Hva fa.. er poenget med Steinhart??

Bump.

Jeg utfordrer fortsatt dem som misliker inspirerte klokker, homageklokker og lovlige designkopiklokker (inkludert men ikke begrenset til Steinhart) til å kun beholde de klokkene i sin samling som ikke er inspirert av tidligere klokker, og aller helst vise/fortelle hvilke dette er. Ellers blir jo argumentasjonen deres bare tøv. Jeg tror forøvrig det reduserer samlingene ned mot null for de aller fleste.

Hear hear!
Et lite eksempel på en "husren" produsent her;

e6746ba962636328110982a29e7c8713.jpg


Nevner forøvrig enkelt litt historie ;

Invicta Watch Group - Wikipedia, the free encyclopedia

Rolex - Wikipedia, the free encyclopedia

Synes vel at man bør se på sin egen arm i stedet for å klage på sidemannens arm.
 
Jeg mener at meningen med at Steinhart ble grunnlagt var for å tjene penger. Dette skaper noen arbeidsplasser og bidrar mikroskopisk til å hjelpe den tyske økonomien. som er motoren i Europa. Dermed bidrar Steinhart med å trygge og stabilisere EU. En dyp mening funnet uten dypdykk i materien, osv...:p
 
Det er forskjell på inspirasjon og kopiering. Hvor grensen går er derimot en gråsone :p

I en verden av gråsoner så hjelper det av og til å se verden fra sort / hvitt. Forskjellen mellom kopiering og inspirasjon bestemmes av jussens verden. I tematikken denne tråden omhandler, så er vi på den hvite siden. Trådens start er på den sorte siden.
 
Jeg sier som Arne Treholt...Gråsoner :mrgreen:



audemars_piguet_royal_oak_jumbo_5402.jpg


IMG_0217.JPG


Rolex_Datejust_Oysterquartz.jpg




Page3-Ref-3346.jpg


Panerai-MN-groot.jpg



Page53-Ref-3055-004-indice.jpg


patek-black-1-1024x1024.jpg



31_Glashutte_Original_PanoMaticLunar_01.jpg

Lange-Daymatic-watch-21.jpg


picture.JPG



653540d1331867707-what-makes-you-admirer-sinn-sinn-ezm4a.jpg

225466d1255806790-fs-omega-flightmaster-910-911-flightmaster-910.jpg


sinn-watches-206x300.jpg

Image_3270.jpg


Antea-KS-weiss-3.jpg

IMG_1895.JPG



Er Sinn noe bedre enn Steinhart eller Helson? Gråsoner. :mrgreen:

To each his own ;)

Dømmer ikke. (Oliver H. Langeland).

- homoristisk ment -

2453837-1351298125-0323_.gif


For å presisere - jeg digger ikke rip offs, men gidder heller ikke bruke så mye sterke følelser på det...og det er mange som oppigjennom har latt seg inspirere
cheers.gif
 
Redigert:
Jeg mener at meningen med at Steinhart ble grunnlagt var for å tjene penger. Dette skaper noen arbeidsplasser og bidrar mikroskopisk til å hjelpe den tyske økonomien. som er motoren i Europa. Dermed bidrar Steinhart med å trygge og stabilisere EU. En dyp mening funnet uten dypdykk i materien, osv...:p

Siste gang jeg hørt, Steinhart fikk alle deler laget i Asia og alt montert sammen av ett par som jobber i sin egen leilighet i Sveits...
Designmessig er det nok Mr Steinhart som jobber på det: Kanskje får han hjelp der og der av noen få tysker?
Men hvor ligger mest av ansattene? Hong-Kong.:rolleyes:
Takk til den tidligere 50% og nå 60% Swissness lov.
 
Nevner forøvrig enkelt litt historie ;


Rolex - Wikipedia, the free encyclopedia

Synes vel at man bør se på sin egen arm i stedet for å klage på sidemannens arm.

Om "den først dykkerklokke" kan jeg skrive opp litt der:
Den Oyster fra Rolex(1926) var egentlig en svømmeklokke...
Mellom 1932-36 var Omega på bannen med "Marine" modellen som ble testet til 14 meter under vann.
Panerai fikk den første prototype av Radiomir i 1936 som ble tatt in den Italiensk Navy i 1938: Klokken var "planlagt" for 200m.
Vet ikke om tester, men Rolex var de som faktisk lagde den Radiomir kasse for Panerai der og da.
 
Redigert av en moderator:
Hvem hadde trodd det skulle komme noe lærerikt ut av denne tråden? ;)

Takk karer :)
 
Merkelig tråd.
Et annet poeng er vel at det virker som de dyrere produsentene slipper unna, mens man alltid skal hakke på de mindre.
Hvorfor er det f. eks. ingen som spør hva faen vitsen er med Glasshütte Originals B-Uhr? Dette er jo i enda større grad om inspirasjon/kopiering av Lange/Laco/Stowa/Wempe. Masse andre eksempler også nevnt tidligere i tråden.

Er det slik at hommager kun er fy-fy når rimeligere merker driver med det?
 
Neida @Rovers, dette har vært oppe tidligere i tråden.

Men det som ikke er nevnt er at Rolex faktisk kopierte seg selv med sin Tudor linje. Ettersom jeg husker så var vel poenget med det å lage klokker som "vanlige folk" også hadde råd til. De satte inn et masseprodusert verk, og brukte ellers sine egne deler.
Jeg kan ikke se forskjellen mellom det og den diskusjonen vi har her.
 
Redigert av en moderator:
Men det kommenteres / responderes ikke så mye på det av OP & associates - fordi man sneversynt ser kun på billigmerkene - og ikke de "anerkjente" merkene. Sånn er nå en gang verden. :)
 
Enkelt...
Fordi det er tabu å snakke dårlig om noen merker som er erkjent av mange mennesker: Det skaper sinne...:rolleyes:
Da disse merker kan gjør MYE mer enn de andre før noen starter å kritisere: Man kan kalle det "Popularity Immunity"
 
Det hadde vært spennende å høre OPs mening om hvor grensen mellom lovlig inspirasjon og det han mener er på "Steinhart--nivå" mao det forkastelige. Hvor trekker du grensen? Få høre nå :mrgreen:

Du kan gjerne ta utgangspunkt i bildene jeg viste til.

Har man sagt A så får man si B ;)
@Gin
 
Redigert av en moderator: