Jaeger-LeCoultre-tråden

Sector dial skal visstnok bare produseres i år så kan vel bli en fremtidsklassiker. Dette så sant refreshmodellene også ikke får det...
Ja ser dette. Mulig jeg må slå til på en selv, hvis den i det hele tatt er mulig å få i Norge. Billigere enn standard MC er den også.
 
IMG_0660.JPG
En pen duo, perpetualen er den nyankomne, mens Reverso'n ikke engang ble stilt for anledningen - likevel en fin morgenstund:)
 
Har jeg delt denne før? Dette er katalogen fra en av de største JLC-auksjonene jeg har sett avholdt i nyere tid.

Mest vintage, men noe moderne også, og masse bra historikk. En ting er modellene og prisene, en annen ting er at det trolig er den mest komplette oversikten over vintage JLC-modeller jeg har sett. Med bilder. Og de fleste modellene er originale. Brukes til inspirasjon (sjekk f.eks. Deep Sea, Polaris, Shark (E2643) eller Geophysic) eller som referanse. Det er en PDF, så den er muligens ikke lettest å finne/google.
 
Har jeg delt denne før? Dette er katalogen fra en av de største JLC-auksjonene jeg har sett avholdt i nyere tid.

Mest vintage, men noe moderne også, og masse bra historikk. En ting er modellene og prisene, en annen ting er at det trolig er den mest komplette oversikten over vintage JLC-modeller jeg har sett. Med bilder. Og de fleste modellene er originale. Brukes til inspirasjon (sjekk f.eks. Deep Sea, Polaris, Shark (E2643) eller Geophysic) eller som referanse. Det er en PDF, så den er muligens ikke lettest å finne/google.

Gull! Når ble auksjonen avholdt ?
 
Er ny her på forumet. Veldig interessert i JLC, kan trygt si jeg er blitt en smule betatt. Vurderer en til min kommende mann i morgengave.

Kom så over disse:


http://www.watchcenter.co.uk/product/jaeger-lecoultre-master-control-reserve-de-marche-ref-140-8-93/

http://www.watchcenter.co.uk/product/jaeger-lecoultre-master-control-1000-hours-reserve-de-marche-ref-140-8-93-s/

http://www.watchcenter.co.uk/product/jaeger-lecoultre-master-control-triple-date/

http://www.watchcenter.co.uk/produc...-1000-hours-reserve-de-marche-ref-140-8-93-s/

Noen som kjenner til disse bedre enn meg (jeg er helt nybegynner), og som kan gi meg en pekepinn på om det er gode kjøp? Kursen står vel i omtrent 10,5 - 10,6 for tiden, mva. +25% kommer jo også i tillegg ved innførsel til Norge.

Noen engasjerte hjelpsomme sjeler som kan bistå meg?

På forhånd tusen takk!

Mvh. Kathrine
 
Er ny her på forumet. Veldig interessert i JLC, kan trygt si jeg er blitt en smule betatt. Vurderer en til min kommende mann i morgengave.

Kom så over disse:


http://www.watchcenter.co.uk/product/jaeger-lecoultre-master-control-reserve-de-marche-ref-140-8-93/

http://www.watchcenter.co.uk/product/jaeger-lecoultre-master-control-1000-hours-reserve-de-marche-ref-140-8-93-s/

http://www.watchcenter.co.uk/product/jaeger-lecoultre-master-control-triple-date/

http://www.watchcenter.co.uk/produc...-1000-hours-reserve-de-marche-ref-140-8-93-s/

Noen som kjenner til disse bedre enn meg (jeg er helt nybegynner), og som kan gi meg en pekepinn på om det er gode kjøp? Kursen står vel i omtrent 10,5 - 10,6 for tiden, mva. +25% kommer jo også i tillegg ved innførsel til Norge.

Noen engasjerte hjelpsomme sjeler som kan bistå meg?

På forhånd tusen takk!

Mvh. Kathrine

Hei Kathrine,

Først og fremst må det fremheves hvor utrolig omtenksomt det er at du ønsker å gi din kommende mann en klokke.

Du har sikkert tenkt hardt og lenge på hva du tror han liker av klokker; det finnes jo utallige stilarter, merker og modeller i denne klokke-jungelen, så det er veldig kjekt å være helt sikker på hva han ønsker seg, før man går til innkjøp av noe som helst. Dersom du ikke er helt sikker, kan kontrollspørsmål blant annet være:
- Hva har han fra før av?
- Hva er det tiltenkte bruksområdet til klokken?

Når det kommer til modellene over, så ser det ved første øyekast ut til at du har linket til samme modell to ganger; kan dette stemme (Link nr 2 og nr 4)?

Jeg tror prisene kan være fornuftige, men dersom man sammenligner Reserve de Marche med grå skive og sort skive, vil jeg si at differensen på £50 for å kjøpe den med sort skive, vil være verdt det med tanke på at man får en to år nyere klokke, som også har innsyn til urverket (hvilket i mine øyne er å foretrekke). Begge klokkene er "såpass gamle" at et relevant spørsmål til forhandleren vil være om, og eventuelt når, disse sist fikk service. Dersom han/hun ikke kjenner servicehistorikk, kan det hende du må medregne service på klokken, som fort kan være tidkrevende (opp mot 6 måneder) og koste alt mellom 5 og 15.000NOK (Et estimat som godt kan forekomme noe høyt da jeg selv ikke har erfaring med servicering av JLCer)

Vet ikke hvor mye dette hjalp, men bare å fyre løs med flere spørsmål dersom nødvendig, så skal vi forsøke å få besvart de fleste!

Lykke til!
 
Redigert:
^^^ 5 - 15.000? Det øvre estimatet virker veldig høyt med tanke på at klokkene ikke har veldig kompliserte verk, men jeg har ingen direkte erfaring å lene meg på.

Kathrine,

For en fantastisk morgengave du planlegger. Enig i at JLC er flott, og absolutt en gave for livet. Er det en ide å la han få være med og plukke ut den han liker best? Sjekk Chrono24.no for prisnivå på ulike modller.
Lykke til.
 
^^^ 5 - 15.000? Det øvre estimatet virker veldig høyt med tanke på at klokkene ikke har veldig kompliserte verk, men jeg har ingen direkte erfaring å lene meg på.
Har tilgode å servicere noen av mine egne JLCer enda, så mye mulig det var å ta i litt; jeg så for meg at klokken eventuelt måtte sendes til Sveits, men du har nok rett! :)
 
Hei og tusen takk for bra input så langt. Det setter jeg stor pris på! Han har selv uttalt at JLC er en av de (om ikke den) "argeste" å foretrekke for hans del - så der er jeg ganske sikkert.

Og Thomask, du har helt rett, her er den siste linken: http://www.watchcenter.co.uk/produc...er-control-triple-date-calendar-ref-140-8-87/ Det gikk litt i surr der. Denne siste klokken likte jeg ikke remmen på (den hvite sømmen), men den lar seg bytte ut.
Dette er en profesjonell (mer eller mindre) forhandler i London, som har mange klokker av forskjellige luksusmerker - "pre-loved" til salgs. Men jeg har ikke erfaring med de fra før, noen som kjenner ti dem?

Hva bør jeg forvente av servicehistorikk? Og hvordan vet jeg om de trenger service

Hellet først mot lys skive (tenkte det var mer klassisk, men tenker kanskje "feil" her?) men et svært godt poeng der Thomask, med at den mørke er en nyere klokke enn de andre. Og innsyn i urverket er veldig stilig også i mine øyne.

Bjorn, jo - hadde vært greit om han kunne plukket den ut selv, men så er det noe med å komme med den morgenen etter bryllupet. Er jo litt romantiker tross alt ;) Har sjekket ut Chrono24, og der ser disse ut til å ligge på et fornuftig nivå. Det som er "kjipt" er jo den ekstra norske mva. som kommer i tillegg, men det er uansett hvor en henter fra i utlandet. Får jo ikke igjen mva. i UK ettersom de er second hand.
 
For øvrig, for de som er interessert så spurte jeg JLC direkte angående servicekostnad. Følgende svar:

"For the complete service of these automatic watches with complications, you should consider a minimum cost of 750€"

Kathrine
 
  • Liker
Reaksjoner: Longhairdontcare
Hei og tusen takk for bra input så langt. Det setter jeg stor pris på! Han har selv uttalt at JLC er en av de (om ikke den) "argeste" å foretrekke for hans del - så der er jeg ganske sikkert.

Og Thomask, du har helt rett, her er den siste linken: http://www.watchcenter.co.uk/produc...er-control-triple-date-calendar-ref-140-8-87/ Det gikk litt i surr der. Denne siste klokken likte jeg ikke remmen på (den hvite sømmen), men den lar seg bytte ut.
Dette er en profesjonell (mer eller mindre) forhandler i London, som har mange klokker av forskjellige luksusmerker - "pre-loved" til salgs. Men jeg har ikke erfaring med de fra før, noen som kjenner ti dem?

Hva bør jeg forvente av servicehistorikk? Og hvordan vet jeg om de trenger service

Hellet først mot lys skive (tenkte det var mer klassisk, men tenker kanskje "feil" her?) men et svært godt poeng der Thomask, med at den mørke er en nyere klokke enn de andre. Og innsyn i urverket er veldig stilig også i mine øyne.

Bjorn, jo - hadde vært greit om han kunne plukket den ut selv, men så er det noe med å komme med den morgenen etter bryllupet. Er jo litt romantiker tross alt ;) Har sjekket ut Chrono24, og der ser disse ut til å ligge på et fornuftig nivå. Det som er "kjipt" er jo den ekstra norske mva. som kommer i tillegg, men det er uansett hvor en henter fra i utlandet. Får jo ikke igjen mva. i UK ettersom de er second hand.

Ut ifra uttalelsene din kommende mann har ytrer er det en overhengende sannsynlighet for at dette er en fornuftig type med god smak!

Jeg tror kanskje det koker ned til hva du tror han kommer til å like best, av de overnevnte modeller. Dersom det er en mulighet ville nok jeg vurdert om ikke man kunne tatt en tur over dammen og sett på klokkene fysisk. Alternativt kan man ta en tur innom Bjerke/Tidemann for å se på lignende modeller for å danne seg et inntrykk av klokkene.

Et motargument mot sort skive er at noen mener at lesbarheten blir lavere, men jeg har selv to JLCer med sort skive, og har ikke hatt noen problemer med dette.

Jeg har dessverre ikke kjennskap til akkurat denne forhandleren, men har tidligere observert at noen annenhåndsforhandlere i London legger seg på veldig høye nivåer prismessig. Det virker dog ikke som at er tilfelle med disse folkene, hvor i hvert fall deres samling av JLCer virker nogenlunde fornuftig priset.

Det du kan håpe på er at de vet når disse klokkene sist ble servicert, gjerne dokumenterbart. Hvorvidt en klokke trenger en full service er nok litt subjektivt; noen ganger kan rask gange være som funksjon av at urverket har blitt magnetisert og det tar en urmaker 5-10 minutter til å avmagnetisere et urverk. Men typiske tegn på at en klokke trenger service er irregulær gange (urverket stopper, urverket har merkbart forkortet gangtid etc.). Noen butikker vil anbefale deg å ta service på klokken hvert 3. år, andre vil nok si at hvert 5. holder. Det finnes flere her på Tidssonen som ikke har tatt service på klokkene sine på over 10 år. Lite hjelpsomt, men mer for å illustrere at her er det ikke noe fasitsvar, og at en urmaker vil kunne hjelpe deg å foreta en vurdering.

Takk for oppklaring rundt service!
 
@Kathes : Er veldig fornøyd med min JLC, så dette er bra kvalitetsgreier. Merk imidlertid at disse (ifølge annonsene du linker til) has diameter 37mm, som mange menn synes blir i minste laget (mens andre mener det er ypperlig størrelse
på dressur). Kan være greit å sjekke hvilken størrelse han liker på klokker før du slår til. Jeg synes 37mm blir for lite ...

Tror mange her er misunnelige på fyren du gifter deg med ...
 
  • Liker
Reaksjoner: Gubben11
Hei igjen alle og tusen takk for alle tips og hjelp.

Nå har det seg slik at etter tips fra en grei kar her inne så tok jeg turen til urmaker i Oslo for en prat. "Praten" gjorde meg x ant tusen fattigere, og den kommende mannen en ny JLC rikere. Både størrelse, risiko for feil, servicebehov, etc. var med i vurderingen og jeg gikk for en helt ny en.

Jeg er veldig fornøyd. Så nå gleder jeg meg til å gi den. Faren er at dette kan bli starten på en ny og dyr hobby (første klokken hans av dette kaliber det her).

K :)