Jakt

Er det noen av dere jegere som har erfaring med viltkameraer og som kan anbefale et greit nybegynnerkamera uten å gå i TS-fellen og anbefale Rolex-versjonen umiddelbart?

Vi har fått rådyr stadig oftere rundt huset, men de er så vare på lyder og lys at vi stort sett bare ser sporene etter dem.
Det hadde vært litt stas å fått tatt noen bilder av de flotte rådyrene.

De fleste viltkameraer er gode nok til å ta gode bilder av dyr i dagslys. Dersom du skal ha kameraet i hagen, holder det med en variant med minnekort, ettersom du enkelt kan sjekke det hver dag. De begynner vel på rundt 1000 kr og bildekvaliteten øker med prisen. Skal du ta bilder om natten, for eksempel av rovdyr, bør du gå opp litt i pris. Det finnes også varianter som sender MMS når det tas bilder - endel dyrere, men veldig greit når det skal stå langt ute i skogen.

Man kan få mange artige bilder av slikt. Jeg fikk godt bilde av en tyvjeger i mitt terreng, komplett med bilnummer. Jeg er også selv blitt foreviget i Drangedal for noen år siden: Jeg stanset på en fin liten glenne i skogen og begynte å late vannet. Mens jeg sto der og lyttet til sildringen oppdaget jeg noe rart på et tre noen meter bortenfor, og med buksene halvveis nede og snoppen ute vagget jeg bort for å undersøke det som viste seg å være et viltkamera. Den bildeserien henger nok som plakat i en eller annen jaktbu.

For ordens skyld: Bruk av slike kameraer kan fort bryte med personopplysningsloven. Til bruk i egen hage er ikke noe problem, men før det henges opp på alment tilgjengelige steder bør man lese seg opp litt.

• Liker
Reaksjoner: Trulle75
De fleste viltkameraer er gode nok til å ta gode bilder av dyr i dagslys. Dersom du skal ha kameraet i hagen, holder det med en variant med minnekort, ettersom du enkelt kan sjekke det hver dag. De begynner vel på rundt 1000 kr og bildekvaliteten øker med prisen. Skal du ta bilder om natten, for eksempel av rovdyr, bør du gå opp litt i pris. Det finnes også varianter som sender MMS når det tas bilder - endel dyrere, men veldig greit når det skal stå langt ute i skogen.

Man kan få mange artige bilder av slikt. Jeg fikk godt bilde av en tyvjeger i mitt terreng, komplett med bilnummer. Jeg er også selv blitt foreviget i Drangedal for noen år siden: Jeg stanset på en fin liten glenne i skogen og begynte å late vannet. Mens jeg sto der og lyttet til sildringen oppdaget jeg noe rart på et tre noen meter bortenfor, og med buksene halvveis nede og snoppen ute vagget jeg bort for å undersøke det som viste seg å være et viltkamera. Den bildeserien henger nok som plakat i en eller annen jaktbu.

For ordens skyld: Bruk av slike kameraer kan fort bryte med personopplysningsloven. Til bruk i egen hage er ikke noe problem, men før det henges opp på alment tilgjengelige steder bør man lese seg opp litt.

Takk for en god latter i kontorlandskapet.
Uten å avsløre for mye bor vi relativt ruralt til. Jeg har enn så lenge ingen utfordringer med eventuelle påstander om overvåkning ved bruk at et slikt kamera. Dersom jeg ville tatt bilder av personer er de langt inn på privat eiendom - og sannsynligvis ikke der med gode intensjoner...

• Liker
Reaksjoner: Hopalong
For fjortende året på rad jaktet jeg i Skottland forrige uke. Fire dager med høyst varierende vær, flere jaktformer og mye forskjellig vilt: Fasan, duer, ender, kaniner og gjess. Overvekt på flyet på vei hjem med bytet, overvekt på kroppen etter mye øl og frityr.

Sesongen er ikke over enda! I morges var det atten minus ved hytta, men innover solsiden av dalen var det mildere, føret var perfekt, det var masse spor etter orrfugl, hare, rev, mår elg og en liten røyskatt, men ingen av mennesker. Rypekullene hadde beitet på de åpne flatene, men da Nero og jeg kom satt de høyt oppe i dalsiden. Fantastisk dag.

Gårsdagens bilde,,men samme klokke var med idag.

BF6F0E06-4A48-4B65-8294-DF41C6EE908E.jpg

Noen som har kjennskap om fuglejakt i Kroatia?
Vurderer strekt å ta meg en tur dit for fasanjakt..
Takker meget mye!

Redigert:
Flere enn meg som klør i fingrene etter å komme seg ut på jakt snart? Jeg var så heldig å få tak i et kort på bukk i Drangedal. Så jeg venter og venter på 10 aug. Ekstra spent da dette blir min første bukkejakt. Ny rifle og optikk er handlet inn, Sauer 202 og Zeiss Victory V8 1.8-14x50 med kulebanekompensator.

Prøvde meg litt på buttoloen idag, og klarte å lokke inn to bukker, fyttigrisen for en naturopplevelse det var å ha en brølende bukk 30 meter unna:)

• Liker
Reaksjoner: titan og Hopalong
+1
Banen på torsdag, også stor rens og puss av børsa.
Det gledes :)

Blir opp i jaktterrenget med lånt hund på meg, se om det er noe liv :) Var meget bra bestand i fjor, så håper på like bra eller bedre i år. Får vel ta en tur på banen etterhvert og friske opp svingen litt også!

• Liker
Reaksjoner: olem
Fin fangst, grattis :)

Recon dressen er fin den, men blir du ikke våt fra utsiden blir du våt fra innsiden er min erfaring :p

Takk for det!

Du har nok rett mht. å bli våt fra innsiden, det er et problem så lenge jeg bruker sekk. Holdt meg i hvert fall tørr på bena og armene - det er jo noe :)

Takk for det!

Du har nok rett mht. å bli våt fra innsiden, det er et problem så lenge jeg bruker sekk. Holdt meg i hvert fall tørr på bena og armene - det er jo noe :)

Uansett en veldig solid og grei jaktdress, selvom den bråker en del. Akkurat på fuglejakt gjør det ofte ikke så mye om den bråker, heldigvis :)

Var ute å jakta et par timer i sola i dag, hadde mye fugl på vingene, 3 store tiur, et par røyer, ett orrfuglkull og et par rypekull. Ingen i sekken desverre, vanskelige skuddforhold og rusten i reaksjonen. Ut igjen i morgen så får vi se :)

Det har blitt noen turer, men få bilder sålangt i sesongen. Skjerpings. Jeg har vært på rypejakt i tåke og regn, endel fugl men medioker skyting, som vanlig når jeg legger bort den tunge sportinghaglen jeg har skutt med hele året sålangt og begynner å bruke den lette kaliber 20'en. Noen ryper ble det da likevel.

Denne helgen jaktet jeg skogsfugl i Telemark. Været var nydelig, noe både den snart pensjonerte gammelpointeren og jeg satte pris på.

Det var godt med fugl, og skytingen har satt seg.