Det store dilemmaet, og dets nyanser.
Jeg blir gal av å ikke ha lyd i min nye leilighet. Gal.
Når jeg i tillegg har en kamerat med større hifi-dilla enn min klokkeinteresse blir det vanskelig å ikke bare gå å handle med en gang.
Først og fremst har jeg planer om å vente til etter jul. Tror jeg.
Men, det store spørsmålet er: Hva?
Jeg har en liten stue på ca 18 kvm (?)
Betongvegger.
Orginalt tregulv.
Ganske stor sofa.
Loddent teppe.
Vegghengt tv på eneste treveggen som finnes.
Rommet har èn skråvegg. altså er ikke rommet kvadratisk.
Det eneste jeg er veldig sikker på er høytalerne (evt front høytalerne). Grunnen til denne parantesen er, det store spørsmålet. Stereo eller Surround?
Det begynte med at jeg var interessert i surround.
Liker Dali, og innen budskjett er det Dali Ikon 5 mk2 som appelerer til meg. Mest grunnet strl. Men også fordi de låter veldig bra iforhold til denne strl og fordi jeg tror de vil levere nok punch mtp størrelsen på rommet de skal fylle.
Ok, en konklusjon ute av verden. Det blir de fronthøytalerne.
Det er to forsterkere på stereo jeg liker.
CAMBRIDGE Azur 851A Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben
NAD C390DD Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben
Cambridgen har i mine ører en vanvittig dynamikk, og sjel. Den lille støyen som produseres er med på å farge lyden på en måte jeg liker. Cambridgen har mest punch på høytalerne.
NAD`n er ufattelig klinisk. 0,3 promille støy. Nok punch. Mer korrekt. Nesten tysk i væremåten. Digital. Og derfor også mindre varme.
Jeg grubler fælt.
Lytterommet på Hifi-klubben er stort, og ugunstig. Kansje blir cambridgen for brutal i lydbildet i ett mindre rom? Kansje til og med jeg vil ende opp med et pubertalt lydbilde?
Vil NAD`n bli mer punchete og litt mer ungdommelig i min lille stue mon tro? Den gyldne middelvei?
Så. Surround da...? Jeg kan jo bygge inn senterhøytaleren og lakke fronten i samme fargekode som veggen, også gå for et par supersmå bakhøytalere.... og joa. Men.. bør jeg det?
Jeg ser jo en del på film men, er ikke bra stereolyd også ganske gromt på film da?
Vil disse surroundreciverne være mye kjipere i stereomodos? (ja det er dem) Kan jeg leve med det?
CAMBRIDGE Azur 551R Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben
NAD T757v2 Hjemmekinoreceiver | Hi-Fi Klubben
What to do?
Tv-bokser, forsterkere, cd/Blueray osv. blir innebygget i skap. Kun de gulvstående frontene som vil være "synlige" i rommet.
Hva hadde du gjort og hvorfor?