Hva leser dere om dagen?

Wonderboy er jo fantastisk, men finner ingenting på "I tyvens tid" - sikker på at det er norsk tittel? Kan jo selvsagt hende at ark.no er på tur :).

Her
Jeg handler alltid fra bokkilden.no, super rask levering og veldig gode priser. Det er norsk tittel ja, bokens handling finner for det meste sted i Oslo.

Fullførte "rosens navn" for noen uker siden. Likte den, men ganske tung.

Nå leser jeg "Shantaram", foreløpig en veldig god historie!

Ellers leste jeg "Kollektivt selvmord", morsom skrøne! Arto Paasilinna fremstiller finner akkurat slik jeg forestiller meg at de er!

Foretrekker man krim er "Mørk kyst" av Peter Temple imponerende god. Anbefales!
For min del går det stort sett i lydbøker fra http://audible.com. Jeg leste også den anmeldelsen du linker til her om dagen, og gikk sporenstreks og lastet ned An iron rose (den tilsynelatende mest interessante Temple-boken de har inne). Fire-fem kapitler inne må jeg vel si at jeg skal angripe Peter Temple på norsk neste gang :)

Forrige gode bok jeg leste/hørte var Ian McEwans "Saturday", en fascinerende bok om en ekstra innholdrik dag i en engelsk hjernekirurgs liv. Oppildnet av denne prøvde jeg meg på en eldre McEwan-bok, "The comfort of strangers", og makan til makkverk har jeg sjelden vært borti. Så der har vi en mann med progresjon.

VisBildeServlet

I går kveld gjorde jeg meg ferdig med årets påskelesing, Hässelby av Johan Harstad. Fantastisk roman! Om du noen gang lurte på hvordan det gikk med Albert Åberg kan du lese denne boken :D På kjøpet får du en masse betraktninger om livet og menneskene og 80-tallet og en slutt som får romanen til å spinne avgårde i en helt annen retning enn du noen sinne kunne tro.

Sakset fra Bokkilden:

Kanskje er det endelig sant, det menneskene har tenkt i så mange år: Nå står ikke verden til påske. HÄSSELBY er en roman om Albert Åberg. Men det er også en roman om pappaen hans som gjorde så godt han kunne og som likevel endte opp med å være i veien, om Viktor og Milla og den lille katastrofen som rammer Hässelby sommeren 1982 og som kanskje, bare kanskje, har skylden i alt. En roman om å vokse opp i skyggen av Stockholm og vite at man aldri skal slippe unna, om Star Wars-leketøyets samleverdi, The Police, akausale årsakssammenhenger og hverdagens synkronitet, fra Hässelby til Hong Kong og Normandie, livredde netter og vakre dager, med hjelp eller ikke hjelp fra Leni, Gina, Aldman og Åke, gjennom overfylte Clas Ohlson-lagre, ubehagelige leiligheter, kvelder med pingpong og søppeltømming i tomme gater ved det første lyset om morgenen. Hässelby er en roman om alt for mange demoner, som kanskjekom når det passet dårligst, men som likevel måtte komme. Før eller senere

I hylla hjemme står Harstads første roman, Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet?, gleder meg stort! Og med Buzz får man jo en aldri så liten klokkereferanse og :D

Fikk biografen til Slash i bursdagsgave her om dagen. Har lest den før, men som den blodfanen jeg er, så tenkte jeg å lese den en gang til :)

slash_book_cover.jpg

slash_signing_whisky.jpg

slash.jpg

Buzz aldrin boken er fantastisk, om enn litt melankolsk. Hasselby er også flott men det fant du jo ut på egenhånd Anders :).

Hvis dere ikke har lest "Master & Commander"-serien av Patrick O'Brian har dere virkelig gått glipp av noe. En serie på 20 bøker som handler om kaptein Jack Aubrey og hans venn, kirurgen og spionen Stephen Maturin, og deres eskapader fra Napoleonskrigene fra rundt 1800 og utover. I motsetning til hva mange tror består ikke disse bøkene kun av kruttrøyk og sjøslag, men de inneholder noen av de beste karakterskildringene jeg har vært borti. O'Brian var virkelig en menneskekjenner, og hans evne til å beskrive personer og sinnstilstander, for ikke å snakke om følelser og mellommenneskelige relasjoner, var utrolig.

Med en gang man begir seg ut på reisen gjennom disse bøkene vil alt annet man har lest plutselig falme litt..de er faktisk såpass bra. NY Times har kalt O'Brian "the best historical novelist of all time", og jeg er helt enig i den karakteristikken!

Bøkene er i ferd med å bli oversatt til norsk, de første har vel kommet ut allerede, men de bør helt klart leses på engelsk, da mye av det intrikate ved O'Brians språkbruk forsvinner i oversettelsene.

Etter å ha lest bøkene vil man også se hvor fantastisk bra Master & Commander-filmen er. Den er virkelig en av de beste bokbaserte filmene jeg har sett noen gang.

De tre første bøkene ser slik ut:

0006499155.jpg

9780006499169.gif

v0_master.jpg

Jeg leser faktisk "Orlogskaptein" ("Post Captain") i Aubrey-Maturin serien akkurat nå. Samtidig leser jeg også "Rogue Warrior", biografien til Richard "Demo Dick / Sharkman of the delta / the geek / Mr Rick" Marcinko, mannen som i sin tid startet opp det nå etterhvert så mye omtalte SEAL Team SIX - US Navy SEAL-teamet som kverket Osama. Som det står på bokens omslag
Fascinating... Marcinko makes Arnold Schwarzenegger look like Little Lord Fauntleroy
:cool:

Har lest boken mange ganger før, men den er fortsatt like spennende!

Lesing ja :) Hold for tiden på med The Maze på Kindle'n men i lydbok kjøres for tiden alt av Leif GW Presson, akkurat nå Faller Fritt Som I En Drøm.
Hvis det likes litt uortodoks "krim" er det abdolutt å anbefale, begynn gjerne med Linda, Som I Lindamordet.
Nyt lørdagen :)

512IwJxiz%2BL._SL500_AA300_.jpg

"Chaos: Making a New Science" av James Gleick.

Lærerik og relativt spennende så langt. Tar for seg utviklingen av kaos teori, dvs. forskningen på ikke-lineære dynamiske systemer og deterministisk kaos.

Jeg leser faktisk "Orlogskaptein" ("Post Captain") i Aubrey-Maturin serien akkurat nå. Samtidig leser jeg også "Rogue Warrior", biografien til Richard "Demo Dick / Sharkman of the delta / the geek / Mr Rick" Marcinko, mannen som i sin tid startet opp det nå etterhvert så mye omtalte SEAL Team SIX - US Navy SEAL-teamet som kverket Osama. Som det står på bokens omslag
:cool:

Har lest boken mange ganger før, men den er fortsatt like spennende!

Hehe, artig tilfeldighet. Leser "The Reverse of the Medal" i Aubrey/Maturin-serien nå, jeg er på vei gjennom serien for tredje gang..hehe. Men samtidig har jeg også Rogue Warrior på Kindle-appen på iPhone'n. Genial fyr, denne Marcinko. Digger boken! :)

Rasket med meg Blodmeridianen av Cormac McCarthy på bokhandelen forleden dag, noen som har erfaringer? Ser fram til å bytte ut skatterett med god litteratur nå :) Forrige var Et Guds barn av samme forfatter, forøvrig noe av det særeste jeg har vært gjennom på en stund.

Lesing ja :) Hold for tiden på med The Maze på Kindle'n men i lydbok kjøres for tiden alt av Leif GW Presson, akkurat nå Faller Fritt Som I En Drøm.
Hvis det likes litt uortodoks "krim" er det abdolutt å anbefale, begynn gjerne med Linda, Som I Lindamordet.
Nyt lørdagen :)

Faller fritt som i en drøm var knallbra, nyt resten! Blir mer GW på meg fremover!
Ny fra Nesbø i anmarsj, biografien til Bush Jr (!) ligger klar, hele Hamilton-serien venter på meg, Blodmeridianen ligger klar, siste fra Bret Easton Ellis, huff, livet er altfor kort :)

Sjefsbøker!

Ellers burde du også lese Master & Commander-serien, hvis du er det minste interessert i historie og god litteratur :)

Det er notert, blant mange andre interesser er det absolutt plass til littaratur og historie, takk for tips!

I tillegg til geoteknikk, som ikke er frivillig, leser jeg Outliers av Malcolm Gladwell, og har nyeste GQ (dessverre ikke britiske, amerikanske) liggende som jeg blader igjennom med jevne og ujevne mellomrom.