Denne har ligget en stund men ble årets ferielektyre. Superinteressant, kortfattet og sannsynligvis en del forenklet versjon av det meste i menneskehetens historie.
Har kommet meg halvveis gjennom Dag Solstads 'Roman 1987'; en del av mitt forsett om å lese meg litt opp på forfattere jeg kun kjenner fra norsktimene.
Jeg har ikke helt klart å bestemme meg for om jeg elsker eller blir sliten av den, men heller mest mot det siste. Han bruker rett og slett altfor mye tid på å skildre uvesentligheter i pinsam detalj; greit nok, jeg innser at dette nok er et bevisst grep for å gi et innblikk i hovedpersonens mentalitet - men det er slitsomt, like fullt.
Stadig vekk kommer det dog utledninger jeg finner både interessante og underholdende, det være seg om det er filosofering rundt skøyteløp, kjærlighet eller kapitalismen - så en bok jeg i øyeblikket har et ambivalent forhold til.
Litt over halvveis nå, tror jeg - jeg har iallefall ikke blitt fristet til å bla mot slutten for å se hvor mange sider det er, ennå. Det pleier å være et godt tegn.
Etterpå tror jeg at jeg skal plukke frem en gammel favoritt - Neal Stephensons Baroque Cycle. Om litteratur var musikk, ville denne vært Wagners Ring; det er for mye av alt, og det er herrrrlig. Det burde holde meg sysselsatt et par-tre uker - tre bind, åtte bøker, i størrelsesorden 2500 sider, tror jeg.
Hun ble, sammen med en eskadre destroyere, tunge og lette kryssere sendt for å jakte på "Bismarck".