Ja, vi elsker nato-rem

Var innom Protid sandvika for noen dager siden, og han jeg kjøpte en gummirem av sa at de skulle begynne salg av NATO-remmer om litt.
 
Jeg trenger råd, å hvorfor ikke gå til ekspertene med en gang :)
Jeg har sett litt på nato-rem, og har ikke blitt helt betatt, men håper dette vil forandre seg når jeg får prøvd en :)
Jeg har mine to klokker, en Omega Seamaster Professional fra 2001 og en Omega Seamaster 30 fra 1963.
Noen som har tips til hvilken nato-rem jeg burde gå for og på hvilken klokke?
Jeg er åpen for alt :)

-Regje

1B24592B-D2DD-4823-96E4-6521C8A45D7D-1880-0000015AAED42BD3.jpg
 
Til Omega SMP: Svart NATO eller Marineblå NATO er safe valg. Den er også veldig kul på Admiralty Grey MOD NATO (spør du meg er denne remmen obligatorisk ;) med tanke på historien).

Min Omega Seamaster 30 bruker jeg bla. på grønn/rød/svart regimental NATO. Til vintageklokker syns jeg generelt det er kult med flerfargede remmer: Marinblå/rød, marineblå/hvit osv. men enkle farger som svart, grå og grønn fungerer også bra.

Ser man bort fra NATO gjør den seg også veldig bra på perlon, og dette gir vel kanskje den mest autentiske vintage looken.


8492edea599611e292a722000a1f97f4_7.jpg


560708247b7b11e28e7522000a1fbe50_7.jpg
 
Tror jeg prøver en marineblå nato på SMP :)
Kommer nok til å oppdatere med et bilde når den er på ;)
Hva med den nye Tidssonen remen, i rødt, hvitt og blått. Noen tips til hva denne passer til? :)
 
En ting som alltid har plaget med med nato, og som gjør at jeg før eller siden alltid ender opp med å bytte tilbake til noe annet, er at det bygger sånn i høyden. Er det virkelig nødvendig med denne ekstra rembiten som skal låse klokken fast? Jeg mener, dette er jo ikke noe problem med en perlon/zulu hvor nylonet bare tres igjennom en gang - klokken sitter godt fast uten, og jeg har aldri opplevd at den har holdt på å falle av. Jeg liker heller ikke så godt denne bretten man må gjøre for å bruke opp resten av lengden på remmen, og metallfestene synes jeg egentlig bare estetisk sett er forstyrrende.

Så bestemte meg i dag for å "ofre" en gammel natorem og se om en modifisering jeg har tenkt på kunne bli vellykket. Kuttet først av den ekstra nylonbiten som skal låse fast klokken, og klippet så av det øverste av metallfestene med en klippetang. Så smeltet jeg sammen den lille nylonstubben som ble igjen under remmen med en fyrstikk. Vips så er remmen blitt som en perlon - altså bare et enkelt stykke rem som tres igjennom lugsene på klokken. Det er heller ingen metalfester som synes, men kun rem på begge sider av klokken uten noe forstyrrende elementer - resten av lengden til remmen er festet i det første metallstykket etter spennen som blir liggende under hånden.

Synes dette ble riktig så fint, og tenker nå å gjøre det på resten av natoremmene mine også - skal laste opp noen bilder av resultatet i morgen. En enkel liten modifikasjon egentlig, og anbefaler å teste dette ut om du har irritert deg over de samme tingene som meg. Tipper jeg er i minoriteten, men men. :D

Eksempel på ca. hvordan det ser ut: Tudor sin nye Heritage chrono med nylonrem. Utrolig lekker fargekombo og klokke dette her forresten! :)

Tudor-Heritage-Chrono-Blue-2013.jpg


TudorHeritageChronoBlue-11.jpg
 
Redigert:
Kjapt spørsmål; Jeg trenger en norges-nato på min explorer2, det er 21 mm lugsa, er det da riktig å velge en 22mm reim?
 
Nixon "the sentry"

Heisan.

Er helt ny på forumet her, og har ikke fått gått gjennom alt her.

Jeg fikk en Nixon "the sentry" i gave for litt siden, i sølv med hvit dial. merker allerede nå at jeg er gira på å bytte i ut lenka som er er orginal til en natostrap. Da lurer jeg på om det er noen her inne som har peiling på å hvordan det er å gjennomføre. Var inne på ett annet forum, der jeg forstod det som at lug width kunne varierer litt fra klokke til klokke.

Noen som kan hjelpe meg?

Laras Thomas.
 
Ta frem et linjal og mål avstanden mellom lugsa på klokken din. Se også etter hvordan man tar av lenken, om du ikke skjønner hvordan det gjøres anbefaler jeg at du legger ut et bilde av baksiden av klokken din her. Da får du god hjelp.

Både remmer og verktøy for å ta av lenken finner du her
 
Heisan.

Er helt ny på forumet her, og har ikke fått gått gjennom alt her.

Jeg fikk en Nixon "the sentry" i gave for litt siden, i sølv med hvit dial. merker allerede nå at jeg er gira på å bytte i ut lenka som er er orginal til en natostrap. Da lurer jeg på om det er noen her inne som har peiling på å hvordan det er å gjennomføre. Var inne på ett annet forum, der jeg forstod det som at lug width kunne varierer litt fra klokke til klokke.

Noen som kan hjelpe meg?

Laras Thomas.
@Lars_thomas

Et Googlesøk antyder at den har 23mm mellom hornene. Du bør nok da gå for en 24mm Nato, heller enn en 22mm. Vet ikke om det finnes 23mm Natoremmer.
 
Redigert av en moderator:
Jeg måtte søke litt i går jeg også, og så at Nixon har en noget spesiell policy når det gjelder remmer. Det ser ut til at hvis du skal ha ny rem fra dem må du sende inn klokken til dem, og at de egentlig ikke ønsker at man skal sette på andre remmer enn den klokken ble levert med (derav inkonsistente bredder mellom hornene).

Oh come on Nixon, please? | Watch Reviews | Price of Design

Det var litt kuriosa, ellers - what Krille said :)
 
Jeg har nå fått min første nato :)
Før hadde min klokke en kjedelig, falsk skinn reim som jeg ikke likte noe særlig.

9237AD35-D35E-4F45-9530-6982018F0147-7020-00000785EE222769.jpg


Etter en tur på Straps.no fikk jeg min brune nato på min Omega Seamaster 30 fra 1963 :)
Vil enkelt og greit si at jeg er meeeeget fornøyd :)
Vil også anbefale Straps.no for stort utvalg, grei pris og rask levering :)

E53DE846-08A2-4F3C-AAA5-346A27711751-7020-00000785E709A200.jpg


-Regje
 
Først og fremst må jeg si at jeg digger den skiven! :D Ser også meget bra ut på Nato.

Jeg likte den veldig godt selv :D
Fikk beskjed av Braanaas, som jeg kjøpte den av til en meget hyggelig pris, om at det var en veldig sjelden skive :)
Trodde han vertfall, da han aldri hadde sett en slik før :)
P.S. (siden dette er en Nato-tråd) Har falt litt for nato allerede :cool:
 
Jeg likte den veldig godt selv :D
Fikk beskjed av Braanaas, som jeg kjøpte den av til en meget hyggelig pris, om at det var en veldig sjelden skive :)
Trodde han vertfall, da han aldri hadde sett en slik før :)
P.S. (siden dette er en Nato-tråd) Har falt litt for nato allerede :cool:

Hvis @braanaas aldri har sett den før er den garantert sjelden, for den mannen har vært gjennom en god del vintage Omega...

Har du noe anslag på antallet Dag?
 
Redigert av en moderator:
Se der ja, nå har du litt å bytte på.
12 stk må være en god start :p

Må få kjøpt et par i skinn, og kansje et par andre i samme slengen så jeg har litt flere en i dag :p
 
Se der ja, nå har du litt å bytte på.
12 stk må være en god start :p

Må få kjøpt et par i skinn, og kansje et par andre i samme slengen så jeg har litt flere en i dag :p

Det verste er at jeg har enda et par til liggende, blant annet Norgesnatoen. Ble fascinert over hvor behagelig de er å ha på seg. Må vel innrømme at alle ikke passer klokken så bra :mad:
 
Syns å huske at det ble nevnt en side for Natos/Zulu i en tråd for ikke så altfor lenge siden. Det var også nevnt en rabattkode for oss nordmenn. Greier ikke å finne tråden, noen som husker?