Hva fa.. er poenget med Steinhart??

Hey!
Lenge siden vi hadde en tråd som genererte svar over 8 sider på to dager.
Og som i tillegg inneholdt lærerike innlegg, sure oppstøt, fete bilder, fjas og tull og bashing av billigmerker.

PERFEKT!!!:mrgreen:
TS I love u.
 
Hey!
Lenge siden vi hadde en tråd som genererte svar over 8 sider på to dager.
Og som i tillegg inneholdt lærerike innlegg, sure oppstøt, fete bilder, fjas og tull og bashing av billigmerker.

PERFEKT!!!:mrgreen:
TS I love u.

Og Elvis!
 
Utennavn_zpsd0e73443.jpg
 
Hey!
Lenge siden vi hadde en tråd som genererte svar over 8 sider på to dager.
Og som i tillegg inneholdt lærerike innlegg, sure oppstøt, fete bilder, fjas og tull og bashing av billigmerker.

PERFEKT!!!:mrgreen:
TS I love u.

Ja, helt rått faktisk. En tråd alle trodde skulle ende i ren tragedie ble reddet av intern TS-justis. Prøv den samme originale posten oversatt til engelsk på WUS
 
Det hadde vært spennende å høre OPs mening om hvor grensen mellom lovlig inspirasjon og det han mener er på "Steinhart--nivå" mao det forkastelige. Hvor trekker du grensen? Få høre nå :mrgreen:

Du kan gjerne ta utgangspunkt i bildene jeg viste til.

Har man sagt A så får man si B ;)
@Gin

@Calllahan. Mange interessante fellesnevnere du har funnet frem til, i ditt innlegg med bilder.

For meg er lovlig inspirasjon gjerne felles kasseformer, lik fargepalett, like visere, lik skive layout osv - MEN IKKE når flere av disse elementer brukes samtidig - da blir det veldig fort en uakseptabel kopi i min bok.
Prisen på uret er i denne sammenheng uinteressant.

Tudor-Rolex kopiering er på en måte OK, siden det er et felles selskap som står bak. Litt som at Ford bruker "grillen" fra Ford eide Aston Martin på sine billige biler.

At de enkelte merker tar frem egne historiske design i sine egne nye modeller, syntes jeg således også er ok.

Legger også merke til at det ofte er historiske design som kopieres, er dette fordi kopi beskyttelsen går ut på dato? Tror vel at Rolex hadde gått til drastiske skritt, hvis f.eks noen kom opp med en GMT BLNR kopi, men med et annet navn på tall skiven?

Morsomt at tråden har utviklet seg som den har gjort. Som tidligere sagt var meningen å underholde og lage en popcorn tråd.
 
Redigert av en moderator:
Som sagt var meningen å underholde og lage en popcorn tråd.

OK.

Nå gjør jeg meg nok mektig upopulær her inne, men det får stå til ;)

Jeg ser stadige utpakkinger av - og dagens klokke bilder av Steinhart, jeg skjønner ikke hvorfor noen er fasinert av dette merket??

I mine øyne er det som regel rene Rolex kopier, som prøver å gjemme seg bak "homage", bare ved at de har "Steinhart" og ikke Rolex trykket på tall skiven. Nei, dette er kjipe greier, som jeg ikke skjønner at noen gidder å bruke pengene sine på:(

Popcorn er jo kult - så en tråd kunne vært "Hva fa.. var poenget med Rolex BLNR i 2013 når alle egentlig higrer etter en pepsi BLRO som kom i 2014" ;)
 
Redigert:
Jeg synes denne tråden gikk fra en håpløs start til en god diskusjon. Konsensus tror jeg er vanskelig å få til, basert på tidligere lignende diskusjoner.

Min mening er uansett at hommager er OK, så lenge de er åpne om det og setter egen logo på. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at de er bra for sånne gærninger som oss - de er nemlig et helluva gateway-drug. Kjøperne av sub-hommager er nemlig ikke Blix-karene, de falske med brunkrem i trynet, som gjerne vil fremstå som tøffe og vellykkete, men de oppriktig interesserte som gjerne vil ha et ikon med mekanisk verk på armen. De kjøper seg én Steinhart, og noen få år senere er de blakke, med én Sub og én GMT-Master og lurer på hva faen som skjedde.

Steinhart, Helson, Invicta... Det vil alltid være produsenter som lever av andres arbeid. Se på det som NAV-ing. Provoserende, ja, men er ikke verdt å ofre det for mange kalorier. Får ikke gjort noe med uansett.

Heisann, du har skiftet mening og blitt radikal, @Thomas:):)

Jeg får vel pisse i motvind å si at jeg kan respektere homage ur slik som Steinhart. Du får ekstremt mye valuta for pengene.

Parnis derimot, det kunne jeg aldri tenkt meg...


edit: @Gin - om du kunne redigert trådtittelen slik at grammatikk-OCDen min får hvile litt hadde det vært fint....
 
Redigert av en moderator:
Jeg synes denne tråden gikk fra en håpløs start til en god diskusjon. Konsensus tror jeg er vanskjelig å få til, basert på tidligere lignende diskusjoner.

Min mening er uansett at hommager er OK, så lenge de er åpne om det og setter egen logo på. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at de er bra for sånne gærninger som oss - de er nemlig et helluva gateway-drug. Kjøperne av sub-hommager er nemlig ikke Blix-karene, de falske med brunkrem i trynet, som gjerne vil fremstå som tøffe og vellykkete, men de oppriktig interesserte som gjerne vil ha et ikon med mekanisk verk på armen. De kjøper seg én Steinhart, og noen få år senere er de blakke, med én Sub og én GMT-Master og lurer på hva faen som skjedde.



Heisann, du har skiftet mening og blitt radikal, @Thomas:):)

God argument.

Det er greit å kunne "prøve" en dyr klokke, i form av en rimeligere utgave, før du svir av "en god sum" på the_real_thing.
(Da jeg kjøpte min Rolex fikk jeg høre av en slektning at "det var like mye penger som jeg tjente i fjor". OK, hun hadde fødselspermisjon det året, men sitatet var kult nok!)

:cool:
 
Redigert av en moderator:
Hjemme hos oss er kona og 3-åringen min uenige i hvert sitt punkt akkurat der.

"Det er noe dritt begge deler", mener enkelte.
Selv om hva er nå egentlig så spesielt med penger? Penger er laget av papir, papir er laget av trær, og trær har vi da nok av!

:cool:
 
Morsomt å lese innleggene her hvor folk har sterke meninger om hvem som "slipper unna med kopiering" av kjente ur, hva som skal til for at dette uret er uakseptabelt eller ikke. Det er vel strengt tatt ikke de seriøse aktørene i markedet vi ikke liker - men de useriøse som kun har fokus på å fake en klokke for å bevisst selge noe søppel som skal forestille noe ekte for deretter å tjene store summer på folks uvitenhet eller ........... Denne virksomheten støtter kun organisert kriminalitet og IMO er uakseptabel.
Tom
 
Jeg synes denne tråden gikk fra en håpløs start til en god diskusjon. Konsensus tror jeg er vanskelig å få til, basert på tidligere lignende diskusjoner.

Min mening er uansett at hommager er OK, så lenge de er åpne om det og setter egen logo på. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at de er bra for sånne gærninger som oss - de er nemlig et helluva gateway-drug. Kjøperne av sub-hommager er nemlig ikke Blix-karene, de falske med brunkrem i trynet, som gjerne vil fremstå som tøffe og vellykkete, men de oppriktig interesserte som gjerne vil ha et ikon med mekanisk verk på armen. De kjøper seg én Steinhart, og noen få år senere er de blakke, med én Sub og én GMT-Master og lurer på hva faen som skjedde.



Heisann, du har skiftet mening og blitt radikal, @Thomas:):)




edit: @Gin - om du kunne redigert trådtittelen slik at grammatikk-OCDen min får hvile litt hadde det vært fint....

Men Steinhart har utmerket kundeservice. Günter er en sann fryd å handle fra ;)
Har hatt både Debaufré og Steinhart. Ikke mitt stolteste øyeblikk på den horologiske stien...
 
Redigert av en moderator:
edit: @Gin - om du kunne redigert trådtittelen slik at grammatikk-OCDen min får hvile litt hadde det vært fint....
Og når @krille nå frivolt trer ut av grammatikk-obsesjon-skapet iler jeg til og henleder oppmerksomheten på det for enkelte av oss interessante faktum at det i denne tråden har forekommet to alternative stavemåter av kjerneordet i debatten; homage / hommage. Etter hva jeg kan se er begge deler faktisk riktig:

Hommage er det opprinnelige franske ordet som uttales noe sånt som åmmAsj (med trykk på A)
Homage er den engelske stavemåten av det samme, men uttales noe sånt som Åmidsj (med trykk på Å)

Hvordan man skal skrive det vil derfor avhenge av om man ønsker å bruke den engelske eller den franske varianten. Da er det kanskje lurt å ta stilling til hvordan man ønsker å uttale det også, skulle man komme i den uheldige situasjon at man var tvunget til det. I tillegg vil enkelte mene at betydningen er noe utvidet når man bruker den franske stavemåten, men det blir antakelig for spissfindig for vårt bruk.

(Jeg ser at det her er rom for en ny tråd av typen «Hva fa.. er poenget med å si åmmAsj??». Det får stå sin prøve.)
 
Redigert av en moderator:
Engelske språket er full av franske order: Kanskje opp til 60% noen sier.
Året 1066 var nok avgjørende der for å snu helle engelske kultur.
Takk egentlig til de normene og danske vikinger som skapte Normandie i Frankrike siden Vilhelm den Eroberer stemt ifra de...
Hommage eller homage er det bare å velge: Som mann av Normand opprinnelse bruker jeg selv begge to.
 
Eller så er det dette med hommage ord.... språket som etablerer ukritisk fake ord, eller replika ord uten evne til å designe egne..... 8-D
Samme diskusjon med annen vri...

(Noen som vet hva en datalefse er? Eller knepc?)

:cool: