Hva er din "grail"?

Den siste ble solgt for 2 973 455 kr, så det er bare å starte sparingen :)

Aldri vil ha råd til:
lOTo4.jpg

Kan få råd til, men banken ville vært "eier" noen år...
noKoD.jpg

Min kjedelige-TS grail innen 2014(forhåpentligvis)
14hUw.jpg

Urwerk, kanskje den største grailen (aldri sett live, kun på nett):

urwerk110_zps43d0fbdc.jpg

... eller en Cabestan. Siden den visstnok kun kan selges til Ferrari-eiere gir denne også et godt påskudd til å oppgradere SAAB-en:

cabestan1_zpsf08ff2c2.jpg

cabestan2_zps86393bf1.jpg

De Bethune DB22, med power reserve-indikator, en av de få komplikasjonene jeg ønsker:

db22-1_zpsafb4c7ee.jpg

db22-2_zps32be6370.jpg

db22-3_zpsf81354e2.jpg

En HM2 nærmer seg i hvert fall grail hos meg:

hm-21_zpsc568557a.jpg

hm2_zps4a6c0000.jpg

Litt usikker på hvorvidt denne Vianney Halter er en grail eller ikke (kanskje tegn på at den ikke er det ...):

VH07_zps44d01368.jpg

Kanskje litt kjedelig drøm, men etter å ha prøvd en 5712 føler jeg at en slik må inn i løpet av noen år:

5712_zps0a68ccce.jpg

Til sist, denne var en grail lenge; AP uten chrono og vanntett til 300m (umåtelig nyttig siden jeg ikke dykker :)

2eb27b82.jpg

Som den grailen den var, har innkjøpet gjort at jeg nesten ikke lenger rocker eBay på jakt etter klokker ... litt kjedelig. Best å la grailer være uoverkommelige.

Ha en god dag folkens!

Her inne var det stor diversitet av ulike merker og modeller, og ikke minst mye absurd etter min mening!

Istedenfor å legge ut en bildesamling av rådyre ur jeg aldri kommer til å eie, vil jeg heller stille spørsmålet om hvilke kriterier dere anser som nødvendige for å oppfylle en "grail"?

For min del trenger ikke dette uret nødvendigvis å være drøyt verdifullt eller pakket med all verdens komplikasjoner - men heller er det étt kriterie jeg mener oppfyller min drøm; nemlig at uret legger død det vedvarende behovet for å investere i flere ur i ettertid.

Hvis jeg finner et ur som gir meg følelsen av at "jeg har akkurat det uret jeg vil ha, og ikke noe annet", og som følgelig lukker øynene mine for nye objekter - ja så har jeg sannsynligvis funnet min grail.

Jeg finner meg selv spaserende i denne jungelen av herligheter, og jeg har ikke en gang funnet ledetråden jeg trenger for å finne riktig vei, og således fortsetter min ferd. Hvor vil den ende, mon tro?

ps: Føler meg som en narkoman.

Redigert:
For min del blir det ny Rolex 116610LN, da denne etter mitt syn kler alle anledninger. Kunne lett klart meg med kun denne klokken.

Pål; poenget med "grail" er at det er høyt oppe. Ligger litt i navnet spør du meg. Hva som er "høyt oppe" blir jo avhengig av inntekt, tidshorisont, spareevne (og vilje) osv.

Pål: Problemet er at ett ur sannsynligvis aldri vi dekke alle behov.. Og derfor vil de her inne med stor interesse ha en samling. Jeg tror faktisk at alle her inn kunne levd et like godt liv med en Seiko Quartz som med en dyr samling av automat ur. Det er jo kanskje nettopp jakten som er veien og målet.. En grail er kun grail til du har den, da vi samleren i oss, som menneske i et nøtteskall, bare ha mer og mer. Til slutt møter en seg kanskje i døra. Hva er det jeg driver med. Har 7 ur til 200k og fortsatt er jeg ikke fornøyd.. Jeg tror at en PP 5980 er det nærmeste jeg kommer en grail. Men en stålklokke til 341k, vil jeg bruke den til hverdags på jobb og i hagen.. Sannsynligvis nei, så da trengs en hverdagsklokke som kler litt bruksmerker. Hmm kanskje en Rolex 16600. Til fest da? Hmm da passer forsåvidt begge, men jeg vi ha noe edelt og med alligatorreim. Kanskje en Vacheron, eller en patek. For å tøye strikken, en PP 5270! Sånn, der har du mine 3 grails. Hvertfall for en skarve stund. Forresten vil jeg også ha en ikke så fin hverdagsklokke som pateken og en klokke med hvit skive, så da blir AP15300 med hvit skive også nødvendig.. Hmm

Redigert:
Vel, jeg ytret bare min mening med en "grail". Et ur som dekker alle behov, og som legger interessen for noe nytt i sjakk. Dette er selvfølgelig bare ønsketenkning, men det er vel det som er poenget.

Vel, jeg ytret bare min mening med en "grail". Et ur som dekker alle behov, og som legger interessen for noe nytt i sjakk. Dette er selvfølgelig bare ønsketenkning, men det er vel det som er poenget.
Jeg er på linje med deg her Pål. Jeg leter etter the one that will rule them all. Styrt på med ur i rett over tyve år, ett om gangen, ett som skulle passe til alt. Fortsatt ikke funnet the one men det nærmer seg:D Noen har samlegenet i seg, jeg er glad det ikke gjelder meg når det kommer til ur, det hadde blitt dyrt :D:D. Men både for monogamister og serieflippere; jakten er berusende, kanskje det er jakten man egentlig er er ute etter.

Denne går til alt, og er vel den klokken jeg setter på toppen av vil-ha listen som jeg har råd til.

Hajime+Asaoka+hand+wind+with+16+mm+balance+wheel+%25286%2529.jpg

Redigert: