Hi-Fi tråden

Kjøper nytt. Får trolig ansattrabatt på klubben... To forsterkere er ikke noen dum ide, men rommet er nok ikke ideelt til surroundlyd uansett, eller hva tror du Tore?
Det er helt rått med 5.1 7.1 5.2 og 7.2 men hvor ofte?
For ca 20k er jeg vel better off med stereo?

Jeg er også bit av denne hifi basillen, og selv om jeg alltid har hatt et diskret surround-anlegg, er det stereolyden som er avgjørende for meg. Likevel det er moro de gangene du skal se en skikkelig film at det suser litt rundt ørene.

Jeg har ikke lest hele denne tråden, men dersom du er ute etter satelitt-høyttalere anbefaler jeg å legge penger i en god og diskret sub, ikke for stor, ikke for liten. Skal du ha litt større høyttalere kan en effektforsterker gjøre underverker. De fleste kobles enkelt opp i mot en reciever som gjør at de skrur seg av og på sammen med recieveren.

Ser du får rabatt på hifi-klubben, men kan likevel være verdt å ta en titt på bruktmarkedet i dette forumet: avforum.no. I motsetning til dette klokkeforumet, synes jeg "hifi-folk" ofte er litt dårligere på prissettingen og legger ut ting veldig billig. Ofte med full garanti.

Redigert:
Jeg finner ut av hvaslags rabatt jeg får mest sannsynelig imorgen. Jeg vet fra før at NAD og Dali er det de ansatte får best rabatter på selv, men dette visste jeg ikke når jeg lyttet på høytalere.
Det som appelerer til meg med IKON 5 mrk2 er størrelsen, at man får den i høyglans hvit og at lyden er såpass nyansert og velspillende til å ha så beskjedne mål.
Jeg mener og tror at bassen de høytalerne leverer i små rom er mer enn nok for at jeg skal få ønsket konsertfølelse i rommet.

Jeg kan ha surround, men det blir et mer omfattende prosjekt, spesielt med tanke på senterhøytaler. Jeg heller nok nå veldig mot stereo og sonos.

Spotify+sonos= sant?

For å gå litt mot strømmen - jeg har hatt det veldig mye moro med relativt rimelig surroundlyd gjennom årene. Kjørte i tre års tid et oppsett med en bw 510 sub, denon 3808 og fem stk orbs fra orb audio. Her var jo åpenbart elektronikken mer kostbart enn alt annet, men akkurat det oppsettet var et bra kompromiss mellom diskrete høyttalere og overlevbar lyd.

Nå kjører jeg samme ampen men med bw 705 x 4, 1 x htm7 og 1 x pv1. Var vel ca 50' nytt + elektronikken.

Uansett - jeg ser på tv og film majoriteten av tiden. Musikk blir som regel på hodetelefoner når jeg ikke lenger bor alene. Og har naboer.

Hva forsøker jeg å si?

Alt du må ta stilling til faktisk bruksområde. God stereo er flott, men for mange av oss er surroundlyd noe som brukes mer i hverdagen og er morsommere.

Hvis ikke du får lov å spille musikk i din egen leilighet har du enten feil dame, dårlig musikksmak eller rett og slett for dårlig stereolyd... Trolig det siste som er realiteten;)

Jeg har et budskjett på ca 20 inkl kabler, jo mer rabatt jo bedre opplegg.
Det frister med digitalt sa dette trolig blir den nye standarden, og jeg skal ha bra DAC, enten innebygget, eller ekstern.

Har vel bestemt meg for at det blir stereo, Og at jeg går for ca 2x150 watt. Får jeg større rom å fylle med lyd etterhvert, oppgraderer jeg til to mindre subber og en lyngdorf room perfect prosessor.
Bør, ha muligheten for å ha god lyd i mange mange år da.

Hehe dårlig stereolyd er vel kanskje ikke hva 705 er kjent for så må være noe annet :p.

Musikkinteressen min er vel kanskje litt erstattet av klokker de siste årene, det har sikkert noe med saken å gjøre :).

Jeg har et budskjett på ca 20 inkl kabler, jo mer rabatt jo bedre opplegg.
Det frister med digitalt sa dette trolig blir den nye standarden, og jeg skal ha bra DAC, enten innebygget, eller ekstern.

Bør, ha muligheten for å ha god lyd i mange mange år da.

Joa, du vil ha god lyd i mange år, men dessverre er anleggsbasillen like brutal som klokkebasillen = oppgradering/utprøving er påkrevd om du vil eller ei:)

For 20' får du mye bra lyd (iallefall om konsenterer deg om stereo og dropper surround), men som de fleste som skal kjøpe en ny klokke her på TS får anbefaling om å kjøpe brukt vil jeg gjøre det samme for anlegg! Kompentene blir ikke slitt, iallefall ikke de første 5 årene, og allerede etter 1-3 år er det halv pris på bruktmarkedet.

CD/vinyl er definitivt mye bedre enn digitalt. Spiller Wimp til daglig da det er praktiskt og stor tilgang, men om jeg skal lytte må jeg frem med CD pga sykt mye bedre lyd.

Har hatt litt ulike Dali høyttalere, ganske trygt kjøp. Samtidig ville jeg sjekket hifisentralen.no sitt bruktforum, etter min erfaring hakket hvassere enn avforum. Vært innom Oslo HiFi Center? De har ofte gode tilbud, spesielt på Audio Physics.

Og som for klokker må du bestemme bruksområde og ønsket lydbilde. Selv er jeg hekta på åpen, detaljert lyd med kontant bass. Funker ikke så bra på dårlige innspiller alle Jokke og DeLillos, men alle kvalitetsinnspillering uansett sjanger er magiskt:) Et komplett anlegg koster fortvekk tre-fire Pateker....

Hmm, hvis jeg skal trekke klokkeparalellen, så er jeg nok han som Svipper innom, finner ut at sub eller seamaster pro er en fin klokke, kjøper det og ser meg aldri fremover eller tilbake.

Jeg er vokst opp med NAD lyd, og bang olufsen. Cambridge er et friskt pust, men blir kansje for mye i mindre rom?

Prøver nå å ha en lengre fase med research og la meg farge av fleres meninger for å fatte en klok beslutning som gjør at jeg er fornøyd lenge.

Har du DAC? Min hifi-venn (som trolig leser her inne også) hører mye fra spotify og wimp. Naturligvis ikke FLAC eller BD men DAC er vel det man kan bruke penger på i hifi som gir best merkbart resultat i forhold til pengene?

Hmm, hvis jeg skal trekke klokkeparalellen, så er jeg nok han som Svipper innom, finner ut at sub eller seamaster pro er en fin klokke, kjøper det og ser meg aldri fremover eller tilbake.

Jeg er vokst opp med NAD lyd, og bang olufsen. Cambridge er et friskt pust, men blir kansje for mye i mindre rom?

Prøver nå å ha en lengre fase med research og la meg farge av fleres meninger for å fatte en klok beslutning som gjør at jeg er fornøyd lenge.

Har du DAC? Min hifi-venn (som trolig leser her inne også) hører mye fra spotify og wimp. Naturligvis ikke FLAC eller BD men DAC er vel det man kan bruke penger på i hifi som gir best merkbart resultat i forhold til pengene?

Jeg er ingen hifi-guru, men er veldig fornøyd med (en eldre versjon av) denne DACen. Ifølge diverse hifi-forum skal den gi bra value for money.
http://www.homehifi.co.uk/PP/Digital_Audio_1.html

Sikkert ikke noe du er interessert i, men jeg er svært fornøyd med disse høyttalerne også. Lages på bestilling og man får super oppfølging av han som bygger dem.

MonoPulse Hi-Fi Loudspeakers: Hi-Fi Speaker Photos

MonoPulse

Redigert:
Med et budsjett på 20k hadde jeg lett kjøpt stereo, selv med ansattrabatt.

For å virkelig skape kinofølelse hjemme, er det én ting som gjelder og det er projektor og lerret. IMHO, langt viktigere enn surre rundt lyd.

Hvor mange watt forsterkeren yter er ikke viktig.

Jeg er vokst opp med NAD lyd, og bang olufsen.

NAD er ikke feil, de får mye positive tilbakemeldinger på deres M3 forsterker, men den vil kapre hele budsjettet ditt, så egentlig et dårlig tips:) Har selv vokst opp med deres legendariske 3020!

Jeg har ikke en egen DAC, men har digitale innganger på CD spilleren (Burmester), så bruker den som DAC. Har hørt mye bra om Hegel sine rimelige DAC-er (Soundgarden.no). Også har jeg sansen for de nye forsterkerne med innebygd DAC, en mindre boks og færre ledninger, eks: Primare I22 DAC integrert forsterker - Sort

I et anlegg til 20´ville jeg ikke brukt mye penger på DAC da de digitale kildene ikke er gode nok uansett. Bruk mest penger på forsterker, halvparten av budsjettet, da får du utrolig mye morro ut av de fleste høyttalere. Matcher du f.eks disse: SONUS - FABER-Concerto-Grand-Piano - Torget med en kvalitetsforsterker, eksempelvis denne: Hegel H200 sort - Torget så får du, etter min smak, veldig mye anlegg for 20´.... ps: de fleste priser på hifientralen er prutbare.

Et annet tips i totalbudsjett 20´-kronersklassen må vel Klipsch nevnes, innmari mye morro for pengene. Selv fikser jeg ikke diskanten på de rimelige modellene, samtidig som de leverer Klipschorn (kultstatus alla double red SD) hvilket er en av de beste høyttalerne jeg har hørt, men den er like plasseringsvennlig som en Omega Ploprof:(

Men viktigst av alt: lytt! Stikk innom Soundgarden, Hifiklubben, Stereofil og Oslo HiFi Center for å bli kjent med de ulike produsentene. Letinga og lyttinga og læringa er omtrent like gøy som chrono24:)

Jeg får mer og mer sansen for enkle integrerte løsninger. Hva med å kjøre den legendariske Benchmark DAC-1 (dac og balansert forforsterker) og så balansert kabling inn i et par høykvalitets aktive studiomonitorer, f.eks fra Adam, Genelec eller lignende. De litt større variantene går overraskende dypt. Tre små bokser til sammen og garantert godlyd.

Redigert:
Jeg får mer og mer sansen for enkle integrerte løsninger. Hva med å kjøre den legendariske Benchmark DAC-1 (dac og balansert forforsterker) og så balansert kabling inn i et par litt høykvalitets aktive studiomonitorer, f.eks fra Adam, Genelec eller lignende. Det litt større variantene går overraskende dypt. Tre små bokser til sammen og garantert godlyd.

Ingen dum i ide, om ikke stua er 30kvm+ så vil det duge, samtidig som det er ryddig og plasseffektivt!

Har vært i stua til Entropy, og jeg tipper det vil ende opp på langveggen og bli omtrent det du kan kalle nærfeltslytting, og da er dette midt i blinken. F.eks Adam A8X. Små monitorer som går rimelig dypt og har porter fremover. De tåler å stå nær bakvegg: Praktisk, og du får litt ekstra boost i dypbassen. Litt demping på vegg ordner brukbart opp i mellomtonen (pga nær bakvegg). I tillegg kan de spille 120 dB :cool:

Linker og info settes stor pris på, samt info om hvor jeg kan lytte på de forskjellige anbefalinger i Oslo. Lyd er så subjektivt at jeg ikke tør å kjøpe noe uten å ha hørt, gjerne flere ganger.

Å høre på musikk i surround er for meg poengløst. Rett og slett fordi det ikke er korrekt iforhold til hvordan man hører på musikk noen sted i verden. Med mindre du er musiker og spiller midt i orkesteret.

:)

Vel, ikke hvis du hører et konsertopptak med HD lyd, det kan det faktisk gi deg en fantastisk live opplevelse. Hvis du hører et stereoopptak kan du velge et oppsett som passer deg. Det du må passe på er å justere SUBen slik at den blender inn.

Mange engelske (og noen andre) høyttalere er laget for å stå inntil bakvegg. Noen som gjør at man får mer plass i rommet forøvrig. Slike produsenter er for eks Linn, Naim, Rega, PMC.

I denne prisklassen, legg et minimumsbeløp i kabler.

Kontrapunkt i Vibes Gate på Majorstuen kan anbefales. Kontrapunkt HiFi : Velkommen
Her er det ikke kjøpepress, hyggelig betjening, lyse, åpne lokaler.

Håper folk med mer greie på HiFi kan hjelpe meg litt.

Jeg har et helt OK anlegg kjøpt på HiFi-klubben for 10-12 år siden. Forsterkeren er en Marantz PM6010OSE og høytalerne er noen B&W (husker ikke modellnavn). Stort sett er musikken enten fra en Technics SL1210MK2 eller fra en iPod/iPhone. Lyden er bra fra platespilleren, men ikke fullt så bra fra iPod/iPhone. Vil en DA-konverter gjøre lyden bedre, eller er det litt snake oil? Hva er forskjellen på en DA-konverter til 500,- og en til 12.000,-? Noen som har noen tips til en bra konverter?

Jeg er egentlig en gammel analog-gubbe, og dette har jeg ikke så mye greie på. Alle tips mottas med takk.

EDIT: Noe slikt som dette f.eks. http://www.pure.com/products/product.asp?Product=VL-61429#Overview Er det noe å satse på?

Redigert:
Min hifi-venn har denne og er veldig happy. NAD DAC1 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben

Edit; jeg tror DAC er det hifi-komponentet som gir mest forskjell i lydresultat i forhold til pris, og jeg tror 2000-3000 er tilstrekkelig å bruke for å oppnå ønsket resultat.

Men nå skjer det jo ting med oppskalering, er det 4k de kaller det? Du må lese deg litt opp egentlig. Det er litt prat om 4k er skadelig for øret eller ikke osv.

Redigert:
Får du digital lyd ut på en iphone da? Gamle iphone og ipod er det kun en boks som kan lirke digital ut fra, og den er stor og idiotisk priset.

Har et håp om å få digital ut fra iphone 5 slik at jeg kan bruke DACen i Headroomen min, men kabelen finnes ikke (lightning til mini-USB). Venter i spenning.

Linker og info settes stor pris på, samt info om hvor jeg kan lytte på de forskjellige anbefalinger i Oslo. Lyd er så subjektivt at jeg ikke tør å kjøpe noe uten å ha hørt, gjerne flere ganger.

4sound har Adam. Det sitter en tokanalsforsterker i hver høyttaler slik at du har aktiv deling.

DACen pusher budsjettet litt over, men den dukker opp brukt inn i mellom. Burde gå an å få tak i billigere. Den inneholder også en grisegod hodetelefonforsterker, så da kan du etterhvert investere i et heftig åpent headset og få diskret godlyd ved behov. Et legendarisk produkt som omtrent bare har fått skryt fra alle hold. Men jeg har ramlet av hifi-lasset siste årene, så det er jo mulig det har kommet nye gode alternativer, men jeg tviler egentlig. Du får jo DAC, forforsterker med balansert utgang og hodetelefonforsterker i en liten boks, og de er hver for seg av svært høy kvalitet.

Redigert: