Ja, vi elsker nato-rem

Må si jeg ble veldig fornøyd med hvordan Hamiltonen så ut med grønn Nato. Passer veldig fint med den militære tool watchstilen.Vis vedlegg 67381

Helt enig :)

En av mine sier hei, her på Haveston M1936:

67476_ed8a92edde8ecfa878619dad8ea3a671.jpeg
 
Mine erfaringer.

Jeg har de siste 3 årene vært igjennom det meste av Nato reimer, både high end og billige. Jeg har prøvd ut mye noe som gjenspeiler seg i antall annonser jeg har lagt ut her med Nato reimer til salgs her på forumet :p

Tenkte derfor jeg skulle dele mine subjektive erfaringer på de jeg har vært igjennom, rangert fra best og nedover

1. Omega OEM Nato
I en klasse for seg selv. Både mykhet på reimen, veving, hardware, bevegelig keeper etc.

2. Phenomenato

Nesten like bra som Omega sin. De er også veldig like. Stoffkvaliteten er nesten like bra som Omega og de ser ut som om de får levert keepers til reimen fra samme sted som Omega, for de er kliss like med unntak at på Omega sin reim er Omega inngravert på en av keeperne. Keeper er her også bevegelig.

3. Timefactors / ToxicNato

Reimene fra disse produsentene er veldig like, de bruker samme type hardware. Av andre nevneverdige forskjeller er Toxic ca 1 cm lengre en Timefactors. Etter min mening ligger Timefactors littegrann foran ToxicNato da stoffkvaliteten oppleves mer solid

4. BluShark

God og solid materialkvalitet og hardware. Det som trekker litt ned hos meg er at stoffet er litt for stivt i forhold til mine preferanser.

5. Zuludiver/WatchGecko

Denne er litt vanskelig å rangere, da det selges reimer av forskjellig kvalitet under dette navnet. Noen er følgelig dyrere enn andre og kvaliteten er desto bedre. På grunn av manglende gjennomgående konsistens i kvalitet så havner denne på en 5.plass.

6. Generiske premium Nato fra Cheapestnatostraps
Grei kvalitet til en rimelig penge.

7. Natos fra Gnomon watches
Selges under Dievas navnet. Dårlig stoffkvalitet - styr unna.

Dagens reimbeholdning som jeg har valgt å beholde består av, Omega OEM (den som fulgte med Speedy'en), Timefactors, Phenomenato og Norgesnatoen fra TS.

Legger forøvrig inn dobbeltpost fra dagens, min Speedy på Phenomenato :)
DSC_0164.JPG

 
Mine erfaringer.

Jeg har de siste 3 årene vært igjennom det meste av Nato reimer, både high end og billige. Jeg har prøvd ut mye noe som gjenspeiler seg i antall annonser jeg har lagt ut her med Nato reimer til salgs her på forumet :p

Tenkte derfor jeg skulle dele mine subjektive erfaringer på de jeg har vært igjennom, rangert fra best og nedover

1. Omega OEM Nato
I en klasse for seg selv. Både mykhet på reimen, veving, hardware, bevegelig keeper etc.

2. Phenomenato

Nesten like bra som Omega sin. De er også veldig like. Stoffkvaliteten er nesten like bra som Omega og de ser ut som om de får levert keepers til reimen fra samme sted som Omega, for de er kliss like med unntak at på Omega sin reim er Omega inngravert på en av keeperne. Keeper er her også bevegelig.

3. Timefactors / ToxicNato

Reimene fra disse produsentene er veldig like, de bruker samme type hardware. Av andre nevneverdige forskjeller er Toxic ca 1 cm lengre en Timefactors. Etter min mening ligger Timefactors littegrann foran ToxicNato da stoffkvaliteten oppleves mer solid

4. BluShark

God og solid materialkvalitet og hardware. Det som trekker litt ned hos meg er at stoffet er litt for stivt i forhold til mine preferanser.

5. Zuludiver/WatchGecko

Denne er litt vanskelig å rangere, da det selges reimer av forskjellig kvalitet under dette navnet. Noen er følgelig dyrere enn andre og kvaliteten er desto bedre. På grunn av manglende gjennomgående konsistens i kvalitet så havner denne på en 5.plass.

6. Generiske premium Nato fra Cheapestnatostraps
Grei kvalitet til en rimelig penge.

7. Natos fra Gnomon watches
Selges under Dievas navnet. Dårlig stoffkvalitet - styr unna.

Dagens reimbeholdning som jeg har valgt å beholde består av, Omega OEM (den som fulgte med Speedy'en), Timefactors, Phenomenato og Norgesnatoen fra TS.

Legger forøvrig inn dobbeltpost fra dagens, min Speedy på Phenomenato :)
Vis vedlegg 77925


Takk for bra gjennomgang! Blir nok noen nye bestillinger på meg nå :)
 
Takk for flott oppsummering @dhk

Hadde egentlig planer om å lage en ordentlig sammenlikning selv, men har vært uten nato-kompatibel klokke siden nyttår, så det har blitt med tanken. Det begynte med at jeg leste alt jeg fant av forumtråder og anmeldelser på nett om natoreimer, og jeg bestilte noen av de mest populære. Min opplevelse er at jeg ikke alltid hadde helt samme oppfatning som anmelderne. Her er mine synspunkter:

1. Phoenix straps
De eneste natoreimene jeg synes er tynne nok, og samtidig tørker de raskt i forhold til de andre jeg har testet. Ganske hardt stoff, og hardwaren er ikke spesielt "premium", men den bygger svært lite og passer godt til denne typen reim etter min mening. Skikkelige "old school-reimer".

2. Toxic nato admiralty n80s
Tøffere enn toget, og skiller seg ut fra vanlige n80s, da de har brukt samme stoff som på "tough shit" (såkalt waffle mønster?) fra toxic. Hardwaren virker veldig solid og med god finish. Passer perfekt til mer militærorienterte klokker.

3. Blushark alphashark slim
Tynn nok, og mykt stoff med tett veving. Får lett rifter, men utrolig behagelig i bruk. Synes at hardwaren blir litt vel klumpete, men den virker iallefall solid.

4. Haveston "invasion strap"
Myk, tykk, og skiller seg ut i mengden. Morsom patent på "sliding keeper". Gir god kvalitetsfølelse, og fint med søm langs kantene.

Likte dessverre ikke blushark alphashark på grunn av tykkelse og stoffets stivhet, samt svær hardware. Har en del reimer fra cheapestnatostraps.com, som er helt ok. Vanlige N80s fra toxic ga også et godt inntrykk. Ellers har jeg tilgode å få brukt phenomenatoreimen jeg kjøpte, også har jeg planer om å få testet maratac etterhvert.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kohe321 og g-s
Fin oppsummering @dhk og @Ringeklokke.

Jeg er veldig glad i nato, men synes sikringsremmen ofte blir for lang slik at remmen bygger ekstra både i høyde og bredde langs endene på klokken. Således ender natoen opp med å kjennes- og se stor og klumpete ut. Jeg vet ikke om noen kan kjenne seg igjen i dette?

Jeg har en nato (husker ikke manufaktør, men tror den er kjøpt på TS for flere år siden) hvor keeperene hviler bare 2-3 mm fra lugsene. IMO er det helt perfekt! På alle mine andre natoer hviler keeperene 2 - *flere* cm fra lugsene. Ikkje bråå..Jeg ønsker altså å opparbeide meg en nato-park bestående av strømlinjeformede natos hvor sikringsremmen passer klokker i 50 mm segmentet (lug-lug) som hånd i hanske. Har dere noen forslag til hvor man kan få tak i noe slikt?

Plan B: Be mor finne frem symaskinen og hjelpe lillegutt.
 

Vedlegg

  • 0D89B336-5BF0-46D3-B5EB-5CB8B5F786E1.jpeg
    0D89B336-5BF0-46D3-B5EB-5CB8B5F786E1.jpeg
    623,6 KB · Visninger: 0
  • Liker
Reaksjoner: Ringeklokke
Tre bokstaver til deg.. OEM. Kjøp Omega sin, og du vil aldri angre. Tipper det er litt å hente nå under salget hos Bjerke og.
Vet at de er bra, har en svart 20mm. De kunne vært litt lengre. Det er vel egentlig lengde og pris som gjør at jeg ikke bare kjøper litt forskjellige.
 
Jeg har to reimer fra Timefactor, de ser bra ut men syntes de er litt stive. Er det Phenomenato som er veien å gå? Hvordan er lengden på disse @dhk?
Planet Ocean med Timefactor, viktig med litt bilder.
Vis vedlegg 78286

Phenomenato kommer i en kort og lang versjon, man velger lengde når man bestiller så her får man det som man ønsker @Kenneth R

Jeg greier heller ikke å se stor forskjell på Phenomenato og Omega OEM @Preacher.

Min subjektive mening er at disse reimene er 99% like. Opplevd kvalitet samsvarer også veldig likt. Penger å spare på å kjøpe en Phenomenato ;)

Når det gjelder Timefactor er jeg enig i at premium reimen som du har avbildet @Kenneth R er for tykk. Jeg har hatt den reimen og solgt den igjen av den grunn. De vanlige fra Timefactors i sort grå og grønn er de jeg har tenkt på i min rangering overfor, tynnere og skikkelig kvalitet.
 
  • Liker
Reaksjoner: Kenneth R
Phenomenato kommer i en kort og lang versjon, man velger lengde når man bestiller så her får man det som man ønsker @Kenneth R

Jeg greier heller ikke å se stor forskjell på Phenomenato og Omega OEM @Preacher.

Min subjektive mening er at disse reimene er 99% like. Opplevd kvalitet samsvarer også veldig likt. Penger å spare på å kjøpe en Phenomenato ;)

Når det gjelder Timefactor er jeg enig i at premium reimen som du har avbildet @Kenneth R er for tykk. Jeg har hatt den reimen og solgt den igjen av den grunn. De vanlige fra Timefactors i sort grå og grønn er de jeg har tenkt på i min rangering overfor, tynnere og skikkelig kvalitet.
Jeg har prøvd Omega sin over flere år nå, og den er like fin.
Om du mener den andre er like god, kom igjen om 3 år :)
 
Vet at de er bra, har en svart 20mm. De kunne vært litt lengre. Det er vel egentlig lengde og pris som gjør at jeg ikke bare kjøper litt forskjellige.
Jeg er enig på lengde, at de med fordel kunne vært 15mm lengre.
Pris? Hvem sa noe om fornuft?
 
Jeg har prøvd Omega sin over flere år nå, og den er like fin.
Om du mener den andre er like god, kom igjen om 3 år :)

Jeg ser den Preacher. Jeg har ikke hatt Phenomenatoen lenge så hvordan den vil klare seg over tid vet jeg selvsagt ikke. Time will show :)
 
Noen som har testet både "Toxic N80" og "Toxic ShizNit N80", og som kan si noe om forskjellen på disse? Har en Shiznit og denne har en helt rå kvalitet, men med sine 1,4 mm så bygger den litt mye. Ser at Toxic N80 kun er 1,2 mm så vurderer å teste denne.

Vet at Phenomenato er 1,2 mm, men her er det full stopp på produksjonen en frem til mai og såååå tålmodig er jeg ikke.

Sub på Toxic ShitNit N80
IMG_3086.JPG
 
Noen som har testet både "Toxic N80" og "Toxic ShizNit N80", og som kan si noe om forskjellen på disse? Har en Shiznit og denne har en helt rå kvalitet, men med sine 1,4 mm så bygger den litt mye. Ser at Toxic N80 kun er 1,2 mm så vurderer å teste denne.

Vet at Phenomenato er 1,2 mm, men her er det full stopp på produksjonen en frem til mai og såååå tålmodig er jeg ikke.

Sub på Toxic ShitNit N80
Vis vedlegg 85131

Jeg har ikke testet shiznit, men det ser ut som at vevingen og stoffet er helt annerledes enn de vanlige n80's. N80'ene er behagelige i bruk, men stoffet er nesten (presset) bomullaktig. -ganske likt stoff som pakkestroppene på Forsvarets sekker/bag'er (eller andre halvgamle sekker for den saks skyld). De er derimot ganske slanke, og jeg har ikke noe negativt å si om dem.

Derimot har jeg fått testet phenomenatoen en del nå, og jeg må si at innen "setebeltekategorien" eller "glatte" natoreimer, så er den i en helt annen klasse enn noe jeg har har prøvd. -Samme hvor mye du drar og bretter reima så er den like fin. -Må nok kjøpe noen flere farger av disse etterhvert.