Hva leser dere om dagen?

At du leser fly-bøker var jo en bombe! ;)

Har du lest noe av Saint-Exupery? Og hva synes du? Han er mest kjent for Le Petit Prince (Den lille prinsen) en barnebok, men han var faktisk krigsflyver under andre verdenskrig. Skrev en rekke bøker før han forsvant på et rekognoseringstokt over middelhavet i 1944.

Har Pilote de Guerre (Flight to Arras på engelsk) liggende, men har ikke fått begynt på den ennå. Kommer det sterkt anbefalt, rykker den fram i køen... ;)


Har Den lille prinsen hjemme.. husker min mor leste den for meg da jeg var et aldri så lite barn! :)
 
Jeg skaffet meg nylig en Kindle Touch med 3G og Wifi, jeg har ikke fått brukt den fryktelig mye på en uke, men har tidligere lest et par bøker med Kindle-applikasjonen på PC/iPad og min Android-telefon.

Sist lest er "The big short" av Michael Lewis - om subprimekrisens tilblivelse og bankmennenes manglende forståelse, og om de få som faktisk forstod og visste å bruke kunnskapen til sin fordel. Rikt krydret med gode historier og saftige sitater.

Som ivrig syklist fattet jeg interesse for dopdømte David Millars selvbiografi "Racing through the dark", og leste den f i én "sitting". En veldig god bok, uansett om man liker Millar eller ikke.
 
Om du har gooood tid anbefaler jeg Svermen, en klump på rundt 1200 sider. Er ikke veldig sci-fi fan, men denne falt i smak.

Når jeg får litt tid igjen skal jeg også lese "Sverdet og Korset" og "Katedralen" igjen. To fantastiske bøker, og jeg som trodde Ken Follet bare skrev krim.
 
Min kamp 6 av Karl Ove Knausgård.

Helt klart en svært varierende grad av underholdningsverdi i disse bøkene, men syns de er temmelig bra når de er på sitt beste. Noen andre som leser eller har lest flere av bøkene?

Jeg har lest 1-5, og har nr 6 liggende. Jeg har vært Knausgård-fan i årevis, og slukte de 5 første. Det er et interessant prosjekt, og jeg er spent på om han holder helt ut.

Ellers skulle jeg lese A Game of Thrones før jeg så TV-serien, men ble helt revet med. Nærmer meg nå slutten på A Feast for Crows, og tenker jeg kommer til å kose meg i påsken med A Dance with Dragons. Dette er fantasy på sitt aller beste, anbefales på det sterkeste.
 
Fantastisk! Du MÅ bestille Fate is the Hunter! ;)

When Thunder Rolled er kjempebra. Prøv også Palace Cobra, boken om samme forfatters tur nr 2 til Vietnam som F-4 Phantom-pilot. Og siden du er så godt i gang med Vietnam, prøv "Da Nang Diary" av Tom Yarborough, om hans tid som Forward Air Controller i OV-10 Bronco. RÅ flyging, og drøye historier som hadde vært litt for usannsynlige for filmlerrettet, men som faktisk skjedde i virkeligheten.. :)

Da er Fate is the hunter og Da nang Diary bestilt i bokform :)
 
Akkurat ferdig med A Dance With Dragons. Beste boken i serien så langt! Nå har jeg begynt på The Andromeda Strain av Michael Crichton. Noen her som har lest den?


Kohe, semmern: kan man spørre noe så ukultivert som hvor langt i bokserien første sesong av TV-serien kom?

Her går det for tiden i barnoppdragelse med : "att lotsa barn" (å lose barn) håper på å skli inn på noe mer spennende enn så

Game of Thrones sesong 1 dekker boken Game of Thrones :) Jeg tror sesong 2 skal dekke bok 2, og så skal bok 3 og 4 deles opp i 2 sesonger hver, eller noe slikt.

At du leser fly-bøker var jo en bombe! ;)

Har du lest noe av Saint-Exupery? Og hva synes du? Han er mest kjent for Le Petit Prince (Den lille prinsen) en barnebok, men han var faktisk krigsflyver under andre verdenskrig. Skrev en rekke bøker før han forsvant på et rekognoseringstokt over middelhavet i 1944.

Har Pilote de Guerre (Flight to Arras på engelsk) liggende, men har ikke fått begynt på den ennå. Kommer det sterkt anbefalt, rykker den fram i køen... ;)

Jeg må bøye hodet litt i skam og si at jeg ikke har lest noe av han..Men det står på leselisten min! ;)

Da er Fate is the hunter og Da nang Diary bestilt i bokform :)


Fantastisk! Det er bare å glede seg! :)
 
Har nå gjort meg ferdig med Michael Collins "Carrying the fire" - en særdeles velskreven og intressant bok for de av dere som er intressert i romfart. For å følge på denne boken har jeg nå startet på boken "Moon Lander: How we developed the Apollo Lunar Module" av Tom J. Kelly, som var project engineer, engineering manager og deputy program manager hos Grumman når de konstruerte, bygget, testet og fløy månelanderen. Meget intressant!

Har også gjort ferdig "Wings on my sleeve", biografien til Eric "Winkle" Brown - den i verden med flest flytyper i loggboken, samt flest landinger på hangarskip (intet mindre enn 2407). Meget intressant lesning.

For å følge på "Master and Commander"-serien til Patrick O'Brian, har jeg nå startet med David Cordingly's "Cochrane: The real Master and Commander", som forteller historien om Lord Thomas Cochrane, den personen som Patrick O'Brian har basert sin kaptein Jack Aubrey på, og har hentet veldig mange av sine historier fra.
 
Har nå gjort meg ferdig med Michael Collins "Carrying the fire" - en særdeles velskreven og intressant bok for de av dere som er intressert i romfart. For å følge på denne boken har jeg nå startet på boken "Moon Lander: How we developed the Apollo Lunar Module" av Tom J. Kelly, som var project engineer, engineering manager og deputy program manager hos Grumman når de konstruerte, bygget, testet og fløy månelanderen. Meget intressant!

Har også gjort ferdig "Wings on my sleeve", biografien til Eric "Winkle" Brown - den i verden med flest flytyper i loggboken, samt flest landinger på hangarskip (intet mindre enn 2407). Meget intressant lesning.

For å følge på "Master and Commander"-serien til Patrick O'Brian, har jeg nå startet med David Cordingly's "Cochrane: The real Master and Commander", som forteller historien om Lord Thomas Cochrane, den personen som Patrick O'Brian har basert sin kaptein Jack Aubrey på, og har hentet veldig mange av sine historier fra.

Awesomeness! Her var det mye etter min smak, men det er jo ikke så rart når du er air-brained, som vi jo er :D
 
Har akkurat lest ferdig "The Big Short" av Michael Lewis. Fantastisk bok om oppbygningen av finanskrisen.
 
Liten oppsummering av siste to måneder.

Snikskytter på østfronten av Albrecht Wacker. - brutal dokumentar om Josef Allerberger. Ingen stor spenningskurve som jo er helt greit siden det er en dokumentar, men uhyggelig lesning med en del episoder som gjør deg direkte kvalm.

The left hand of God av Paul Hoffman. Om du har lest anmeldelser av boka tror jeg du blir skuffet, en helt grei bok om du liker bøker på grensen til fantasy dog uten alver, drager, magi and what not. Forsøket på å skrive inn et historisk slag i boken er dessverre helt mislykket, men boken er god nok til at jeg kommer til å lese resten av trilogien.

Hellig vrede av Laila Bokhari. I et forsøk på å forstå den andre siden av saker kjøpte jeg denne boken. Det er greit å gå grundig til verks, men et sted stopper det for meg. Nå boken starter med gjennomgang av 70 års politisk klima i pakistan blir dette litt tung lesning for meg. Ikke et godt tegn når du tar deg selv i å lure på om ikke bokhandleren i kabul var en god bok allikavel.

Keiseren av Conn Iggulden. Dette anbefaler jeg. Serie på fire bøker MEGET løst basert på Cæsars liv. Full av historiske feil og dikterisk frihet,( fødsler og dødsfall er flyttet med 15 år, kriger slås sammen, slektskap og allianser er historisk sett helt på trynet) men fengende er det. Anbefaler å gjøre som jeg har gjort (og egentlig alltid gjør når jeg leser "historie") les en bok, bruk dette fantastiske internettet til å lese hva som egentlig skjedde etterpå.
 
Liten oppsummering av siste to måneder.
Keiseren av Conn Iggulden. Dette anbefaler jeg. Serie på fire bøker MEGET løst basert på Cæsars liv. Full av historiske feil og dikterisk frihet,( fødsler og dødsfall er flyttet med 15 år, kriger slås sammen, slektskap og allianser er historisk sett helt på trynet) men fengende er det. Anbefaler å gjøre som jeg har gjort (og egentlig alltid gjør når jeg leser "historie") les en bok, bruk dette fantastiske internettet til å lese hva som egentlig skjedde etterpå.

Igguldens serie om Djengis Kahn er også veldig bra. Skrevet i samme stil med ein del historiske referanser og mykje god fantasi. Eg syns Conn Iggulden skriv svært underhaldande bøker. Om eg ikkje hugsar feil så har han vel og tatt med ein oppsummering bakerst i bøkene der han referer til ein del historiske hendelsar samt skriv at han har dikta ein del også:)
 
Igguldens serie om Djengis Kahn er også veldig bra. Skrevet i samme stil med ein del historiske referanser og mykje god fantasi. Eg syns Conn Iggulden skriv svært underhaldande bøker. Om eg ikkje hugsar feil så har han vel og tatt med ein oppsummering bakerst i bøkene der han referer til ein del historiske hendelsar samt skriv at han har dikta ein del også:)

Stemmer, men det er laaaaaangt mellom de små tingene han skriver bak i bøkene her og hvor langt han er utenfor historien.

Blir nok Djengis Kan etterhvert også.
 
31V8oAEZchL._SS400_.jpg


De siste dagene har jeg lest "Quiet: The power of introverts in a world that can't stop talking" av Susan Cain:

Our lives are driven by a fact that most of us can't name and don't understand. It defines who our friends and lovers are, which careers we choose, and whether we blush when we're embarrassed.

That fact is whether we're an introvert or an extrovert.

The introvert/extrovert divide is the most fundamental dimension of personality. And at least a third of us are on the introverted side. Some of the world's most talented people are introverts. Without them we wouldn't have the Apple computer, the theory of relativity and Van Gogh's sunflowers.

Yet extroverts have taken over. Shyness, sensitivity and seriousness are often seen as being negative. Introverts feel reproached for being the way they are.

In Quiet, Susan Cain shows how the brain chemistry of introverts and extroverts differs, and how society misunderstands and undervalues introverts. She gives introverts the tools to better understand themselves and take full advantage of their strengths.

Passionately argued, superbly researched, and filled with real stories, Quiet will permanently change how we see introverts - and how you see yourself.

Boken har såvidt jeg har fått med meg vært en suksess i USA, og dette er ikke ufortjent. Til tross for å ikke ha noen faglig bakgrunn er Cains drøftinger gode, og fagreferansene er stort sett allment aksepterte. Et av temaene som diskuteres er det forfatteren kaller "The New Groupthink", noe som også DN kjørte en sak om tidligere i år.

Det bør føyes til at jeg har svært liten tålmodighet ift. selvhjelpsbøker og annet jibberjabber, men denne boken passerte filteret til tross for å ha en viss tilstedeværelse av praktiske tips.

Anbefales til de av dere som føler en dragning mot "introvertness" eller rett og slett bare er interessert i personlighetspsykologi. Boken er også nyttig dersom man jobber med rekruttering, HR eller som leder.

[video=youtube;c0KYU2j0TM4]http://www.youtube.com/watch?v=c0KYU2j0TM4[/video]
 
4d13e182-55d9-6486.jpg


Jeg begynner på denne i kveld. Kommer varmt anbefalt av en bekjent, men var ikke så lett å få tak i... Noen andre som har vært igjennom?
 
Jeg begynner på denne i kveld. Kommer varmt anbefalt av en bekjent, men var ikke så lett å få tak i... Noen andre som har vært igjennom?

Jeg leste den for noen år siden. Var ikke imponert. For øvrig veldig lite om klokker i den....
 
Akkurat nå er jeg halvveis gjennom "Breakout Nations - In Pursuit of the Next Economic Miracles" av Ruchir Sharma. Boken er rimelig tørt skrevet, men gir ett fantastisk innblikk i økonomien til utviklingsland og større økonomier som Kina. Anbefales til alle som studerer/har studert økonomi/finans og de som er interessert i makroøkonomi :)

breakout-nations_apr172.jpg