Hopalongs ur 05.09.14

Det er ikke alle ting som er like enkle å gi en rasjonell forklaring på. De fleste TS-medlemmer er vel blitt møtt med hoderysten og skjermsparerblikk når man har prøvd å forklare sin fascinasjon for teknologisk utdaterte analoge tidsmålere, men i vårt materialistiske overflodssamfunn kan man stort sett møte de fleste innvendinger - hvis det er det man ønsker - ved å luke ut og peke på samtalepartnerens eget luksusforbruk på andre områder. Men hvordan kan man forklare at man foretrekker brukte, slitte og eldre eksemplarer når det finnes nyere, bedre og til og med billigere varianter å få tak i? Hvorfor skulle noen eksempelvis ønske å kjøpe en tredve år gammel klokke med skranglete lenke, gulnede visere, misfarvet bezelring og med alle åpninger fulle av gammel menneskesvette og andre unevneligheter, når man har både råd og anledning til å kjøpe en splitter ny - som til overmål ser nesten lik ut for et utrent øye?

For egen del er jeg ikke sikker - det har nok noe å gjøre med gleden over en gjenstand som, på tross av tydelige beviser på hard bruk, fremdeles gjør jobben sin upåklagelig. Dessuten den nokså skisseaktige antakelsen av at man tidligere brukte markedsføring for å selge varene, mens man nå produserer det som markedsavdelingen ber om - og dermed får stadig mer ensartede og intetsigende produkter. Også er det sikkert et stort utslag av sutrete, middelalder-alt-var-bedre-før-nostalgi. (Det gjør selvsagt heller ingenting for en kremmersjel at det stort sett er mye bedre butikk å kjøpe brukt) Sikkert er ihvertfall at jeg blir stadig mer opptatt av gamle ur. Det var det jeg begynte med, som vist i denne tråden, og det er stadig disse som gir meg mest klokkeglede.

Så, da Dag Braanaas for et halvt års tid siden la ut en 16800 som var mer slitt og patinert enn den som er omtalt på side 7, endte jeg opp med to. I et fåfengt håp om å holde innholdet i boksen på et fornuftig (ha!) nivå, er den forrige solgt til et hyggelig TS-medlem.

P9200092.jpg


Denne klokken har også nydelig patinert urskive, pent gulnede markører og visere, og en nokså urørt kasse. Det som skiller den fra andre 16800-suben, er bezelringen. Forrige eier må ha drevet med solbading på heltid eller noe slikt, for ringen er idag jevnt sølvgrå. Faktisk nærmere blank enn sort. Det gir klokken et helt annet utseende enn med sort ring, og dermed også et helt annet utseende enn den hadde som ny. Jeg synes den er nydelig. Kona, som er smaksoverdommer på de fleste områder, kan styre sin begeistring.

P9200091.jpg


Timeviseren har mistet litt av lumematerialet, og bezelen har noen hakk og bruksmerker, men det bidrar etter min mening kun til å fremheve den perfekte skiven. Den medfølgende lenken var relativt dårlig. Den er lagt midlertidig tilside og klokken er påsatt en 78360 med (helligbrøde!) lås uten fliplock. Før puristene finner frem gjeldkniven, kan jeg berolige alle med at en ordentlig 93150 ligger i boksen og blir satt på etterhvert. Siden uret ble kjøpt tror jeg det er dette som har fått mest armtid av alle.

P9200097.jpg


Bildene er tatt på kontoret med et dårlig kamera, så jeg har skamløst forsynt meg av Dag Braanaas salgsbilder i tillegg:

11020610.JPG


11020618.JPG
 
Redigert:
Gratulerer!:D
Alltid like hyggelig å kikke innom denne tråden.
Har også sansen for gammelt spikerstål, men har dessverre ikke nerver til å bruke det i det daglige.
Da er det godt med slike tråder å sikle på.:)
 
Fantastisk flott klokke Hopalong, og takk for at du deler både bilder og et velskrevet og interessant innlegg med oss!

Jeg er uhyre svak for den blekede bezelinserten!


(Så om du skal kvitte deg med den, PM me ;) )
 
Herlig Hoppalong! Å flippe en klokke til fordel for den samme klokken, bare litt mer sliten (patinert).
Det verste er at jeg skjønner deg godt!

Grattis!
 
Gratulerer med en gammel tøffing.

Det er tråder som dette som medfører hundrevis av timer på forumet/nettet, søvnløse netter og hodet fullt av ideer om hvordan jeg skal:

a) Lure unna noen feriepenger uten at kona merker det

b) Få kjøpt klokker for disse pengene og ljuge så det renner for at kjøpesummen ikke skal komme for en dag

Og slik går no dagan...
 
Takk.

Informativt og lærerikt!

Forøvrig synes jeg du skal friske opp "glemte klokkers uke" tråden din.
 
Takk for kommentarer. :) Arthur: Jeg skal følge opp med glemte klokker iløpet av høsten.

Denne tråden er litt forsømt, så her kommer en masseoppdatering:

Som kommentert tidligere i tråden har Rolex-slagsiden i samlingen etterhvert blitt påtagelig. I likhet med resten av samlingen har det ikke vært en bevisst utvikling - det har bare blitt slik. Men nå tror jeg kvoten er oppfyllt for en stund. Skal det flere Rolexer inn nå, blir det redsub eller tilsvarende lekkerbiskener, og da må opptil flere andre klokker ut. Den siste som skal presenteres på en stund blir derfor denne:

P9231321.jpg


Det er vel ikke så mye å si om Explorer II som ikke alle vet allerede, men den ble altså opprinnelig utviklet for speleologer - huleforskere - som verktøy for å skille mellom dag og natt. Tidligere versjoner (1655 og 16550) er sjeldne (hvor mange huleforskere finnes det egentlig - og betaler huleforskning seg så godt at man klatrer rundt med dyre armbåndsur?)og kostbare (KarlFr har en nydelig til salgs her inne). Modellen jeg har heter 16570 og ble introdusert i 1985. Den finnes med sort eller hvit urskive, og har timeviser som kan stilles uavhengig. Det betyr at den fungerer som en GMT-master, men siden den har fast bezelring kan den ikke vise en tredje tidssone. Den har -så langt jeg vet - vært en av Rolex mindre solgte sportsur. I år kom en ny utgave med to mm større kasse og reintrodusert oransje 24-timersviser.

Min Explorer II ble opprinnelig solgt i Porsgrunn midt på 90-tallet, og den kom i mitt eie i vår engang. Den har ørlite, kledelig gulning på markører og visere, og pen kasse med lugholes og temmelig skarpe kanter. Timeviseren var litt løs, men etter en service er den crisp og fin. Klokken er litt mer nøytral enn de andre sportsurene til Rolex, noe som gjør at mange oppfatter den som litt kjedelig. Selv foretrekker jeg dennes litt lavmælte utseende fremfor endel andre Rolexer, og setter pris på å bære en klokke som ikke enhver magasinleser umiddelbart identifiserer som noe kostbart.

Edit september 2012: Klokken er solgt
 
Neste klokke ut er blitt presentert i denne tråden tidligere, så jeg klipper tekst og bilder derfra:

Doxa er et urmerke med lange tradisjoner - etablert på 1800-tallet og i mange år kjent som produsent av klokker til bilsport. På sekstitallet bestemte de seg for å følge andre merkers suksess med dykkerur, og introduserte modellen Sub 300T. Den ble utviklet i samarbeid med kjente dykkere som Jacques Costeau, og introduserte nyvinninger som bezel med dekompresjonstabell, lettlest og lysende oransje skive mv. Klokken var ment for profesjonelle dykkere, og ble også svært populær blant disse. I løpet av få år ble Doxa et av de fremste merkene for dykkerur, de videreutviklet og masseproduserte ur med heliumventil, og ble blant annet innkjøpt av US Navy og andre marinestyrker. Klokkene ble også kjent blant det ikke-dykkende publikum gjennom Clive Cusslers actionhelt med det blåfilmklingende navnet Dirk Pitt.

Suksessen var stor, men kortvarig, for med kvartsverkene kom billigere og minst like gode dykkerur. Doxa klarte ikke å holde stand og sluttet produksjonen mer eller mindre helt glemt, rundt 1980. For ti års tid siden ble merket reintrodusert, og lager nå limiterte varianter og videreutviklinger av tidligere dykkermodeller. Klokkene selges ikke i butikker, kun fra nettsiden http://www.doxawatches.com/ 1000T er den modellen som i størrelse og utseende ligger nærmest opptil den originale 300T

P5020836.jpg


Edit: Klokken solgt sommeren 2012
 
Redigert:
Jeg har tidligere skrevet at en av mange oppgitte forsøk på å bli en ordentlig samler var å konsentrere meg om ur med mekanisk alarm. Det har foreløpig blitt med to. Inntil denne landet i postkassen for noen uker siden:

