Mye frem og tilbake, og jeg hadde egentlig tenkt å avstå fra denne diskusjon. Her kommer likevel min erfaring. Jeg har alltid vært ærlig med forhandler. Mine ønsker og forespørsler har alltid vært relativt ydmyke i tonen, selv om jeg er en mer enn bevisst kunde å ha med å gjøre. Jeg er nok å definere som en liten kunde. Har ikke økonomi til å være storkunde. Allikevel opplever jeg den ytterste respekt, lojalitet begge veier og imøtekommende service i alle ledd - inkl. venteliste om jeg ønsker. På en Rolex-forespørsel, så var forhandler litt for rask i vendingen for meg, så jeg hadde ikke midlene der og da, og måtte pent takke nei. 3 uker senere var derimot alt i orden. Eneste forespørsel fra forhandler, var om jeg pent kunne ta med de 3 ekstra lenkeleddene jeg hadde bestilt. Samtidig fikk jeg fire verdibekreftelser på andre klokker jeg hadde arvet.
Jeg jobbet tidligere i salgsbransjen. Det verste jeg visste, var kunder som forsøkte å utnytte meg som selger, systemet og kjeden. Da var jeg vrang og lite imøtekommende. Når kunde for ente gang kom innom for det samme, og du visste at nok en gang ville samme regla settes i gang, da var det ikke særlig aktuelt å «stå på pinne». Nei, det handlet ikke om kjøpekraft. Det handlet heller ikke om fortjeneste. Det handlet kun om erfaring og «trynefaktor», som det tilsynelatende omtales som. De som vet, de vet.