Hi-Fi tråden

devialet-phantom-profil.jpg


Noen tanker om Devialet Phantom / Phantom Silver?

http://www.bloomberg.com/news/artic...2-000-wireless-speaker-that-shakes-your-bones

http://www.wired.com/2015/06/review-devialet-phantom-2/
Har denne til test.
Utan tvil det beste eg har testa av slike enheter. Knall lyd. Sweet spot ikkje eksisterende, ellers topp topp topp!
 
  • Liker
Reaksjoner: FMS og Jon Henrik
Har denne til test.
Utan tvil det beste eg har testa av slike enheter. Knall lyd. Sweet spot ikkje eksisterende, ellers topp topp topp!

Vurderer seriøst å investere i en Devialet Phantom Silver, men lurer rett og slett på om jeg kommer billigere unna eller får mer for pengene hos andre produsenter.
Mine eneste krav er at det:
- Ser bra/anerledes ut
- Ikke tar så mye plass
- Spiller bra
- Koster under 20K

Har helst lyst til å unngå de større anleggene ettersom jeg ikke har enormt med plass å ofre. Noen som har tips eller innvendinger til hva jeg bør kjøpe?
 
Naim Muso. Kabinett i alu. 11k.

naim-muso-black-angle.jpg
Har høyrt denne og.
Men koste den 11? Trudde det var 8-9k. Dog ca 1 år sidan eg prøvde den, og kan jo vere at valutaopplegget har fått den opp i pris.

Devialiet Phantom > Naim Muso IMO. Og det seier ein som faktisk er "engelsk" lyd fanatiker, og Naim fan.
 
OK, siden jeg aldri ble med på digital-kjøret og nå tydeligvis henger igjen i steinalderen trenger jeg litt hjelp.
Anlegget i stua består av rusk og rask som vi har hatt stående og jeg har lyst å oppgradere slik at det blir litt gøy å høre på musikk igjen. Høyttalerene er et par Dali 5005 som er gode i massevis til dette bruket så de får stå, men resten skal ut. Platespiller blir enkelt og greit en Rega RP1 eller Pro-Ject RPM1 med en oppgradering av pickup på sikt.
Så kommer forsterkeren. Hadde dette vært før 90% av musikken ble spilt av fra Spoify hadde jeg kjøpt en brukt Densen og blitt ferdig med saken. Nå som det meste kommer fra Spotify er jeg litt hypp på å unngå å kjøre alt ut fra jackutgangen på macbook eller ipad som nok er en stor flaskehals. Trodde jeg hadde funnet løsningen i NAD D7050 som til og med streamer altmulig trådløst. Riktignok til nesten dobbelt så mye penger som jeg hadde tenkt å avse, men den så ut til å løse alle mine utfordringer. Men nei, den har jo ikke analoge innganger what so ever. Lillebroren D3020 har det, men blir ikke den litt puslete til annet enn mindre stativhøyttalere?
Kan jo også kjøpe en DAC og spille fra macbook, men den bruker jeg jo omtrent alltid -> upraktisk.
En kombinasjon av Sonos og god forsterker blir for dyrt, rett og slett. Det får heller bli til neste runde. Fines det andre løsninger, noe lurt jeg kan docke ipaden i kanskje? Dra på en kveil med USB-kabel fra macbook til DAC?
Det jeg vil ha er følgende:
-Analoge innganger
-Unngå å spille spotify fra jackutgang
-Best mulig lydkvalitet ift. pris.
-Holde macbooken mobil
 
Ser den legger seg i samme marked som NAD-ene, men ser ut til å levere minst krefter av de tre.
Tok med meg hjem både D7050 og D3020 for å teste i dag. Fikk i alle fall etablert av D3020 ikke har nok krefter. Vellydende og jeg er sikker på denne hadde gjort seg veldig bra på et par lettdrevne stativhøyttalere. D7050 er en vannvittig smart sak, men jeg hadde forventet enda et lite knepp bedre lyd når prisen er dobbelt så høy, også en del problemer med lag og knitring(!) når jeg spiller via AirPlay.
Nå lurer jeg rett og slett på om jeg skal fire litt på krava, kjøpe en god integrert og kjøre AirPlay via AppleTV til DAC.
 
Har du vurdert å bruke en surroundreceiver? Noen av disse har masse kraft og ganske gode DACer, kan bi-ampe når du kjører i stereo, og har en haug med funksjoner. Vil personlig varmt anbefale et produkt med spotify connect. Har langt bedre erfaringer med den løsningen nå enn med både airplay og BT.
 
D7050 har Spotify Connect og det er jo vannvittig praktisk. Problemet med stabilitet kommer gjerne med airplay og bt, der det er en del stabilitetsproblemer og lag som gjør det umulig å bruke til film. Men jeg innbiller meg at airplay via appleTV eller en airport express vil funke bedr.. Jeg aner ikke når jeg tenker meg om. Blir det akkurat det samme?
Dersom du har anbefalinger til recievere med Connect så fyr løs. :)

Edit: Fant en oversikt.
Herregud. Analognissen siter og ser på surroundrecievere, hvem skulle trodd.
 
Redigert:
Hos meg fungerer Airplay via Apple-TV veldig bra til streaming av musikk fra Macbook, sjeldent at det er noe problemer. Apple-TVen er koblet med optisk kabel til Abrahamsen V6 DAC og så til en NAD forsterker.

Forsterkere og DACer er jo komponenter som det ikke er særlig slitasje på så jeg ville sett meg rundt på finn.no og bruktmarkedet på Hifisentralen for gode kjøp.
 
Oj, her var det mye aktivitet i det siste.. :)

@KimNK Ser at du har en viss fleksibilitet i oppsettet ditt, så nevner dette om det kan være til hjelp: Jeg trengte en DAC for å koble opp en AppleTV, men ønsket også fjernkontrollmuligheter for å kunne velge kilde og styre volum etc. trådløst fra Logitech Home Hub (nymotens universalfjernkontroll med app etc.). Det viste seg å være vanskelig å finne, men endte med å bestille denne fra Emotivia, som jeg for øvrig har veldig gode erfaringer med. $299 og enormt mye for pengene. Jeg antar imidlertid da at du trenger en forsterker i tillegg, men det gjør du gjerne uansett med en DAC.
http://emotiva.com/products/dacs/xda-2-gen2
Emotiva-XDA-2-back.jpg

Ellers har jeg funnet den "digitalkilden" som fungerer best for meg, Beosound Essence Mk2 med både Airplay, DLNA -DMR, Spotify Connect, Bluetooth, Deezer, TuneIn radio og Line-In i samme boksen - og også flott mulighet for multirom. Den er i utgangspunktet laget for aktive B&O-høyttalere, men det bør være relativt enkelt å koble den til en vanlig forsterker - men det blir kanskje litt på siden. Apple TV og airplay fungerer også greit, men mye bedre med iTunes-filer enn med Spotify, jeg tror iTunes-musikken hentes rett fra nettet til AppleTV i stedet for å gå via telefon /Mac selv når det styres fra telefon /Mac.
 
Har prøvd en del. Min erfaring er at Naims NAC-N 172XS fungerer upåklagelig til Sporifystreaming og andre kilder til et par aktive høyttalere. Dynaudio 110A. Kan styre og route lyd til den via mobil og Mac.
 
Vurderer seriøst å investere i en Devialet Phantom Silver, men lurer rett og slett på om jeg kommer billigere unna eller får mer for pengene hos andre produsenter.
Mine eneste krav er at det:
- Ser bra/anerledes ut
- Ikke tar så mye plass
- Spiller bra
- Koster under 20K

Har helst lyst til å unngå de større anleggene ettersom jeg ikke har enormt med plass å ofre. Noen som har tips eller innvendinger til hva jeg bør kjøpe?
Nei.
Du skal ha denne.
Et engelsk hi-fi blad kåret den til beste kjøp under 100 000. Da i stereo- oppsett.
...jeg skal ha
 
Bruker en slik, og den erstattet et helt kobbel av svarte bokser hos meg. Knallbra sak.

devialet%20200-400%20combo.png
Tøft, men hva er det? Noen estetiske likheter med Essence, selv om Essencen har styggere hideaway-boks, så antar det kanskje er noe liknende?

Edit: Fant ut at det var en Devialet, ja, synes jeg så vidt hadde sett den i en artikkel en gang..

bogo_essence3.jpg
 
Redigert:
@FMS

B-O Essence vel en streamer av digital lyd.

Devialet er en forsterker, DAC, riaa, streamer med mer. Til en høyere pris.

Ja, så etterpå hva det var - det blir jo noe helt annet igjen - tenkte først at det var et mer populistisk produkt. ;)

Essence mk2 er for øvrig både streamer av lyd, DAC og trådløs multiroom-enabler, men ingen forsterker da den brukes med aktive høyttalere. Ganske lav pris, relativt sett.

Bruker den kun på badet, men frister litt med en til da multiroom-opplegget er ganske snedig, man kan koble opp en i en annen sone, f.eks. stua, og til og med koble til analoge kilder via RCA - så er det bare å spille av digitalt eller analogt i stua, gå inn på badet og trykke på veggkontrollen der - så "joiner" badeanlegget lyden fra stua, om det så er fra en analog kilde. Nye versjoner av diverse frittstående høyttalere etc. kan også joine på samme måte. Ganske tøft. :)
products_multiroom_wireless_sound2.jpg
 
  • Liker
Reaksjoner: Chalshus
Har hørt rykter om dette i noen måneder, men der var den visst offisiell - B&O Beolab 90, anyone? Kun 600k for et par. Hver høyttaler omfatter 18 elementer, 18 D/A-konvertere, 8200 watt, 135kg vekt hvorav 65kg ren aluminium og en god del high-tech. Her har visst ingeniørene fått frie tøyler fra start mens designavdelingen har forsøkt å gjøre så godt de kan i ettertid..

BeoLab-90-side-view-2-psc-Lifestyle-Low-Res-460x613.jpg
BeoLab-90-Front-pic-no-Fabric-Lifestyle-Low-Res-460x613.jpg