P9231322.jpg


Det er en Jaeger LeCoultre Memovox, produsert midt på sekstitallet, solgt av Alf Lie i sin tid og kom i mitt eie via Ursa Major. Uret er restaurert innvendig og utvendig i USA, og fremstår nå i svært god stand. En vintage stål Memovox var en av mine første grails, og jeg husker (og kona husker enda bedre) at jeg trålte bruktbutikkene i New York etter en slik på bryllupsreisen engang i forrige årtusen - bare for å finne at prisen var dobbelt så høy som det jeg hadde lagt av. Som med mange andre prosjekter ble Memovoxen lagt tilside og nesten glemt inntil dette praktstykket lyste mot meg på salgssidene.
 
Redigert:
Siste for idag, og for en stund. Da jeg sa at det ikke skulle inn flere Rolexer på en tid, nevnte jeg ikke Tudor. Heldigvis, for idag fikk jeg denne i posten fra et hyggelig TS-medlem:

P9231329.jpg



Det er en Tudor Prince Submariner "Snowflake" 7016. Kassen og plexiglasset er det samme som på Rolex 5513, men verket er et ETA 2483 og skiven og viserne er produsert av Tudor. Patineringen er jevn og pen, og klokken er nyservisert og blant annet fått nytt glass. Lenke har jeg ikke, men jeg tror den uansett hadde fått mest tid på Natorem.

P9231334.jpg

Nok engang blir jeg slått av hvor pent det er med gammelt skrapstål og plexiglass :)

P9231336.jpg


Sånn - det var oppdatering. Nå mangler bare en klokke som har ligget til service en stund og kommer til å ligge enda lenger, så er tråden bortimot komplett. (Og den klokken er av et merke jeg ikke har hatt tidligere :))
 
Gratulerer med xx (antallet stiger jo mens jeg skriver så du kan fylle inn selv) nye sveitsere. En ting jeg ikke helt skjønner, du kjøpte den submarinern i sommer også har du ikke presentert den før nå? Forøvrig en spennende tråd, må si du har noen meget pene klokker og en meget god penn. Det er en fryd å lese innleggene dine.

God helg
 
Takk for det :)

En ting jeg ikke helt skjønner, du kjøpte den submarinern i sommer også har du ikke presentert den før nå?

Jeg vet...både suben og Explorer II er kjøpt inn for en god stund siden, men jeg har ikke vært så aktiv her inne i sommer og derfor glemt å presentere dem. De har figurert på noen "Dagens klokke"-bilder, dog.
 
Jeg er nesegrus beundrer av både samlingen din og måten du formidler din entusiasme og kunnskap på! Jeg er nok ikke alene om å følge tråden(e) dine Hopalong. Me totally dig!!
 
Vel, jeg sa det til deg den gangen vi møttes i Stavanger; jeg er en stor fan av samlingen din.
Med de siste tilskuddene har beundringen bare vokst.
Det er noe utrolig smakfullt og konsentrert ved de urene du velger å innlemme i familien.
Særlig godt liker jeg 16800 og 7016. Disse to syndfullt fristende kusinene...:p

Jeg vil også benytte anledningen til å få uttrykke hvor stor pris jeg setter på innleggene dine.
Med alt fra særdeles velutviklet humor til bilder av sunne fritidsinteresser og ikke minst deilige glimt fra din fantastiske samling.

God helg!:D
 
Flott oppdatering, Hopalong!
Alltid interessant å lese dine interessante betraktninger og innsiktsfulle kunnskaper om dine mange ur. En berikelse, og eksempel til etterfølgelse!
:D
 
Jeg vil også benytte anledningen til å få uttrykke hvor stor pris jeg setter på innleggene dine.
Med alt fra særdeles velutviklet humor til bilder av sunne fritidsinteresser og ikke minst deilige glimt fra din fantastiske samling.

God helg!:D

Jeg tiltrer disse velvalgte ord!

Og gratulerer så mye med tre velplukkede nyervervelser! Har siklet på den Tudoren der, men har ikke kunne forsvare kjøp overfor "sjefen" ;) Den ser ut som en safequeen, nydelig!
 
I stedet for å sitere Frodo og Moore stiller jeg meg bak det de skriver om både nye ur, samling og skarpe penn :cool: