Hva fa.. er poenget med Rolex

Det sagt, hvorfor rette kritikk til merker man ikke liker? Hvorfor ikke fokusere på klokkemodeller og merker man faktisk elsker.

Som om jeg skulle sagt det selv! Smaken er som baken. Jeg liker ikke alle ur selv, men da holder jeg det for meg selv. Jeg er oppdratt slik, jeg fikk beskjed fra tidlig alder at hvis jeg ikke hadde noe pent og si, kunne jeg like gjerne ikke si det.
Tidssonen har siden jeg startet alltid hatt en hyggelig tone, der det ble fokusert på det positive. Håper for guds skyld det fortsetter slik.
 
Redigert av en moderator:
Er det meg du kaller for troll? Fordi jeg peker på noen alvorlig design feil som aldri var tatt opp av Rolex på sine 3/4(gmt) viser urverk men korrektert på kronograf?

Nei, trådstarter.

Jeg kan godt være med på en kritisk tråd mot Rolex, men slik som åpningsposten er formulert så mister jeg motivasjonen til å bidra.
 
Jeg liker Rolex pga en spennende historie, tidløst design, perfekt størrelse på kassene(bortsett fra YM2), og meget presise!
Før jeg ble klokkenerd synes jeg også Rolex var en smule harry og opphypet, men etter at jeg fikk min første Submariner og begynte å sette meg inn i historien og brandingen til Rolex, var jeg solgt.

Det jeg liker aller mest er hvordan modellene har sett like ut i laaaang tid. Også morsomt at det er endel "mystikk" rundt produksjonstall, variasjoner i skiver, bezelfonter osv.

Det negative er at jeg ofte må forklare diverse bekjente hvorfor jeg liker Rolex, og svare på om klokken er fake..:mad:
 
Nei, trådstarter.

Jeg kan godt være med på en kritisk tråd mot Rolex, men slik som åpningsposten er formulert så mister jeg motivasjonen til å bidra.


Jeg tror at åpningsposten var noe "mange" hadde lyst til å gjøre her på TS men turte ikke.
Måten var kanskje ikke som alle kunne ønske seg...
Personlig er jeg som mange andre her: Åpen til diskusjon uansett utfallet.

Jeg har sagt en del ganger ganger at selv Rolex nytte mange $ av sin popularitet og "mystisisme" over internett, vet de selv at en ekstrem pris stigning på de vintages er ikke helt for sitt eget best.
Og at mystisisme kan også skape mørke sider på en produkt.
Alt av det der, er ut av Rolex sin kontroll og det er vel mulig at de setter foten ned på noen måte en dag, hvem vet.
Fordi Rolex har aldri påstått noen gang at de produserte den best "beater" evig og har alltid respektert sine konkurrenter som hver enkelt varemerket med integritet burde gjør i en så tett miljø som klokkebransjen i Sveits.
Kanskje noen Rolex ansatt eller CEO leser internett noen ganger og bare rister hodet;) alle her på TS burde tenke på det.
 
Dere glemmer det aller beste argumentet for Rolex og andre klokker med solid kvalitet; de kan repareres og beholdes, gjerne over generasjoner! Det samme gjelder for så vidt alle saker og ting vi omgir oss med; kjøp kvalitet, kjøp noe som varer, som kan settes i stand og beholdes i lang tid!

Hvorfor? Miljøaspektet, selvsagt. Å kjøpe billige ting som man må kaste etter kort tid fordi det ikke lønner seg å reparere, og fordi elendig kvalitet fort blir utslitt, forbruker ikke bare voldsomt mye ressurser, det skaper også et gigantisk søppelproblem.

Det er ikke verdens Rolex'er som ødelegger miljøet! :)

Miljøforkjemperen
 
Rolexen vår, du som er på vårt håndledd!
La din horologiske historie holdes hellig.
La din prisstigning komme.
La dine fantastiske modeller spres på Finn som på Tidssonen
Gi oss i dag vårt daglige wristshot
Forlat oss vår horologiske fundamentalisme, som vi forlater de som ikke har forstått oss
Led oss ikke inn mot kritiske internett-artikler
men frels oss fra de onde Rolex-skeptikerne
For klokke-riket er ditt, den horologiske makten og æren i all evighet.
Amen.

:mrgreen:
 
Rolexen vår, du som er på vårt håndledd!
La din horologiske historie holdes hellig.
La din prisstigning komme.
La dine fantastiske modeller spres på Finn som på Tidssonen
Gi oss i dag vårt daglige wristshot
Forlat oss vår horologiske fundamentalisme, som vi forlater de som ikke har forstått oss
Led oss ikke inn mot kritiske internett-artikler
men frels oss fra de onde Rolex-skeptikerne
For klokke-riket er ditt, den horologiske makten og æren i all evighet.
Amen.

:mrgreen:

Den ble innspilt for deg ;)
[video=youtube_share;AhsxaLXSN64]http://youtu.be/AhsxaLXSN64[/video]
 
Rolexen vår, du som er på vårt håndledd!
La din horologiske historie holdes hellig.
La din prisstigning komme.
La dine fantastiske modeller spres på Finn som på Tidssonen
Gi oss i dag vårt daglige wristshot
Forlat oss vår horologiske fundamentalisme, som vi forlater de som ikke har forstått oss
Led oss ikke inn mot kritiske internett-artikler
men frels oss fra de onde Rolex-skeptikerne
For klokke-riket er ditt, den horologiske makten og æren i all evighet.
Amen.

:mrgreen:

AMEN

Ser det er på tide med en disclaimer, jeg startet tråden kun som et forsøk på å være morsom i form av en parodi på @Gin 's Steinhart tråd :p :p

Når det er sagt så hadde jeg akseptert stillingen som yppersteprest i rolex menigheten på sekundet :cool:

Rolex forever !!
 
Redigert av en moderator:
AMEN

Ser det er på tide med en disclaimer, jeg startet tråden kun som et forsøk på å være morsom i form av en parodi på @Gin 's Steinhart tråd :p :p

Når det er sagt så hadde jeg akseptert stillingen som yppersteprest i rolex menigheten på sekundet :cool:

Rolex forever !!

Forsiktig nå...

Det går et sylskarpt skille mellom satire og virkelighet... ;)
 
Redigert av en moderator:
I absolutely LOVE Rolex :cool:

Måtte forumet bli velsignet med bilder av kjedelige Oyster-kasser hver eneste dag. :)
 
De fleste Rolex-eiere er nok klar over at Rolex ikke er verdens beste klokke. De fleste vil også være fullt ut inneforstått med at Rolex er overpriset og stigmatisert blant ikke-WISere (språktråd-mat). Jeg har også til gode å se så altfor mange tilfeller av Rolex-eiere som fyrer seg voldsomt opp når merket blir kritisert.

Uansett: for min del er poenget med Rolex at jeg liker klokkene. Jeg liker utseendet, historien, kvalitetsfølelsen og størrelsen. Jeg er åpen om at jeg har latt meg påvirke av Rolex' markedsføring: Jeg synes det er kult å tenke på at jeg eier en ROLEX! (eller tre da...), og jeg blir varm om hjertet når jeg ser reklamene på Formel 1, eller de gamle "if you were flying a Concorde..." osv. Så enkel er jeg.

Dessuten er klokkene robuste. Jeg har aldri hatt et eneste problem med noen Rolex-klokker jeg har eid.

En debatt som dette kan fort ende opp som samtalene jeg har med femåringen min:

- Pappa. Hvilken LEGO-bil liker du best av disse to?
- Eh, den røde.
- Hvorfor liker du ikke den blå?

En som liker Rolex, liker sannsynligvis også andre klokker. Han har bare Rolex som favoritt. Man er hverken dum, kjip eller uvitende av den grunn. Bare syk i hodet, som bruker flere titalls tusen på spikerstål. En sykdom det er lett å leve med:)
 
Poenget med Rolex

Rolex er hverken verdens eldste eller verdens mest teknisk avanserte urmerke.

Rolex er antakelig verdens mest kjente luksusmerke, uansett kategori (det er i alle fall min påstand).

Rolex har blitt synonymt med suksess, god smak, enormt høy kommersiell verdi, konservativt design (med noen unntak), høy prestisje og er "den klasskiske klokken" man skal eie, hvis man er ute etter en klokke for livet, og som kan gå i arv.

Rolex er antakelig det luksusmerket som tilbyr færrest antall komplikasjoner. De har ingen moon phase, tourbillion, open case back, retrograde, big date, osv. modeller.
De mest kompliserte modellene i dag er Sky-Dweller, Yachtmaster II og Daytona (vennligst korriger meg hvis det er feil).

Rolex er antakelig verdens mest kopierte luksusmerke, både i design (homages) og reelle piratkopier.

Et kjapt søk på google gir 10800000 treff.

Angående historien - Rolex var verdens første ur på jordens høyeste fjell (Mount Everest) og havets største dyp (Challenger-dypet i Marianergropen, Stillehavet). Det var vel også verdens første vanntette ur, samt det første uret med dato på urskiven, det første uret med to tidssoner (GMT) og det første uret sertifisert som kronometer. Alle Rolex sine ur er idag sertifiserte kronometere. Rolex har vært ur for presidenter (JFK) og statsledere, eventyrere og forretningsfolk, dykkere (COMEX) og filmregissører (James Cameron), filmstjerner og modeller, agenter (James Bond) og spioner, politispanere og skurker (Miami Vice)...

Rolex, en myte, en legende, en drøm, et samlerobjekt. I 2014, et investeringsobjekt. Man taper sjelden mye penger, hvis man selger en Rolex brukt etter noe tid. I mange tilfeller, får man faktisk mer for den enn da den var ny. Dette gjelder også noen få andre luksusur, men ikke noen som produseres i slike antall som Rolex. Rolex er antakelig verdens største og lengstlevende økonomiske hype. Som mange her på TS skriver "spikerstål", prisen skulle tilsi det var laget av langt edlere metall. Hva kostet en Sub Date i 1989? Hva kan man selge den for idag, 25 år senere? Bedre rente enn i banken, tør jeg påstå. Høyere verdistigning på et vare skal man lete lenge etter.

Dette er vel noen av grunnene til at så mange velger noe som er de få forunt (hvis man tenker globalt). Likevel har Rolex klart det kunststykket det er å beholde denne posisjonen, styrke merkevaren ytterligere, samtidig som de pøser ut hundretusenvis av klokker hvert år. Normalt sett vil et produkt som oppnår en viss popularitet, få økt etterspørsel, men tilgjengeligheten (mengden) av varen ute i markedet, vil normalt mette etterspørselen, slik at prisene vil synke og ditto vil etterspørselen over tid synke. Det blir for vanlig, ikke så populært lenger. Slik har det ikke blitt med Rolex.

Jeg håper en dag å kunne eie en Rolex. Forutsetningen skal da være "ikke fordi jeg må, men fordi jeg kan".
Til slutt, et sitat fra en av de legendariske britiske alpinister, George Mallory, da han ble spurt om hvorfor han ville klatre Mount Everest - "Because it's there!"...
 
Waldemar " Normalt sett vil et produkt som oppnår en viss popularitet, få økt etterspørsel, men tilgjengeligheten (mengden) av varen ute i markedet, vil normalt mette etterspørselen, slik at prisene vil synke og ditto vil etterspørselen over tid synke. Det blir for vanlig, ikke så populært lenger. Slik har det ikke blitt med Rolex."

Rolex produsere rundt 1 million klokker per år: Og de er veldig forsiktig med å justere sin produksjon med utsalg fra butikkene.
Det gjør at det fins aldri mer på tilgjengelighet enn det som selger seg ut... Eller ligger de ofte rett under etterspørsel faktisk.
Etterspørselen er konstant "bearbeidet" med den største reklame budsjett som fins i klokkeindustri: By føckin far...
Det vi vet: Rolex brukte 52,14 Million $ bare i USA for 2012 budsjett.
http://www.watchtime.com/wristwatch...ar-club-2012-watch-advertising-all-time-high/
Den Asiatisk budsjett er sikker mye større...Etc...
Noen antar at Rolex bruker verdensbasis 800 000 000 $ per år i "advertizing" , plassert produkt i filmer og alt mulig du kan se på TV i utland og gatepakklatter etc...

Vi snakker om en vel oljet maskin der: Den mest aggressive som fins i klokkeindustri.
 
Artig med fokus på reklamebudsjett. Det er særdeles sjelden jeg ser en reklame her hjemme på berget for Rolex. En sjelden gang jeg kjøper en papiravis, så er det igjen ett fåtall av dem jeg ser har noen Rolexreklame. På TV har jeg ikke sett noen direkte Rolexreklame ever. På ulik esportsaarangement så kan det være jeg har sett de 5 bokstavene, men ikke "in your face". Tviler at de som kjøper Rolex her på sonen er så veldig påvirket av reklamene det refereres til.

Denne tråden er flott. Jeg elsker stormer i vannglass. De er så lette å observere og så er de ikke så skumle.
 
D2 og Magasinet har vel mer eller mindre ukentlig helsides reklamer med Rolex/Panerai fra Bjerke. Hvem betaler for disse? Kun Bjerke eller spytter også merkene inn noe?
 
