Hi-Fi tråden

Det kan virke som om displayet på min Beo4 Remote har tatt kvelden.

Teksten på displayet fadet gradvis vekk. Byttet batterier, og fjernkontrollen fungerer helt fint ellers, men displayet er fortsatt svart.

Noen som har vært borte i noe lignende? Har forsøkt å søke litt rundt, men vanskelig å finne noe konkret info.

beo-4-full-screen.jpg
Har ikke vært borti det, men har en slik som jeg aldri bruker - så du kan få min, forutsatt at den faktisk virker. Skal sjekke i morgen..
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Har jeg kjøpt for dårlig forsterker?

Har nylig kjøpt inn et par SA1750 høyttalere og en Onkyo TX-SR333 forsterker med enkle metervare-kabler.
Syns vokalen kommer dårlig frem, den "forsvinner i musikken". Jeg har prøvd en rekke instillinger. Har fylt høyttalerne med sand og satt på gummipakninger. Kjører ikke bi-wiring.

Vurderer nå om jeg må oppgradere kabler og forsterker.. Det er betongvegger i rommet på omkring 20kvm, og jeg har ikke alt for mye ting som absorberer lyd. Noen tips eller innspill på dette?


Har hørt lignende oppsett med litt bedre forsterker og kabler. SA1750 med Nordost Envirowyre bi-wiret med en HK 3490 forsterker. Der kommer diskant og vokal frem på en helt annen måte.

Ser frem til deres tilbakemeldinger.
 
Redigert:
Har jeg kjøpt for dårlig forsterker?

Har nylig kjøpt inn et par SA1750 høyttalere og en Onkyo TX-SR333 forsterker med enkle metervare-kabler.
Syns vokalen kommer dårlig frem, den "forsvinner i musikken". Jeg har prøvd en rekke instillinger. Har fylt høyttalerne med sand og satt på gummipakninger. Kjører ikke bi-wiring.

Vurderer nå om jeg må oppgradere kabler og forsterker.. Det er betongvegger i rommet på omkring 20kvm, og jeg har ikke alt for mye ting som absorberer lyd. Noen tips eller innspill på dette?


Har hørt lignende oppsett med litt bedre forsterker og kabler. SA1750 med Nordost Envirowyre bi-wiret med en HK 3490 forsterker. Der kommer diskant og vokal frem på en helt annen måte.

Ser frem til deres tilbakemeldinger.

Har selv vært en lykkelig eier av System Audio Explorer i flere år. SA krever gjerne litt store forsterkere. Så det første jeg hadde gjort hvis jeg var deg er å låne en forsterker på minst rundt 100-120w i 8ohm. Eks. Primare I30 eller ECI 5 er to gode valg.
 
Har jeg kjøpt for dårlig forsterker?

Har nylig kjøpt inn et par SA1750 høyttalere og en Onkyo TX-SR333 forsterker med enkle metervare-kabler.
Syns vokalen kommer dårlig frem, den "forsvinner i musikken". Jeg har prøvd en rekke instillinger. Har fylt høyttalerne med sand og satt på gummipakninger. Kjører ikke bi-wiring.

Vurderer nå om jeg må oppgradere kabler og forsterker.. Det er betongvegger i rommet på omkring 20kvm, og jeg har ikke alt for mye ting som absorberer lyd. Noen tips eller innspill på dette?


Har hørt lignende oppsett med litt bedre forsterker og kabler. SA1750 med Nordost Envirowyre bi-wiret med en HK 3490 forsterker. Der kommer diskant og vokal frem på en helt annen måte.

Ser frem til deres tilbakemeldinger.
Morsomt med bedre forsterker, men jeg tror ditt problem er 1st. refleksjon fra sideveggene. Sett deg i lytteposisjon, få en til å holde et speil på veggen på siden av høytalerene, der hvor du ser speilbildet av diskanten er området for 1st. refleksjonen. Her må du dempe med ett eller annet, alt fra bokhylle, teppe til akustikk matter duger.
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Ikke bruk for mye penger på kabler. Det er ikke verdt det. Uansett hva selgeren i butikken mener. Avansen er HØY!

Teppe på gulvet gjør mye. Demp refleksjonspunktene.
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Hei og takk for svar @Gin @Edzilla @Chalshus

Her er et bilde tatt av oppsettet fra lytteposisjon:



Som dere ser er venstre høyttaler inntil veggen, er dette negativt?

Angående kabler, er Nordost Envirowyre overkill? Nå har jeg kabler til 40,- (2,5) mens disse koster 120,- per meter.

Jeg forsøker tipsene deres før jeg eventuelt finner en annen forsterker (den ligger allerede på Finn)

Takk!
 
Hei og takk for svar @Gin @Edzilla @Chalshus

Her er et bilde tatt av oppsettet fra lytteposisjon:



Som dere ser er venstre høyttaler inntil veggen, er dette negativt?

Angående kabler, er Nordost Envirowyre overkill? Nå har jeg kabler til 40,- (2,5) mens disse koster 120,- per meter.

Jeg forsøker tipsene deres før jeg eventuelt finner en annen forsterker (den ligger allerede på Finn)

Takk!
Med en slik plassering av høytalerene blir det dessverre aldri bra:(
Du må plassere de symetrisk i forhold til sidevegger - lik avstand og minst 1m til sideveggen og minst 30cm til bakvegg. Prøv også å tilte de litt inn mot lytteposisjonen.
 
120 kroner metern er ikke noe stress.

Men om du er i butikken og selgeren sier at kabel X til 3500,- for 2x3 meter bare må du ha for da spiller det så mye bedre sammen med den integrerte til 8000,- Nei, da avslår du tilbudet.


Rommet var jo cleant og ryddig. Men om du klapper en gang med hendene, er det ekko?


Finnes mange fine tepper på markedet. Kanskje du får lov til å ha et på veggen?

For eks Tundra fra 2Form.no Fås i custom størrelse.

tundra01.jpg
 
For å være på den sikre siden, siden vokalen "forsvinner":

- Du har satt opp høyttalerne riktig i grunninstillingene på Onkyoen (store, ingen sub og ditto delefrekvens, rett avstand på begge)
- Du benytter stereo-direct, eller hva det nå heter på Onkyo
- Har du kjørt romkorreksjon - og gjort det riktig

Syns vokalen kommer dårlig frem, den "forsvinner i musikken". Jeg har prøvd en rekke instillinger.
 
Takk for responsen, knoter frem og tilbake her nå:

Har endret på høytallerposisjon, så langt det lar seg gjøre. Endret avstand til lytteposisjon og tiltet inn.

Når jeg klapper hardt, er det kjempeekko :/ Jeg må få ned dette?

Har satt opp grunninstillingene slik:
Surround: none
Center: none
Subwoofer: no
Crossover: 50 (spiller denne inn når sub er av?)
Speaker distance: omtrentlig etter lytteposisjon

Lytter i "Stereo-mode"

Romkorreksjon har jeg ikke utført, vet ikke om det er noe funksjon på min?

Kanskje jeg blir tullete her nå, men mulig det ble noe bedre med dette oppsettet.
 
Redigert:
En ting til, siden jeg likesågodt kan spørre her på forumet (hva skal man med hifi-forum, nå Sonen kommer til unnsetning??)

Jeg funderer på om en bedre forsterker med bi-wiring av kvalitetskabler, vil løse problemstillingen?

Slik jeg tolker konseptet med bi-wiring, skal det nettopp fordele bass, mellomtone og diskant.
 
Min erfaring over en del år og ulike rom og utstyr er at det aller viktigste for god lyd, er rommet og plassering av høyttalere og lytteposisjon. Romkorreksjon kan bøte på noe, men kan ikke trylle.

Det jeg har sett av ditt rom, så er utfordringen ikke kablene - men plassering og rommet. Så lenge kablene dine har et OK tversnitt (ca. 2.5 mm2) så er de OK.

Forsterkeren? Kanskje det vil bøte på noe og få en med romkorreksjon. Kanskje.

Min erfaring er at å behandle førsterefleksjonspunktene er det viktigste for god lyd. Imidlertid har du en utfordring her da høyttaleren til venstre er plassert såpass nær veggen - og den til høyre er langt fra en vegg. Videre, så har SA-ene mange elementer, som gjør at flaten der førsterefleksjonspunktene befinner seg, er relativt store.

Hver høyttaler har mange førsterefleksjonspunkter, så å behandle dette rommet kan bli en estetisk utfordring.

Nå vet jeg ikke hvor nær bakveggen du sitter å lytter, men sitter du ganske nær den - så ødelegger det noe av lydkvaliteten. Prøv å øke avstanden fra bakveggen til ørene.

Det som hjelper mest er dette:

1) Rommet og plassering av høyttalerne pinlig symetrisk
2) Behandle noen førstereflekssjonspunkter med f. eks. DIY akustikkmatter i trerammer kledd med lufttransparent stoff
3) Dra lytteposisjon bort fra bakveggen
4) Romkorreksjon i forsterker
5) Type forsterker
:
:
:
99) Kabler

Ikke fall for fristelsen og tro at det er kablene som er problemet og at du kan løse dette ved å kjøpe et par kabler til 2-4000 kroner. Benytt heller 1000 kroner på akustiske tiltak (demping)

Til slutt: Siden du sier vokalen forsvinner; har du sjekket at høyttalerne er koblet i fase - og at du ikke kjører en av dem i motfase. Dvs. er + koblet på pluss og - koblet på minus på begge høyttalerne og ditto på forsterkerens klemterminaler.

Jeg nevner dette med motfase, fordi flere har gjort den tabben - og enkelte ganger så har produsenten byttet om + og - innenfor høyttalerterminalen - så selv om du ser det er riktig, så kan det være feil.
 
Takk for ekspertråd!

Jeg slår fra meg tanken om at det er utstyret som er problemet. Her blir det heller utfordrende å finne en god plassering av høyttalere og dertil lytteposisjon. Sofaen er plassert inntil bakveggen, så jeg sitter veldig nære. Rommet er tilpasset sofa og stue, heller enn hifi i sentrum. Så jeg får jobbe/lytte meg frem til en mellomløsning. Skal forske på dette med refleksjonspunkter, i første omgang tror jeg dette kan by på utfordringer, da jeg ikke bor alene :D

Når jeg sier at vokal "forsvinner", mener jeg at den drukner i mellomtonen og bass, slik at den blir borte/svakere i lydbilde. Mulig jeg er kresen nå, men det er jo en grunn til at jeg har kjøpt dette oppsettet. Tror ikke kablene er koblet feil, lyden er bra, og det ville nok mannen i gata vært enig i. Opplever også at type musikk avgjør mye av opplevelsen, noen sanger låter veldig bra, mens andre blir grøt.

Må få ønske alle som har bidratt med innspill en riktig god helg, så skal jeg se om jeg blir noe klokere.

Hilsen Kristian
 
  • Liker
Reaksjoner: Loevhagen
Rommet betyr mer for god lyd enn det utstyret du putter inn i det. Selv har jeg et "problem rom" som brukes til media stue. Har etter diverse akustikk inngrep ( de grå panelene ) fått sånn omtrent kontroll på etterklang og første refleksjon:
89740c9697dd975613e7502554614916_zpsat8mu9of.jpg


1126fa5b9042d43b9aa08c2f312bc2d4_zpsiigajopq.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: jellke og Loevhagen
Du har også en grei bassfelle der @Gin ;)
Etterklang i bassområdet (boomy bass) er vanligvis det største problemet i mindre rom og må løses aller først. Ikke meningen å kuppe trådstarter her, men det er mye å lære av å se hvordan andre har løst akkustikk problem i sine rom. Ellers så har vi også en akkustikker her på sonen, som kanskje har noen gode innspill?
 
Når jeg klapper hardt, er det kjempeekko :/ Jeg må få ned dette?

Du har bare vegger, bart tak og bart gulv. Du sitter altså i et ekko-kammer. "Flutter echo" er ekstremt slitsomt i lengden, og kureres KUN av akustikkprodukter (gulvtepper er IKKE akustikkprodukter), ikke av høyttalerplassering, ikke av elektronikk - og ihvertfall ikke kabler.
 
  • Liker
Reaksjoner: jellke
Når det gjelder avstand fra lytteposisjon nære bakvegg så kan selv svært små endringer gjøre store utslag. Selv små centimetre kan være avgjørende. Det kan faktisk også være du ikke sitter nære nok veggen....når du først sitter nære. Husker ikke helt forklaringen på dette, men søk på Joachim Gerhard - speaker set up så finner du nok noe.

Dog, som flere har påpekt, det viktigste er nok akustikken i rommet og plasseringen av høyttalerne. En tredjedel av rommets lengde ut i rommet og tredjedel av rommets bredde ut fra sideveggene er et godt utgangspunkt.

Forøvrig kan akustisk trøblete rom iblant nytes best ved nærfeltlytting, men høyttalere "midt i rommet" funker selvsagt oftest dårlig i rom som primært er stue.....også for resten av familien.