Jaeger-LeCoultre-tråden

Master Ultra Thin Perpetual

Lekker sak dette. 39 mm, 9,2 mm høy. Kommer i hvitt gull, rødt gull og stål (kun i JLC-butikker, ikke hos AD).

Master-Ultra-Thin-Perpetual_PG.jpg

Bildet er fra Forbes.
 
Som ny eier av Jaeger-LeCoultre er det vel en plikt å skape litt liv i denne tråden. ;)

Jeg er fascinert av JLCs 1000 timers test av alle klokkene de lager. Her er en detaljert beskrivelse av hva testen innebærer. Interessant at testen foretas på klokkene, ikke bare urverkene som for COSC, og at den også er strengere enn COSC og mye mer omfattende. Jeg stilte min Master Grande Ultra Thin 28. februar, og pr nå er den +3 sekunder!
Jaeger-LeCoultre Discussion Forum: The Master Control 1000 Hours test..

Hvis noen andre har informasjon om JLCs produksjonsprosesser og lignende ville det være fint å samle det i denne tråden.
 
Redigert:
Vi kan jo starte med disse.
Så kan det sikkert suppleres med noe mer etterhvert....:)


[video=youtube;-lX21lAn82M]http://www.youtube.com/watch?v=-lX21lAn82M[/video]

[video=youtube;mD6O3uXs_A8]http://www.youtube.com/watch?v=mD6O3uXs_A8[/video]
 
Redigert:
Lekker sak dette. 39 mm, 9,2 mm høy. Kommer i hvitt gull, rødt gull og stål (kun i JLC-butikker, ikke hos AD).

Master-Ultra-Thin-Perpetual_PG.jpg

Bildet er fra Forbes.

Helt nydelig estetisk, men stemmer det ikke at dette er et modulbasert urverk?
 
I følge Hodinkee:

"So what is this watch exactly? Well, it's not exactly brand new, in the sense that it uses JLC's ultra-thin modular perpetual calendar, in this case called the ​caliber 868. This is a self-winding perpetual with 336 parts and 46 jewels, that remains just 4.72mm thick."
 
Den som Moore har har kalendermodul oppå urverket, men jeg kan ikke tenke meg det i dette tilfellet siden den faktisk er lavere enn MUT moon. Konklusjon: Jeg vet ikke :)

Edit: Der kom svaret ja. Da må det vel være samme verket som i den nydelige 37mm perpetualen da (snudd opp ned)? Den som er 2-3 generasjoner tilbake.

42bbf21b_8379939755_81cc079b50.jpeg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Charliefoxtrot
Hva er deres tanker rundt modulbaserte urverk?

Det er jo positivt mtp å holde prisen nede da :)

Jeg har full forståelse for å bruke baseverk, men legger ikke skjul på at jeg foretrekker "integrerte" komplikasjoner.
 
Jeg ser kun to ulemper med moduler: Kan i noen tilfeller bygge høyere, og på chronoer havner pusherne ute av linje med kronen. På disse klokkene er ingen av delene tilfelle, så da er alt fred og lykke.
 
Ultimate grail

Dette må være JLCs ultimate klokke. Vi snakker om Hybris Mechanica à Grande Sonnerie. Etter sigende verdens mest kompliserte klokke. 1472 deler, 26 komplikasjoner.


jaeger-lecoultre-hybris-mechanica-grande-sonnerie-watch1_zps1f063f85.jpg


Kjøper du denne for den nette sum av $2,5 mill slenger Jaeger ikke bare med en Gyrotourbillon og en Reverso a Tryptique, men de leverer dem i tidenes klokkeboks, en Hybris Mechanica 55 safe som måler 1 meter i bredde og 1,5 meter i høyde, og veier 1200 kg. Skal etter sigende være godt nok for et hvert forsikringsselskap.

jlc1_zps945be1b5.jpg


Vi snakker her om tidenes unboxing her på Sonen.. (I wish)..

[video=youtube;0ynBPBq5Stc]http://www.youtube.com/watch?v=0ynBPBq5Stc[/video]
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Frost
OK:confused: Hva?!?
Lå denne tråden på side 3... Fy skam seg!!!

Så da får jeg ta ansvar å gjøre noe med det;)
Iom det er mørkt ute og jeg ikke har tilgang på sollys inne, så får jeg fyre av gårde noen arkivfoto, noe jeg håper de andre JLC eierne her også gjør:D Det er jo meningen at det skal oversvømmes av bilder av søtsaker her inn:eek:

E4arNdK.jpg

Fg1WVRc.jpg

m9Ybof8.jpg

NtUAI5e.jpg

zbheVT4.jpg


65gXTtX.jpg



Så jeg håper andre tar utfordringen med å fylle denne tråden med herligheter.

Jeg får vel fortelle litt om hvordan jeg har det med min Reverso om dagen:
Jeg var jo i utgangspunktet litt skeptisk og usikker på om jeg skulle ta steget og kjøpe denne. Var ikke mye Reverso, ei JLC å spotte på bilder her på TS. Var det en grunn til det:confused: Ikke visste jeg. I dag er jeg glad jeg tok det valget.
Den gir meg det min Sub ikke klarte. Er vel følelsen av eksklusivitet og finish, samt kvalitet. Jeg mener fremdeles at Rolex er det ultimate merke med tanke på anvendelige og tidløse modeller, men det er ikke alt i min verden.

Nøyaktig er den også, går ca 1,5 sek for fort i døgnet. Kunne ønsket meg litt lenger gangreserve, med sine 48 timer er det noe kort, det er vel det eneste negative med klokken så langt jeg kan se. Tatt i betrakning at det verken er en dykkerklokke, sportsklokke etc. Jeg har alltid likt dressklokker bedre, går ikke i dress, men skjorte er vel det jeg flagrer rundt i til daglig og da tar den seg veldig godt ut.

Så litt specs fritt stjålet fra nettet:

Jaeger-LeCoultre Grande Reverso 986 Duodate
Movement: Manual, JLC Caliber 986, 28,800 vph, 19 jewels, 4.15 mm in height, 183 components, Swiss Made
Functions: Hours, minutes, small seconds, date, dual-time zone (GMT) with 24-hour display, day/night indication
Power reserve: 48 hours
Case material: Stainless Steel
Bezel material: Stainless Steel
Case shape: Rectangular
Bezel shape: Rectangular
Case size: 48.50 mm x 30.00 mm
Lug width: 22 mm
Case height: 10.20 mm
Weight: 116g
Dial: Guilloche silvered / black
Numerals: Arabic
Hands: Blued steel
Water resistance: 30 meters
Strap: Black alligator leather with folding clasp
Crystal: Sapphire
Case back: Sapphire
 
Redigert:
Jeg er vel on record her med at jeg er veldig glad i min Rossi ("limited" til 946 eks.):



Uheldigvis er det nesten umulig å få formidlet hvor lekker den svarte karbonfiber skiven er (Thomas, Moore, og noen andre her kunne helt sikkert fått til noen fabelaktige bilder av denne, men ikke jeg). Viserne er også helt topp; heldigvis virker ikke timeviseren for kort, noe som jeg av og til synes er tilfelle på noen JlC-modeller. Nydelige "åpne" sverd. Flott sekundviser.

Veldig bra løsning med verdenstid. Forholdsvis lite plass går med til det (noe som er mulig siden klokkens diameter er 46.3mm; dette muliggjør lesbar verdenstid som likevel ikke synes å ta stor plass på skiven), særlig i forhold til rotet verdenstiden fører til på GP ww.tc eller hva den heter. Morsom komplikasjon, og ekstremt lettstilt og tar ikke så mye visuell plass som en ekstra "GMT-viser".

Oppdeling i gul og hvit for å markere dag og natt blir perfekt; veldig mye bedre enn de to andre variantene i hhv rødt og blått.

Den lekre dypsvarte (?) karbonskiven med de fine hvite timemarkørene står så godt på egne ben, så det er litt synd at det visuelle blir litt "ødelagt" av alarmdelen mellom 7.30 og 10.30. Klokken hadde vært vakrere uten den åpningen.
Det samme gjelder den litt visuelt klumsete men funskjonelt ypperlige kronen på kl 10, som bl a brukes for å slå av/på alarmen. Alarm er i seg selv en morsom komplikasjon, og man våkner av denne hvis man allerede er halvvåken.

La meg også nevne at gatorremmen gir en utrolig kvalitetsfølelse. Klokken har vært mye brukt men remmen ser fullstendig ubrukt ut. Og spennen (visstnok kuttet av ett stykk metall) er den beste jeg har vært borti; virker helt perfekt.

Datovisningen: klokken hadde kanskje vært enda finere uten den lille rammen rundt datovinduet, men ellers leses datoen veldig greit, og det uten lupen som selv AP har slengt på min klokke (og som jeg misliker). Men ... hvorfor i all verden står det "DATE" ved siden av datovinduet???

Klokken ble kjøpt på fullstendig impuls kl 2 tidlig en søvnløs lørdag morgen som en ventepølse mens jeg drømte om å få meg en AP, men som har vært en kjempepositiv overraskelse som får like mye (dvs mer) armtid enn min egen grail-AP.

Nøyaktighet? Sjekker det nesten aldri, men får inntrykk av den går litt langsomt etter å vært i dvale en stund, men etter en eller dag eller to i bruk virker den nøyaktig; men jeg sjekker aldri med justervesenet.no eller slikt.

Som sagt: en herlig klokke hvis karbonfiberskive må sees IRL, siden fotografier ikke kan fange nyansene i svart ...
 
Er vel bare å legge seg paddeflat å innse at denne Rossi 46 var ganske så mye fetere enn min Tissot MotoGP LE ;)
Denne var råkul rett og slett, og karbonfiber er utrolig vanskelig å få tatt skikkelige bilder av. Synes ditt bilde var langt over gjennomsnittet! :D
 
Tusen takk for de vennlige ordene @s2bu. Ingenting synes av karbonfiberet på mitt bilde :), men
jeg fant ikke et eneste bilde på google images som fikk det frem. Svart karbonfiber og moderat
bruk av AR coating gjør at dette er en utfordring ... men takk for hyggelige ord!
 
Redigert av en moderator:
60 dager på armen: JLC Master Grande Ultra Thin

Det er nå litt mer enn 60 dager siden jeg kjøpte dette uret. Siden har det knapt vært av håndleddet. Bortsett fra om natten og når jeg dusjer, selvsagt.

DSC00595_zpsb5c1e5e7.jpg


Dette er mine inntrykk etter to måneder.

Spesifikasjoner
Jaeger-LeCoultre Master Grande Ultra Thin
Reference number: 1358420
Case material: Steel
Case diameter (without crown): 40 mm
Movement type: Automatic Calibre JLC 896
Crystal: Sapphire crystal with anti-reflective coating
Power reserve: 43h
Transparent back: Yes
Lug width: 21 mm
Length from lug to lug: 47.90 mm
Case thickness: 8.62 mm
Water resistant: 50 m
Strap material: Alligator
Clasp type: Deployment clasp

Visuelt inntrykk og bærekomfort
Uret har definitivt et klassisk preg, men samtidig moderne. Det har et sobert uttrykk. Understated, som det heter utaskjærs.

DSC00166_zpsb268a45b.jpg


Da jeg først fikk det på hånden var følelsen at det var temmelig stort. I tillegg til 40 mm diameter bidrar selvsagt den smale bezelen og den derav følgende store diameteren på skiven at det bærer stort.

Interessant nok har følelsen av størrelse, den psykologiske størrelsen, krympet etter 60 dager.

IMG_4569_zps9d600b16.jpg


Vi snakker likevel om en moderne størrelse for et dress-ur, men jeg oppfatter det altså mindre nå enn da det var nytt. Relativt lange lugs og 21 mm lugavstand bidrar til et elegant og moderne uttrykk.

Den lave profilen gjør at uret nesten limer seg fast til håndleddet. Det er svært behagelig å bære. Rem og deployment clasp fungerer utmerket.

Finish
Uret har, ikke overraskende, gjennomført svært høy kvalitet på finishen. Skiven og viserne må fremheves særlig. Urverket, som sees gjennom display-baksiden, er vakkert og forseggjort.

Urskiven
Rhodium er brukt på skiven, viserne, logoen og fem-minutters-markørene. De store viserne er av typen dauphine. En subdial for sekunder ved posisjon 6 bidrar til et inntrykk av finesse and eleganse. Det er alt. Skiven kan nesten ikke bli enklere. For noen kan det sikkert bli for mye enkelhet, men for meg er uttrykket akkurat så elegant som et klassisk dress-ur skal være.

IMG_0204_zps61cfde9a.jpg


Til tross for den tilnærmet monokrome fargepaletten er lesbarheten god, fordi lyset reflekteres fra viserne og markørene på en måte som gir ulike kontraster alt etter lyset. Av og til reflekteres lyset og visere og markører skinner som blankt sølv, av og til virker det som om lyset absorberes av viserne og markørene og de blir nesten sorte.

IMG_4399_zps9bd7ff1d.jpg


Kassen
Formen på kassen gjør at den bærer tynnere enn totalhøyden på 8,62 mm skulle tilsi.

IMG_4517_zps52452a02.jpg


IMG_4408_zps36e0caf2.jpg


De smale lugsene bidrar sammen med formen på kassen vesentlig til den elegante profilen.

IMG_0105_zpsa4bd37c8.jpg


En tynn, blank bezel gjør at det visuelle inntrykket som nevnt domineres av skiven. En meget vakker kasse. Et moderne, men klassisk design med dype røtter i historien.

Remmen
Den kom på en tynn, matt alligator-rem som smalner inn fra 21 til 18 mm. Remmen er buet, og følger kasseformen.

DSC00185_zps8dff3632.jpg


Remmen er behagelig, men jeg foretrekker sort rem på et slikt ur. Da jeg kjøpte uret fikk jeg med en original sort alligator JLC-rem, men den måtte bestilles og er ennå ikke kommet. Jeg ser frem til å få klokken over på sort. Jeg antar at den sorte remmen også er matt. Jeg tror en sort halvblank alligator/krokodillerem vil løfte uret enda et hakk. Jeg er derfor på jakt etter en slik rem.

Urverket og nøyaktighet
Her er jeg i beste fall en interessert amatør, så dere får ta kommentarene for det de er: et forsøk på å lære mer.

Etter hva jeg forstår så kan man inndele urverk på flere måter. En måte er bruk av helplate, trekvartplate og broer. Trekvartplaten fra Glashütte er kjent av mange. Et annet prinsipp følger Lépine-urverkene: ”Jean-Antoine Lépine (1720-1814). French watchmaker and inventor of the calibre that bears his name. Its principal characteristic is to have dispensed with the fusee and to have replaced the top plate and pillars with bridges. This made room for the balanceinside rather than on top of the mechanism. The result was a much thinner movement.” [Kilde: Lépine calibre (movement) | Glossary | Fondation De La Haute Horlogerie]

En digresjon: Lepine var svoger til Pierre-Augustin Caron de Beaumarchais (1732-1799), som er mest kjent for å ha skrevet teaterstykkene som librettiene til operaene Figaros bryllup (Mozart) og Barberen i Sevilla (Rossini) bygger på. Beaumarchais, som var sønn av en urmaker, bidro også vesentlig til utviklingen av urverk: ”In July 1753, at the age of twenty one, he invented an escapement for watches that allowed them to be made substantially more accurate and compact.” [Kilde: Pierre Beaumarchais - Wikipedia, the free encyclopedia] Lépine bygget videre på Beaumarchais’ arbeid.

JLCs tynne urverk står etter hva jeg forstår i tradisjonen fra Beaumarchais og Lépine. I 1903 tok Jacques-David LeCoultre utfordringen fra Edmond Jaeger om å lage verden tynneste urverk. Resultatet ble LeCoultre Calibre 145 – et Lépine 17-ligne lommeurverk. Fremdeles det tynneste urverk av sin type, kun 1,38 mm høyt.

Jeg har sett det påstått at JLCs tynne urverk ville vært gjenkjenbare for en urmaker på Lépines tid. Vi snakker i så fall om et klassisk design som er forbedret gjennom 250 år. De er med andre ord ikke spesielt nyskapende i design. De er likevel blant de aller beste tynne urverk som finnes. Jaeger-LeCoultre calibre 896 tilhører den nye 899-generasjonen av urverk. Det var nytt i 2009, da uret ble lansert. Det har 242 deler, og er 3,98 mm høyt. Som sådan kan det ikke kalles ultra tynt. Det har ”variable-inertia” balanse, som bidrar til jevnere gange og at balansen tåler mer, og keramiske kulelagre som verken trenger olje eller vedlikehold. Frekvens er 4 Hz (28.800 bph).

Inntrykket når man ser på urverket er at det skimrer sølvaktig.

IMG_0109_zps3a340dee.jpg

En del støv her dessverre.

jlc_image.2738813.jpg

(Lånt bilde)

Det har blå skruer, røde rubiner, gyllen balanse og ikke minst en 22 K gult gull rotorvekt. Likevel er inntrykket når det sitter i uret sølvaktig. Det har et visst konservativt preg. Vakkert uten å være flashy.

Jeg har som nevnt hatt det på armen siden det ble kjøpt. Etter 60 dagers bruk var tidsavviket +/- 0 sekunder. Ikke daglig – for hele perioden! Det er fabelaktig, og selv om man ikke kan slutte fra et urverk til alle urverk som lages av JLC, har det i hvert fall ikke svekket min oppfatning av JLC som et av de ypperste manufakturene.

Jaeger-LeCoultres 1 000 timers test
Alle urverk fra JLC gjennomgår en omfattende test etter at urene er montert. Testen beskrives her.

Her oppsummeres testen slik:

  • Accuracy must be within the range of -1 to +6 seconds per day (COSC -4/+6s for Gents and -5/+8s for Ladies)
  • Power Reserve Test: under intense activity and when in low activity simulation (COSC not tested)
  • Functions and aesthetic inspections and test (COSC not tested).
  • Knocking test for the balance (COSC not tested)
  • Accuracy under normal and fully wound. Test in 6 positions and in cyclos (COSC 5 positions, normal condition only)
  • Water resistance test at least 5 ATM (COSC not tested)
  • Shock resistance test with 20,000 small simulated shocks (COSC not tested)
  • Resistance to thermal variation between 4 degrees to 40 degress centigrade (COSC 8 to 38 degrees centigrade)

Tusen timer er seks uker. Det er samme tid som A. Lange & Söhne oppgir å teste sine ur. Patek Philippe oppgir inntil 1 200 timer. Jeg har ikke funnet ut hvordan disse to tester urene sine, men vil anta at JLCs test er blant de strengeste og mest omfattende i bransjen.

Oppsummert
Uret gir meg definitivt en god følelse. Jaeger-LeCoultre designer og produserer noen av de aller ypperste urene som lages. Vi snakker også om et ur fra et manufaktur som har utviklet og levert urverk til andre manufakturer i den absolutte horologiske elite. I seg selv bidrar dette til å inngi stor tillit.

Uret er klassisk elegant og ”understated”. Kvaliteten er fra øverste hylle.

Jaeger-LeCoultre Master Grande Ultra Thin er etter min mening et av de flotteste klassiske dress-urene i dag – uavhengig av pris.

Takk for oppmerksomheten.