital inn på forsterkeren. Inn signaler til tv kommer kun fra en Apple tv boks, via hdmi. Tror jeg har to alternativer. Enten ta lyden analogt fra tv til stereo forsterker, evt optisk fra Apple tv via en Dac.

Hvis jeg har forstått det riktig så vil jeg bruke Dac'en i tv'en når jeg henter analog lyd fra den ? Hvis jeg tar optisk fra Apple tv til en dac, så blir den prosesserertnder.

Så spørsmålet er om jeg kan regne med å få merkbart bedre lyd med en ekstern dac vs 'tv dac' ?

Osgå for ordens skyld, dette er et budsjett prosjekt :) Kan kanskje putte 500-1000 i en dac, så Seiko løsninger passer fint.
 
Jag tørr ikke engang begynne se på disse tingene.. Men har "arvet" et Bose special edition 2.1 oppsett fra min stefar. Og en eller annen Yamaha surround receiver jag kjøpte i 2001 :p

Funker for meg!
 
Kabel til sub?

For å kompensere for konevennlige høyttalere til heimekinoen, så vart det kjøpt inn ein sub i går.
Då forhandlaren var tom for signalkabel over 5m til sub, så plukka eg opp kabel hos ein annan forhandlar på veg heim (selgar viste seg å være medlem på sonen:))

Kabelen var splittet frå 1->2. Dette medfører at signalet som går inn på sub går gjennom filteret.
Forsterkaren har eigen utgang for sub, og eg meinar signalet er ferdig filtrert før det går til sub.

Spørsmålet vert då: Dersom eg hadde brukt 1-1 kabel, og då kopla forbi filteret på subben - vil det då verte betre signal (og lettare for forsterkaren ved kalibrering)?
Er ganske fersk på dette, og har ikkje hatt anledning til å lese meg opp enda.
 
Du kan kjøpe deg en billig FIIO DAC, da slipper du å ha på TVen for å spille musikk. Bruker dette selv hjemme. Finner den her: http://www.soundgarden.no/fiio-d07-d-a-konverter-sort.html

Hvorvidt det låter bedre er vanskelig å si, men det er jo ikke akkurat DACer i referanseklassen i TVer. Om du vil hive mer penger i det, har jo Hegel, Rega og Pro-Ject mer raffinerte varianter.


Holder på å sette opp litt 'entertainment' stuff på et lite rom i leiligheten. Gjennbruker gammel stereo forsterker og en eldre flatskjerm. Butter litt imot med tanke på lyd fra tv til stereo forsterkeren. Siden det ikke er optisk eller annen digital inn på forsterkeren. Inn signaler til tv kommer kun fra en Apple tv boks, via hdmi. Tror jeg har to alternativer. Enten ta lyden analogt fra tv til stereo forsterker, evt optisk fra Apple tv via en Dac.

Hvis jeg har forstått det riktig så vil jeg bruke Dac'en i tv'en når jeg henter analog lyd fra den ? Hvis jeg tar optisk fra Apple tv til en dac, så blir den prosesserertnder.

Så spørsmålet er om jeg kan regne med å få merkbart bedre lyd med en ekstern dac vs 'tv dac' ?

Osgå for ordens skyld, dette er et budsjett prosjekt :) Kan kanskje putte 500-1000 i en dac, så Seiko løsninger passer fint.
 
Hei!

Det var meg du kjøpte kabelen av, så regner med det er greit jeg svarer her:)

Med kabel 1:2: Når kalibreringen kjøres i receiveren, så settes delefrekvensen til suben der. Det er derfor best å sette frekvensvelgeren på suben opp til typ 150Hz før du kalibrerer den inn med receiveren. Fordelen med y-splitt (1:2) er økt signalnivå inn til forsterkeren i suben, som igjen fører til lavere forvrengning og ergo bedre lyd.

Med kabel 1:1 (der dette går): du slipper å tenke på frekvensvalget, som du sier, det gjør det bittelitt lettere.

Viktigste å huske på før kalibrering er å sette målemikrofon i ørehøyde i lytteposisjon, aller helst på kamerastativ (må være i vater). Slå av hund, katt, kjerring og unger så det blir stillest mulig i rommet. Mange av de japanske receiverne er litt slanke i sub-lyden, så en må ofte stille opp volumet på suben etter kalibreringen for å få et lydtrykk tilpasset nordiske ører. Samme med center-kanalen.


For å kompensere for konevennlige høyttalere til heimekinoen, så vart det kjøpt inn ein sub i går.
Då forhandlaren var tom for signalkabel over 5m til sub, så plukka eg opp kabel hos ein annan forhandlar på veg heim (selgar viste seg å være medlem på sonen:))

Kabelen var splittet frå 1->2. Dette medfører at signalet som går inn på sub går gjennom filteret.
Forsterkaren har eigen utgang for sub, og eg meinar signalet er ferdig filtrert før det går til sub.

Spørsmålet vert då: Dersom eg hadde brukt 1-1 kabel, og då kopla forbi filteret på subben - vil det då verte betre signal (og lettare for forsterkaren ved kalibrering)?
Er ganske fersk på dette, og har ikkje hatt anledning til å lese meg opp enda.
 
Du kan kjøpe deg en billig FIIO DAC, da slipper du å ha på TVen for å spille musikk. Bruker dette selv hjemme. Finner den her: http://www.soundgarden.no/fiio-d07-d-a-konverter-sort.html

Hvorvidt det låter bedre er vanskelig å si, men det er jo ikke akkurat DACer i referanseklassen i TVer. Om du vil hive mer penger i det, har jo Hegel, Rega og Pro-Ject mer raffinerte varianter.

Har spilt litt yuotube musikk idag. Resultatet er faktisk ok, ved en blindtest tviler jeg på om jeg hadde klart å skille mellom hva som er cd og hva er streamet fra yuotube (og via dac i tv ) ! Uansett sugen på å testen en ekstern dac, har kikket på den du linker til. Ser den koster ca 50,- usd fra bhpphotovideo, ikke rart noen ble engstelig for hevet mva grense ved kjøp fra utlandet. Håper å finne noe brukt etterhvert.
 
Spiller musikk hos en kamerat idag.

DSCF1119_zpsd2748c0e.jpg



DSCF1123_zps3d014a58.jpg
 
DIY. TAD 16" basselementer, ALE mellomtone og diskant horndrivere.

Hvilken elektronikk da @Chalshus.

Det der er sweet, ikke noe WAF oppsett, men sweet. Hvordan er lyden? Må man sitte veldig nære sweetspot for at det i det hele skal funke? Min erfaring med horndiskant er det..
 
Redigert av en moderator:
Hvilken elektronikk da @Chalshus.

Det der er sweet, ikke noe WAF oppsett, men sweet. Hvordan er lyden? Må man sitte veldig nære sweetspot for at det i det hele skal funke? Min erfaring med horndiskant er det..


Her sitter vi 5-6 meter unna. Ikke noe supertight sweetspot og eieren sitter aldri i midten. Detter er tross alt ikke noen kjip Klipsch løsning. ;) Det var kona som ville at høyttalerne skulle ha den størrelsen, fyren er tross alt lykkelig gift.

Aktiv deling, DIT Pass labs F5 til mellomtone og diskant, DIY Pass Labs Aleph J til bass. Groundsound forforsterker, delefilter etc, ukjent dac, Serverløsning for musikk med Squeezepad styreløsning. DIY platespiller med drivverk fra en Michell Gyrodec og tangentsialarm, Manley riaa.
 
Redigert av en moderator: