Hi-Fi tråden

Får du digital lyd ut på en iphone da? Gamle iphone og ipod er det kun en boks som kan lirke digital ut fra, og den er stor og idiotisk priset.

Jeg vet ikke, dette er langt unna mitt kompetanseområde. På Pure sin side står det:

i-20 is a next generation digital iPod dock that produces hi-fi quality audio from high bitrate tracks on your iPod or iPhone by extracting the raw digital audio and processing it on the dock itself. Using Pure Clearsound digital end-to-end technology for its digital output and a superior 24-bit 192 KHz digital-to-analogue converter (DAC) for its analogue output i-20 ensures you get the best from your digital music collection.

Jeg forstår at språket det er skrevet på er engelsk, og jeg forstår de fleste ordene, men jeg forstår egentlig ikke hva som står der likevel. ;)

Betyr ikke det som står der at i-20 faktisk henter ut digital lyd?

EDIT: I følge denne siden gjør vel i20 det samme som iTransport?

Redigert:
Skulle tro det. Problemet i mitt tilfelle (med bærbar dac/amp) er at det ikke er noe digital ut på 30-pin, men at docken må inn og kommunisere med enheten får å få tilgang til digitalt signal (om jeg har forstått riktig). Den nye lightning har forhåpentligvis digital lyd ut som en vanlig usb....?

Ah, genialt. Dvs ikke for iphonen, den har lightning-plugg, så der er jeg like langt. Men det betyr i alle fall at jeg kan kjøre ipoden digitalt til ampen. :)

Håper folk med mer greie på HiFi kan hjelpe meg litt.

Jeg har et helt OK anlegg kjøpt på HiFi-klubben for 10-12 år siden. Forsterkeren er en Marantz PM6010OSE og høytalerne er noen B&W (husker ikke modellnavn). Stort sett er musikken enten fra en Technics SL1210MK2 eller fra en iPod/iPhone. Lyden er bra fra platespilleren, men ikke fullt så bra fra iPod/iPhone. Vil en DA-konverter gjøre lyden bedre, eller er det litt snake oil? Hva er forskjellen på en DA-konverter til 500,- og en til 12.000,-? Noen som har noen tips til en bra konverter?

Jeg er egentlig en gammel analog-gubbe, og dette har jeg ikke så mye greie på. Alle tips mottas med takk.

EDIT: Noe slikt som dette f.eks. i-20 - Hi-Fi Quality Dock for iPod/iPhone Er det noe å satse på?

Hei, jeg har en Cambridge Audio DAC og lyden/klangen blir mye bedre med den over et hifi anlegg. Med PCog Wimp er det faktisk vanskelig å høre særlig forskjell på den og Arcam CD spilleren jeg har. I tillegg til phono har denbalanserte utganger og flere digitale inn og utganger.

Hei, jeg har en Cambridge Audio DAC og lyden/klangen blir mye bedre med den over et hifi anlegg. Med PCog Wimp er det faktisk vanskelig å høre særlig forskjell på den og Arcam CD spilleren jeg har. I tillegg til phono har denbalanserte utganger og flere digitale inn og utganger.

Er det denne du har: CAMBRIDGE DacMagic 100 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Har nå bestilt en Pure i20, så får jeg se om jeg synes den gjør jobben eller om jeg skal kjøpe en ekstern konverter i tillegg.

Linker og info settes stor pris på, samt info om hvor jeg kan lytte på de forskjellige anbefalinger i Oslo. Lyd er så subjektivt at jeg ikke tør å kjøpe noe uten å ha hørt, gjerne flere ganger.

Hjemmesidene til stedene du bør besøke, i minprioriterte rekkefølge:
- Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 - Oslo Hi-Fi Center - Tlf: 22 01 04 30 (dr.maudsgt)
- Duet-Audio - Forside (tror de fremdeles har et lite utstillignslokale hos BigDipper i Torgata)
- Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! (grensen)
- HiFi - Bose - Geneva - Hjemmekino | Soundgarden.no (flere butikker i Oslo)
- Kjp hyttalere, flat-TV, hjemmekinoanlegg og stereo | Hi-Fi Klubben (kjenner du)
- Kontrapunkt HiFi : Velkommen (Vibesgt)
- Norsk Audio Teknikk AS (ullevålsveien)
- Lyric hifi & bilstereo as (torgata, mikrohøyttalere og horn)

Vil en DA-konverter gjøre lyden bedre, eller er det litt snake oil? Hva er forskjellen på en DA-konverter til 500,- og en til 12.000,-? Noen som har noen tips til en bra konverter?

Ingen bokser gjør lyden bedre enn kilden. Og for DA konvertere (DAC) som for alle andre komponenter er det store kvalitetsforskjeller, hvor pris er er godt signal på kvalitet.

DACen gjør om digitale signaler (01) til analoge (strøm). Så i en CD spiller er det da altså en DAC. Evnt så kan DA konverteringen skje i ett senere ledd: ved utgangen i en digital forsterker eller ved inngangen til en digital høyttaler.

Kilden er roten til alt ondt. CD er bedre en stort sett alle andre former for digitale kilder da mengden data per låt er ekstremt mye større enn f.eks MP3. CDer kommer også i ulike formater, bl.a SACD som igjen har mer informasjon enn en tradisjonell CD (alla VHS vs. Blueray).

Uansett kilde vil ikke det demme opp for dårlig produksjon eller musikere:)

Edit; jeg tror DAC er det hifi-komponentet som gir mest forskjell i lydresultat i forhold til pris, og jeg tror 2000-3000 er tilstrekkelig å bruke for å oppnå ønsket resultat.

Jeg vil tørre å påstå høyttaleren. Så smak. Og deretter "fit" mellom kompnenter, rom og musikkstil.

Får du digital lyd ut på en iphone da?

Ja, send signalene du får tilgang til i ipoden/WIMP/spotify/youtube/whereever trådløst med airplay til f.eks en airport express, som kan sende signalene videre digitalt til DA konverteren via en optisk kabel.

Problemet er, som nevnt ovenfor, at ingen av disse kildene har nok informasjon til at musikken kan gjengis bra. Fordelen er selvsagt tilgjengelighet og enkelthet. Og nettopp pga digitale mediers begrensede mulighet til å fange musikk/lybølgene (selvsagt ikke elektronisk musikk!) er vinylplata (analog) fremdeles å foretrekke:)

Håper svaret ga noe vettug informasjon, samtidig som jeg er langtfra noen digital ekspert, så korriger meg om jeg har feil.

Redigert:
Er det denne du har: CAMBRIDGE DacMagic 100 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Har nå bestilt en Pure i20, så får jeg se om jeg synes den gjør jobben eller om jeg skal kjøpe en ekstern konverter i tillegg.

Hei, ser ut til at det er kommet nye modeller. Min ligner Dacmatic pluss modellen men uten volumkontroll. Du trenger sannsynligvis ikke balanserte utganger så da er nok modellen du nevner overfor ok og har tilsvarende i lydkvalitet. Ser ut til å ha de samme DAC egenskapene men færre inn/utganger.

Kilden er roten til alt ondt. CD er bedre en stort sett alle andre former for digitale kilder da mengden data per låt er ekstremt mye større enn f.eks MP3. CDer kommer også i ulike formater, bl.a SACD som igjen har mer informasjon enn en tradisjonell CD (alla VHS vs. Blueray).

Uansett kilde vil ikke det demme opp for dårlig produksjon eller musikere:)

Jeg vil tørre å påstå høyttaleren. Så smak. Og deretter "fit" mellom kompnenter, rom og musikkstil.

CD-formatet er kommet ganske langt i sin dødsprosess. Så lenge dataene ikke er komprimert kan du få like god lyd fra PCer og lommespillere.

Stort sett enig i sistnevnte. Høyttaler og forsterker bør prioriterers ganske likt, men høyttalerne vil gi størst opplevd variasjon. Rom og plassering er kanskje viktigst av alt, men ofte vanskelig å gjøre så mye med.

Ja, send signalene du får tilgang til i ipoden/WIMP/spotify/youtube/whereever trådløst med airplay til f.eks en airport express, som kan sende signalene videre digitalt til DA konverteren via en optisk kabel.

Det fungerer dessverre ikke i mitt tilfelle som er bærbar lyd. Jeg har en liten amp som inneholder en dac som er mye bedre enn den i ipoden eller iphonen, men den krever optisk eller usb inn.

Problemet er, som nevnt ovenfor, at ingen av disse kildene har nok informasjon til at musikken kan gjengis bra. Fordelen er selvsagt tilgjengelighet og enkelthet. Og nettopp pga digitale mediers begrensede mulighet til å fange musikk/lybølgene (selvsagt ikke elektronisk musikk!) er vinylplata (analog) fremdeles å foretrekke:)

Ikke for å sette i gang en lang diskusjon, men det er ingen av de som er best, de har ulike kvaliteter, og det er et lass av myter rundt dette. Digitalt og vinyl har utviklet seg voldsomt opp gjennom årene (parallelt), men sistnevnte begynner å nå en grense, mens digitalt vil som vi vet bare fortsette å utvikle seg. Digitalt ligger akkurat nå klart tettest opp mot virkeligheten, men mange ører foretrekker likevel vinyl, uten at det betyr mest korrekt gjengivelse. Selv hører jeg av mange grunner mest vinyl hjemme.

Ingen med Bang&Olufsen her? Skal jo ikke bare lytte med ørene, men se med øynene også :)

Disse er fine å hvile øynene på :cool:

1000-23.jpg

Ikke for å sette i gang en lang diskusjon, men det er ingen av de som er best, de har ulike kvaliteter, og det er et lass av myter rundt dette. Digitalt og vinyl har utviklet seg voldsomt opp gjennom årene (parallelt), men sistnevnte begynner å nå en grense, mens digitalt vil som vi vet bare fortsette å utvikle seg. Digitalt ligger akkurat nå klart tettest opp mot virkeligheten, men mange ører foretrekker likevel vinyl, uten at det betyr mest korrekt gjengivelse. Selv hører jeg av mange grunner mest vinyl hjemme.

Nei, en vinyl-diskusjon har ingen ende:) Smak, behag, nostalgi og sjarm.

Dessuten er jeg enig med deg. Ser at mitt svar nok er mer teoretisk enn hva som representer virkeligheten med dagens digitale utvikling. Innlegget mitt er vel kanskje mer et lite hjertesukk ift hvordan mye av musikk i dag produseres og komprimeres - hvilket ikke gjør kvaliteten bedre.

Mitt anlegg er beskjedent sammenlignet med mye av det flotte jeg har sett her. Lest hele tråden, og det er ikke tvil om at det er mange som har kostet på seg skikkelig lyd.
Jeg har "konvertert" et par ganger, begge ganger i "feil" retning. Kan ikke si det plager meg, eller har redusert opplevelsene. Først kvittet jeg med rør effekttinnet. Hjemmeloddet kit fra Velleman. Guttene har blitt store, men har ingen forståelse for oppvarmingstid eller strømforbruk.. Så ble det surround. Har nå en plasma, LG på 50". Phillips blu-ray, Yamaha receiver, separat Rotel effekt til fronhøyttalere. JM Lab Chorus front, og surroundhøyttalere, og Yamaha ekstra bakhøyttalere. Kef 10" sub. Konsert på anlegget er flott, du sitter selvsagt ikke midt i lyden, som jeg mistenker enkelte å tro, men du sitter midt i salen! Springsteen står på scena i Dublin, og sånn høres det ut.:cool:

Byttet mellomtone og diskant hos en bekjent. Fy faan så mye bedre. Et sett mellomtoner og diskanter koster 150k...

dscf6766l.jpg

dscf6761s.jpg

Dette var jo et passelig anlegg :) Aner jeg en macintosh komponent? Resten var litt vanskelig å spotte. (Nå er det jo alltids noen år siden jeg slapp ut av hifi-asylet.)

Imponerende kone! Min hadde nok flyttet på dagen om noe slikt hadde entret dørstokken.
Høres sikkert helt vannvittig ut. Anlegget altså.