Artig med fokus på reklamebudsjett. Det er særdeles sjelden jeg ser en reklame her hjemme på berget for Rolex. En sjelden gang jeg kjøper en papiravis, så er det igjen ett fåtall av dem jeg ser har noen Rolexreklame. På TV har jeg ikke sett noen direkte Rolexreklame ever. På ulik esportsaarangement så kan det være jeg har sett de 5 bokstavene, men ikke "in your face". Tviler at de som kjøper Rolex her på sonen er så veldig påvirket av reklamene det refereres til.

Denne tråden er flott. Jeg elsker stormer i vannglass. De er så lette å observere og så er de ikke så skumle.

Jeg har sett en god del Rolex reklame på TV : Discovery Channel for eksempel.
Alle i Norge som har kabel TV eller satellitt har sikkert sett disse også. Også på mange sport arrangement.
Hvis du basere deg på NRK etc... Da ser du ingen Rolex.
Og dessuten, Norge er ett liten land av bare 5 millioner innbygger: Rolex satser ikke på Norge spesielt.
Rolex er ikke så populær i Frankrike som i Norge: Det kan jeg si.
Det har kanskje noe å gjør med den Amerikansk kultur som står nærmere Norge en Frankrike: Fordi i USA, Rolex er på toppen av sin fjell siden den Wall Street golden-boys era fra 80-90 taller...
 
Dette @Waldemar Piquet - synes jeg summer opp hva fa.. som er poenget med Rolex veldig bra;)


Rolex er hverken verdens eldste eller verdens mest teknisk avanserte urmerke.

Rolex er antakelig verdens mest kjente luksusmerke, uansett kategori (det er i alle fall min påstand).

Rolex har blitt synonymt med suksess, god smak, enormt høy kommersiell verdi, konservativt design (med noen unntak), høy prestisje og er "den klasskiske klokken" man skal eie, hvis man er ute etter en klokke for livet, og som kan gå i arv.

Rolex er antakelig det luksusmerket som tilbyr færrest antall komplikasjoner. De har ingen moon phase, tourbillion, open case back, retrograde, big date, osv. modeller.
De mest kompliserte modellene i dag er Sky-Dweller, Yachtmaster II og Daytona (vennligst korriger meg hvis det er feil).

Rolex er antakelig verdens mest kopierte luksusmerke, både i design (homages) og reelle piratkopier.

Et kjapt søk på google gir 10800000 treff.

Angående historien - Rolex var verdens første ur på jordens høyeste fjell (Mount Everest) og havets største dyp (Challenger-dypet i Marianergropen, Stillehavet). Det var vel også verdens første vanntette ur, samt det første uret med dato på urskiven, det første uret med to tidssoner (GMT) og det første uret sertifisert som kronometer. Alle Rolex sine ur er idag sertifiserte kronometere. Rolex har vært ur for presidenter (JFK) og statsledere, eventyrere og forretningsfolk, dykkere (COMEX) og filmregissører (James Cameron), filmstjerner og modeller, agenter (James Bond) og spioner, politispanere og skurker (Miami Vice)...

Rolex, en myte, en legende, en drøm, et samlerobjekt. I 2014, et investeringsobjekt. Man taper sjelden mye penger, hvis man selger en Rolex brukt etter noe tid. I mange tilfeller, får man faktisk mer for den enn da den var ny. Dette gjelder også noen få andre luksusur, men ikke noen som produseres i slike antall som Rolex. Rolex er antakelig verdens største og lengstlevende økonomiske hype. Som mange her på TS skriver "spikerstål", prisen skulle tilsi det var laget av langt edlere metall. Hva kostet en Sub Date i 1989? Hva kan man selge den for idag, 25 år senere? Bedre rente enn i banken, tør jeg påstå. Høyere verdistigning på et vare skal man lete lenge etter.

Dette er vel noen av grunnene til at så mange velger noe som er de få forunt (hvis man tenker globalt). Likevel har Rolex klart det kunststykket det er å beholde denne posisjonen, styrke merkevaren ytterligere, samtidig som de pøser ut hundretusenvis av klokker hvert år. Normalt sett vil et produkt som oppnår en viss popularitet, få økt etterspørsel, men tilgjengeligheten (mengden) av varen ute i markedet, vil normalt mette etterspørselen, slik at prisene vil synke og ditto vil etterspørselen over tid synke. Det blir for vanlig, ikke så populært lenger. Slik har det ikke blitt med Rolex.

Jeg håper en dag å kunne eie en Rolex. Forutsetningen skal da være "ikke fordi jeg må, men fordi jeg kan".
Til slutt, et sitat fra en av de legendariske britiske alpinister, George Mallory, da han ble spurt om hvorfor han ville klatre Mount Everest - "Because it's there!"...
 
Redigert av en moderator: