Hi-Fi tråden

Historien bak Hi-Fi-oppsettet mitt er litt underlig, jeg ville aldri valgt eller hatt budsjett til B&O i utgangspunktet, men jeg fikk en solid samling da vi kjøpte dette huset for et år siden.

Kort fortalt flyttet tidligere eiere i leilighet på sine eldre dager, og lot en hel del inventar bli igjen i huset mot at vi selv ga bort eller ble kvitt det vi ikke ville beholde. Av B&O inkluderte dette BeoSound9000 (cd-spilleren på første bilde), 6stk Beolab8000 (de høye, smale høyttalerne) og 2stk BeoLab4000 (de på treningsrommet).

De tok imidlertid med seg sin BeoVision-tv, som også utgjør senterhøyttaler og surround-prosessor - og som egentlig kreves for å drive disse B&O-høyttalerne, så jeg fikk bryne meg på dette en tid. Igjen for å gjøre en lang histore kort: Kjøpte en god men ok priset 7.1 /HDMI Pre-Amp fra USA, spesiallagde kabler fra Danmark (B&O-DIN-plugg til RCA +triggersignal), en brukt Beolab 10(den trekantede senterhøyttaleren med helt sinnsyk lyd) og en ny Subwoofer (Beloab 19, den hvite i hjørnet). Investerte også i en lyssterk projektor og et lerret. Nå er jeg akkurat ferdig med oppsettet i huset der høyttalerne er fordelt litt utover, og er veldig godt fornøyd - selv om jeg ofret de to BL4000ene for å ha på treningsrommet så jeg nå kun har 5.1 og ikke 7.1 i kjellerstua, som @Gin mener er alt for dårlig. ;)

Kjellerstue:
Fire Beolab8000 som front og surround, Beolab10 som senter, Beolab19 som Sub og en Emotiva UMC-200 som preamp. Alle høyttalerne er aktive, så det er en preamp og ikke en forsterker som gjør nytten. De spesiallagde kablene med triggersignal sørger for at alle høyttalerne er på når preampen er på, noe som vanligvis ikke fungerer med non-B&O.


Mellom fronthøyttalerne er det også en BeoSound9000, mest for syns skyld - jeg bruker den sjelden. Projektoren er lyssterk, noe som er en fordel siden rommet er ganske lyst. Vi synes likevel det er verdt å bruke dette rommet og ikke et mørkt kinorom, siden det er fin utsikt og ikke innsyn. Projektoren kan vise albumart etc. på veggen uten at lerretet er nede.


Med 120"-lerretet (relativt rimelig, motorisert Dreamscreen med tab-tension) trukket ned har vi over 3m bredde på bildet, det gir en veldig god kinofølelse. Senterhøyttaleren er kanskje det mest imponerende i oppsettet, den sørger også for sweet-spot i hele rommet.


Treningsrommet har jeg akkurat "laget" i en mellomgang, der er de to Beolab4000ene koblet til en TV (den er buet, det er ikke bare perspektivet, men det var fjorårsmodell, utstillingsmodell og B-vare). Det ble så dårlig at jeg bestilte en DAC fra Emotiva (samme merke som PreAmpen), nå er lyden helt fantastisk.


De to siste Beolab8000ene (jeg fikk jo seks stk) er i stuen oppe, kun koblet til en B&O AirPlay-DAC (Playmaker gjemt unna i sofaen) - gir likevel veldig god lyd fra iTunes, Spotify etc.


Sist men ikke minst, mitt Pioneer 5.1-anlegg som jeg kjøpte i min ungdom på begynnelsen av 2000-tallet, mens Pioneer fortsatt laget ok kompaktanlegg. Dette var mitt eneste anlegg til vi flyttet hit, og det har vært både i utlandet, Bergen og Grünerløkka før det nå er i (barne)TV-stua oppe. Synes fortsatt det er god lyd, hender vi sitter her og ser på Netflix med 5.1 - og så ser det jo ganske diskret ut, kanskje med unntak av Suben. TVen der er 65", ser litt mindre ut pga. vidvinkel.


Er nå i gang med mitt første nyinnkjøpte Hi-Fi-prosjekt på en stund, nemlig på badet - men det blir relativt rimelig selv om jeg lot meg friste til å gå for B&O der også. Kommer vel tilbake med bilde derfra når det er klart om en uke eller to.

Har med andre ord blitt litt bitt av basillen etter at jeg var heldig å overta en veldig fin B&O startpakke, men så har jeg gjort en del egeninnsats her for å få koblet opp alt uten å kjøpe for mye nytt - og har endt med å faktisk like B&O veldig godt, samtidig som jeg vel nå kan si at vi har ganske god lyd i det meste av huset.
 
Den B&O "startpakken" var imponerende - konge!
P.s jeg er på ingen måte en maksimalist på antall høytalere i et oppsett. I vår dagligstue er det kun et 4.1 oppsett:oops:
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Må nesten få legge til at høyttalerne i "startpakken" opprinnelig var spredt rundt i huset med kablet "link" for å gi stereo-lyd ulike steder, mens TV-kroken var der det nå er et lite treningsrom. Den grå frontveggen i kjellerstua lagde jeg selv 40cm utenpå veggen for å skjule kablene til høyttalere og lerret, og bak der er nå et "teknisk rom" som det akkurat er mulig å gå inn i.. :)
 
@Longhairdontcare, vi kjøpte det i en eller annen møbelbutikk for 5-6 år siden, men vet dessverre ikke hva det heter. Det jeg husker er at det var det siste de hadde og at selgeren ikke så ut til å ville gi avkall på det, han snakket om at det var lett å skade seg på et glassbord og dunket leggen inn i det "liksom tilfeldig" for å understreke poenget.. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Olalala...
Sit å les VG.
Kjem over artikkel om lydplankar / og sånn som tv står oppå.

Tek meg sjølv i å vurdere å ha det i stova.

Jemeni til tidene endrar seg.
Måtte til å quote denne då eg endte opp me då kjøpe en Canton DM75.
Imponert over lydkvalitet på denne ifht størrelse.
Praktisk sak, meget praktisk sak!

Selvsagt ikkje på høgde med noko av stereoopsetta eg har hatt. Men til dagleg bakgrunnslytting / enkel lytting fungerer det utmerket.

Så får heller hovedoppsettet stå i loftstova.....
 
Gutta er på Mark Knopfler-konsert mens jeg er hjemme på beredskap siden vi får en ny baby en av de neste dagene, så jeg setter på litt Dire Straits som trøst. Som Dire Straits-fan født på 80-tallet har jeg noe så uvanlig som en konsert-Blu-Ray (Alchemy Live), og det viser seg å gi en ganske festlig effekt når lerretet ikke er rullet ned - pga. 4:3-formatet og lyssettingen som stort sett gir lys på Mark, får jeg et slags Mark Knopfler-2D-hologram i kjellerstua med ganske god lyd i tillegg. En fattig trøst, men likevel.. ;)
 
devialet-phantom-profil.jpg


Noen tanker om Devialet Phantom / Phantom Silver?

http://www.bloomberg.com/news/artic...2-000-wireless-speaker-that-shakes-your-bones

http://www.wired.com/2015/06/review-devialet-phantom-2/
 
Var og testet i dag @Fyrsten.
Jeg har følgende konklusjon:
A. Er den virkelig så liten?
B. Kommer lyden fra andre steder enn denne bittelille greia?
C. Hvis man bruker en halv milliard på utvikling så kommer det faktisk noe godt ut i andre enden.

Jeg kommer garantert til å kjøpe en:D
 
Da er endelig 2.1-badeanlegget på plass, måtte vente en stund på selve avspillingsmodulen (Beosound Essence mk2) som kom i ny og kraftig forbedret versjon denne uken. Støtter nå Airplay, Spotify Connect, Deezer, Tunein radio i tillegg til line-in. Endelig enkel og god trådløs multi-rom. Høyttalere innfelt i veggen (kun 5mm margin her, så håndtverkerne gjorde en god jobb med kuttingen):

Foldes ut i forhåndsbestemt vinkel ved avspilling:

Høyttalerne er plassert oppe ved taket i hvert sitt hjørne og er vinklet noe nedover og innover i rommet:

Suben er plassert litt over gulvet i god plaskeavstand fra både badekar og dusj, på samme vegg som høyttalerne:

Og det beste: Alt kan styres fra denne lille herligheten. Trykk øverst for å starte forrige avspilte kilde, en gang til for å bytte til neste tilgjengelige kilde. Fram og tilbake for å bytte mellom (forhåndsdefinerte) radiostasjoner eller f.eks. sanger i en Spotify-spilleliste. Vri på hjulet for å justere volum. Fungerer perfekt når radiostasjoner og playlists etc. er satt opp i appen, som for øvrig også kan brukes til å styre musikken. Selvsagt kan man også bruke Spotify-appen, eller bare spille av fra telefonen via Airplay. Hele poenget for min del er imidlertid enkelheten i den vegg-kontrollen, meget høy WAF - kona bytter bare mellom radiokanaler og en Spotify-liste. Anbefales foreløpig på det sterkeste!


P.S. Dette er liksom B&Os første ordentlige steg in i wireless multiroom. Om jeg har tilsvarende modul i stua og spiller av musikk der, kan jeg bare trykke øverst på veggkontrollen på badet for å "joine" og spille samme musikk der, men kan også spille uavhengig.
 
Lekkert FMS, et oppsett helt etter min smak.
Om Essence MK2 har kommet i salg forrige uke så vet jeg hvor turen går i morgen :)
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Nydelig @FMS !!
Skal vi bygge hus vet jeg hva som skulle blitt felt inn i veggene hos oss :D
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS
Hei folkens! Jeg har kjøpt et par hvite Bang Olufsen Beovox XC 50, de er i god stand men mangler kabler. Noen som vet hvor jeg kan få tak i dette, og er det en spesiell type kabel jeg trenger?
 
Takk for svar @GrandCarrera ! Noe spesielt jeg bør lytte etter mtp lyden i høytalerne? Er også på jakt etter en forsterker som kan fungere bra til høytalerne. Det blir vinyl og spilling fra Mac med Spotify. Hadde vert kjekt med noe BO/ Tandberg 3002,3003 men ser at det kan bli vanskelig å få tak i.

Forslag noen?
 
Redigert:
@Leon

Hør etter om du synes lyden er " gammel " - skurrete etc, beovox spiller som bare rakkern :) Verdt å ta vare på!
Forsterker er jeg ikke rette person å spørre om, dessverre. Lykke til og post gjerne bilder når de er oppe å går!
 
  • Liker
Reaksjoner: Leon
Savner den tiden jeg hadde "singel-kveld" å lyttet til vinyl langt utpå kvelden. Å nå som sommeren virkelig er på hell så frister det mer enn noensinne å kjøpe seg en skikkelig platespiller, rørforsterker å noen "små" høyttalere.
Har veldig lyst til å prøve klipsch Heresy III og Mcintosh MC275. Spørsmålet er hva jeg trenger av preamp, RIAA og platespiller.

MC275_Angle_Warmup_600.gif

Heresy_Life_635646291780700000_medium.jpg
 
*Update*
Det er nå oppe å går! Feilen lå i en plugg inn til den ene høytaleren.

Hei folkens!

Trenger litt hjelp her. Koblet til mine Bang & Olufsen Beovox CX 50 til en Rotel RA 04 forsterker. Har koblet Argon Red Edition SC2 ledning med en DIN plugg (hunn) inn i høytalerne. Det er ikke merket på ledningen om den skal være i svart eller hvit, da begge er helt hvite. Jeg plugger så AUX inn bak (hvit-rød) og en jack inn i Macen min. Dette fungerte fint til forsterkeren plutselig lagde en liten klikkelyd og lyste blått i begge lampene før lyden forsvant i 2 sekunder. Føler det har noed med volumet å gjøre, da den kom tilbake når jeg skrudde litt ned på macen. Forsterkeren har 40 watts linjer og minimum 4 OHMS på høytalerlinje A eller B og 8 OHMS på begge to. Selve høytalerne har "Long-term maximum power*" på 60 W og Impedance på 6 ohms.

Basert på dette, noen som kan ha peiling på hva som er galt?
 
Redigert:
Det kan virke som om displayet på min Beo4 Remote har tatt kvelden.

Teksten på displayet fadet gradvis vekk. Byttet batterier, og fjernkontrollen fungerer helt fint ellers, men displayet er fortsatt svart.

Noen som har vært borte i noe lignende? Har forsøkt å søke litt rundt, men vanskelig å finne noe konkret info.

beo-4-full-screen.jpg