Hvor nøyaktige er dine klokker?

Min Sea-dweller fra 2006 (servet desember 09) går +20 sek på 14 dager.
Greit nok :)

Brukt justervesenet.no
 
Overraskende bra!

Min Submariner fra 2006 kom tilbake fra service sist fredag. Stillte det da etter Justervesenet sitt atomur.
Når jeg nå mandag ettermiddag skulle sjekke nøyaktigheten, så går uret 1 sekund for fort på 3 døgn, noe jeg syntes er imponerende bra!
 
33B5A046-5227-481F-AD1D-85080F508108-26472-00000F5F3440A647.jpg


Disse er ikke akkurat det som kalles high-end, noen av dem, men imponerer likevel :)
Lüm-Tec går jevnt +8 i uka, krone ned om natten.
Steinhart går -5 per døgn, uansett.
Disse har Elaborée 2824 som motor.
Orient 300m går ca +15 i uka med litt krone hit og dit om natten.
Helson Stingray har gått på seg 2 sek siste uke med skive opp, der er det et Unitas 6497 som er drivkraften.
Poljot "Flieger" med sitt 3133 in-house imponerer mest, 13 år og uservet går den +13 i uka.
 
Gangnøyaktighet på verk

Hei. Nå har jeg ikke foretatt en nøye analyse, men min Breitling SuperOcean Steelfish (A17390) gikk 4 sekunder for fort mellom mandagen jeg kjøpte den og til fredagen samme uke, da jeg sjekket mot klokka.no. Her har uret vært på hånden, samt ligget på nattbordet med kronen opp og ellers i mange forskjellige posisjoner, mens den var i bruk.

Det skal sies at dette er et ETA-basert verk (Breitling Cal 17), som er COSC-sertifisert. Altså bør man kunne forvente en god nøyaktighet (til å være et mekanisk ur) innenfor variabel bruk og mange posisjoner. Jeg ble likevel positivt overrasket. Hadde forventet +/- 4-5 sekunder pr døgn.

Breitling kjører jo også flere serier med quartz-verk, der de benytte såkalt temperaturkompenserte kvartskrystaller og kaller disse for "Super-Quartz". Skal etter Breitling sitt eget utsagn være 10 ganger mer nøyaktig enn konvensjonelle verk, men hvor mange sekunder per måned/år de går feil, er jeg usikker på.

De mest nøyaktige armbåndsur er selvsagt de radiokontrollerte (mot tidsserver i Tyskland, styrt via atomur). Radiosignalet DCF77 distribueres med atomur som referanse og disse atomurene er forventet nøyaktig uten å legge til eller tape 1 sekund på 300.000 år.

Hehe, husker i mine skoleår, da digitale ur var på moten. Vi "konkurrerte" om å ha korrekt klokke og sa vi hadde stilt de mot telefonuret (noen som husker "frøken ur"), text-tv eller NRK. Det var andre tider. Nå er jeg fornøyd med 5-10 sekunder feilmargin per dag;)
 
Daytonaen fra 2008 sinker 4 sek. på 7 dager. I målt periode lå den ca 60 timer på nattbordet i ett strekk + hver natt...
Klokka er lite brukt og aldri servet, meget bra.
 
Redigert:
Ganske fornøyd med mine ur, serlig de som kom unøyaktig fra fabrikk, for da kan jeg justere de selv !!!!! :)

Alle målingene er gjort ver 24/7 bruk på håndleddet, og ikke målt over 24 timer, men x antall dager/sekunder

Rolex sub (91' akkurat vært på service)
Stilt for 3 uker siden, og går 4,5- sekunder feil den dag i dag. Alså ca 1 sekund hver uke????......... Ikke dårlig.

Tissot visodate (ikke innkjørt, men justert.)
Går ca 3-5+ sekuder pr dag feil jevnt over.

Seiko orange monster (justert)
Litt uregelmessig, men rundt 10- sekunder feil hver dag.

Seiko 5 military (justert)
Litt uregelmessig, men rundt 5- sekunder feil hver dag

Breitling SA (rett fra fabrikk)
Gikk 12+sekunder feil rett fra fabrikk, men har nå stabilisert seg på 5+ sekunder feil pr dag.

omega lommeur (justert, og gudene vet hvor lenge siden det har vært service, men minst 30 år!)
Ca 1-2+ sekunder pr dag)

Alle justeringer er gjort av meg! :)
 
Redigert:
Seiko SKX007: -17 sek pr. døgn
Helson Shark Diver 42: -2 sek pr. døgn

Begge er målt over tid med klokken på hånden om natten.

Jeg er stort sett litt for seint ute til det meste - føler derfor at SKX007'en passer bra til mannen som bærer klokken...

Alf
 
De er veldig nøyaktige mange av de. Men den mest pussige er Connien, som i winderen sakker noe voldsomt men er helt konge på armen. Pussig.
 
Har testet mine i 3 dager nå.. Har rullert mellom disse slik at de ikke stopper..

Seiko spork = 3 sekunder pr døgn for fort.
Orient mako XL = 6 sekunder pr døgn for fort.
Seiko Glossy Diver White = 5 sekunder for fort.

Det rare er at spork'n går ca 7-8 sekunder for fort om jeg bruker den hele tiden (med unntak om natta). Og Orienten går +1 om jeg har den på armen hele tiden (unntak natta).

Seikoen gikk sånn ca 12-15 sekunder for fort med engang jeg fikk den, men har gått seg inn veldig.
Orienten fikk jeg for noen dager sia, så den er nok ikke "innkjørt" enda.

@kayerikssen
 
Hjeeeeeeeeeeeelp

Hva skjer. AT2000 min går plutselig 1, ETT + minutt for raskt i døgnet??? Jeg har fortrengt det en ukes tid men nå etter et par sjekker så kan jeg ikke lyve for meg selv lenger. Hva skjer eller kan ha skjedd her folkens. Slik var det ikke for halvannen uke siden.... Kan noen komme med tips. Ehh kremt greit jeg tiltrekker meg litt oppmerksomhet fra det svake kjønn men så magnetisk er jeg ikke........... HJELP!!!!!!!!!!!!
 
Er nok bare å levere den inn til en god urmaker og få dem til å diagnostisere. Jeg tipper det er snakk om magnetisering, det er vel ikke så mye annet som realistisk sett kan stå bak en så drastisk økning i gange? Du sier jo at den ikke har blitt utsatt for deng, og om urverket blir skadet som følge av støt ender det vel opp med stopp/saktere gange, og ulyder i rotor og opptrekk trodde nå jeg...

Nei, jeg tipper det er noe som kan fikses enkelt og greit jeg. Lykke til!
 
Redigert:
Min rimeligste klokke knuser de dyrere inhouseverkene mine. Omega Railmasteren er spot on innen sekundet for 5 dagen på rad. Det imponerer meg? Hvem er deres mest nøyaktige?
 
Min rimeligste klokke knuser de dyrere inhouseverkene mine. Omega Railmasteren er spot on innen sekundet for 5 dagen på rad. Det imponerer meg? Hvem er deres mest nøyaktige?

Min 116610 øker 4 sek. pr. døgn når den går i winderen på "random" rotasjon

Helson Sharkdiver ETA øker 1 sek. på 2 døgn med nattehvile med krone ned

Omega PO øker 12 sek. pr. døgn med nattehvile med krone ned (den er inne på spa med tilhørende justering nå)

Målt på samme atomtid-adresse på nett
 
Jeg har god erfaring med Rolex og nøyaktighet. Jeg har brukt en "Zenith" Daytona de siste dagene og den går på sekundet riktig etter at jeg stilte den.

Har solgt en Sub-c og 14060m som var nesten like presise.