Hopalongs ur 05.09.14

Bemerkelsesverdig flott stand på den Tudoren, litt av en kontrast til din 16800...;)

Jeg har alltid lurt på hvordan alarmen høres ut i de gamle Jaegerne. Er det sant at den var kraftig nok til å vekke deg fra den ukristelige middagsluren du tok under konfirmasjonsprekenen sist helg?
 
Oj, her har det gått for seg de siste dagene!

Nydelige tilskudd og strålende avlevert! Tar meg selv i å til stadighet lese hele denne tråden fra start til slutt.
 
Tusen takk for svært hyggelige kommentarer. Jeg setter stor pris på å lese slikt fra likesinnede. :)


Jeg har alltid lurt på hvordan alarmen høres ut i de gamle Jaegerne. Er det sant at den var kraftig nok til å vekke deg fra den ukristelige middagsluren du tok under konfirmasjonsprekenen sist helg?

Rutinert nok inneholder liturgien et antall reis-opp-sitt-ned-øvelser jevnt fordelt gjennom hele seremonien, så innsovningsprosessen blir hele tiden forstyrret. Når jeg i tillegg skal være forbilde for guttene mine, som hadde utnyttet det minste påskudd for finne på noe som ville blitt beskrevet med fete typer i kirkeboken, fant jeg det best å heller bruke den samme taktikken som når jeg prater med svigermor: Se interessert ut, nikk og mumle på de rette steder, tenk på noe annet. Men OM jeg hadde sovnet, ville alarmen garantert ha vekket både meg og omgivelsene. Jeg skal prøve å poste et opptak i tråden.
 
Hi hi. Jeg koser meg glugg ihjel gjennom denne tråden.:D
Gratulerer med noen skikkelig fine tilskudd.
Når er det GTG igjen.;)
 
Gratulerer, Hopalong!
Da din nyeste 16800 havnet på salgssidene for en god stund tilbake slo det meg at den var uslåelig vakkert patinert.

Men si meg, mangler De ikke en GMT Master?
 
Takk for tilbakemeldinger :)

Men si meg, mangler De ikke en GMT Master?

Tja, jo, når du sier det så. Jeg hadde en 1675 for noen år siden, men solgte den fordi jeg syntes den var for stor. (!) Tanken på å finne en slik igjen har svirret i hodet en stund. Men nå hadde jeg bestemt meg for 1. Ikke flere klokker inn i år og 2. Ikke flere Rolexer i samlingen, med mindre det skulle dukke opp noe virkelig spesielt.

Så dukket det opp noe virkelig spesielt: En 1655 Explorer II i svært god stand, og med troverdig historie. Dermed ble fire klokker lagt for salg, og denne kom inn i boksen istedet.

PA071354.jpg


1655 er kanskje den særeste klokken Rolex har laget. Den store, oransje viseren bruker 24 timer på en runde, men siden den ikke kan stilles uavhengig, og bezelen er fast, kan den ikke brukes for å vise en ekstra tidssone. Dens eneste funksjon er å fortelle eieren om det er dag eller natt. Bortsett fra midnattsolsforvirrede nordlendinger med hang til utagerende festing og samedameflørting klarer de fleste av oss med nokså stor sikkerhet å anslå om klokken viser ti om dagen eller ti om kvelden. (De som ikke er i stand til det har vel behov for andre hjelpemidler enn et armbåndsur.) Explorer II ble derfor utviklet til bruk for huleforskere og andre som befinner seg i mørke lenge nok til å miste døgnfornemmelsen.

Forutsigbart nok, for alle andre enn markedsavdelingen til Rolex, fikk klokken dermed nokså begrenset popularitet. Like forutsigbart har den i ettertid fått samlerstatus, steget svært i verdi, og blitt kopiert og forfalsket så mye at jeg alltid har vært svært skeptisk til alle Explorer II jeg har sett. Det gjør ikke tingene bedre at klokken i sin relativt korte levetid fra 1971 til 1984 gjennomgikk minimale endringer som kan ha stor betydning for prisen. Noen mennesker som har stor sans for detaljer - og antakelig så liten kontakt med utenverdenen at de faktisk kan ha bruk for 24-timersviseren - har registrert seks eller syv forskjellige skiver, forskjellige visere, forskjellilg bezel, forskjellig kasse m.v. Jeg har lest endel om disse betydningsfulle ubetydelighetene, men i frykt for å bli fullstendig slukt av den mørke siden prøver jeg å begrense det.

Min klokke kom til Norge og KarlFr via en av de mest anerkjente vintage Rolex-forhandlere i verden, så jeg er så sikker som man kan være på at alt er i orden. Etter serienummeret å dømme skulle den antakelig hatt sekundviser uten lumedot, men siden skiftet antakelig skjedde gradvis er det vanskelig å vite om min viser ble levert med klokken. Den jevne patineringen tyder ihvertfall på det. Bezelen er imidlertid nokså sikkert skiftet, dersom innehudfolkene har rett, ettersom denne skulle hatt bredere font. Jeg antar at denne er skiftet i forbindelse med en service.

Forøvrig ser klokken bra ut. Kassen er tilsynelatende u- eller ihvertfall skånsomt polert, skiven er nydelig og lenken passe skranglete men i god stand. Utseendemessig avviker 1655 endel fra andre Rolexer, både på grunn av den dominerende oransje viseren, men også med sin litt rotete og travle skive. Den er på mange måter mindre anonym enn sin arvtaker 16550. Modellens økende popularitet har nok inspirert Rolex til å gjeninnføre den store viseren på sin nye, større, Explorer II.

Jeg har båret den på armen i et par dager nå, og konstatert at den vokser noe voldsomt på meg. 1575-verket går mer enn godt nok, og datoen skifter nøyaktig klokken 24. Herlig :) Men NÅ skal det ikke inn flere Rolexer på en stund.
 
Grattis med en sjelden godbit! Den utvilsomt mest attraktive Explorer II IMO:p:p

Og siden det bare er 3 måneder igjen av året tror jeg nok du klarer å holde ditt selvpålagte "sølibat":D:D:D
 
Noen mennesker som har stor sans for detaljer - og antakelig så liten kontakt med utenverdenen at de faktisk kan ha bruk for 24-timersviseren
-haha

Gratulerer med ny fantastisk klokke og takk for nok et utrolig bra innlegg!
 
Grattis med en unik og særdeles tiltalende nykommer i samlingen!
Jeg skjønner godt dette er en Rolex med høy "feelgood"-faktor.
:D
 
Herlig klokke Mr Hopalong! Og nok et flott innlegg, men disse selvpålagte "Rolex-karantenene" dine har jeg begynt og ta med en klype salt;)
 
Det er så vakkert Hopalong. Har faktisk ikke tenkt på at klokken faktisk ikke er en ekte GMT.
Men stikker man innom urmakeren kan man vel få permanent justert 24-timers viseren til favorittutlandet :p
 
Gratulerer så mye.:D
Litt av en samling du har.
Når var det GTG igjen sa du?
Nei, seriøst. Når er det...?;) Denne må tafses på.:mrgreen:
 
Gratulerer med en feeet rolex, ja, saktens en sjelden og tøff godbit. En 1675 ville satt et flott punktum (???) for samlingen, heldigvis bare et par måneder igjen av 2011 :)
 
Nok et velskrevet innlegg med en humoristisk vri. Takk :)

Gratulerer med nyervervelsen, hopalong. Dette er nok grailen til mange Rolex entusiaster verden rundt.
 
Oi! Jeg gikk ut ifra at noe var på gang etter salgsrunden din, men det hadde jeg ikke ventet. Gratulerer! Nydelig klokke.