Er det noen av dere jegere som har erfaring med viltkameraer og som kan anbefale et greit nybegynnerkamera uten å gå i TS-fellen og anbefale Rolex-versjonen umiddelbart?
Vi har fått rådyr stadig oftere rundt huset, men de er så vare på lyder og lys at vi stort sett bare ser sporene etter dem.
Det hadde vært litt stas å fått tatt noen bilder av de flotte rådyrene.
De fleste viltkameraer er gode nok til å ta gode bilder av dyr i dagslys. Dersom du skal ha kameraet i hagen, holder det med en variant med minnekort, ettersom du enkelt kan sjekke det hver dag. De begynner vel på rundt 1000 kr og bildekvaliteten øker med prisen. Skal du ta bilder om natten, for eksempel av rovdyr, bør du gå opp litt i pris. Det finnes også varianter som sender MMS når det tas bilder - endel dyrere, men veldig greit når det skal stå langt ute i skogen.
Man kan få mange artige bilder av slikt. Jeg fikk godt bilde av en tyvjeger i mitt terreng, komplett med bilnummer. Jeg er også selv blitt foreviget i Drangedal for noen år siden: Jeg stanset på en fin liten glenne i skogen og begynte å late vannet. Mens jeg sto der og lyttet til sildringen oppdaget jeg noe rart på et tre noen meter bortenfor, og med buksene halvveis nede og snoppen ute vagget jeg bort for å undersøke det som viste seg å være et viltkamera. Den bildeserien henger nok som plakat i en eller annen jaktbu.
For ordens skyld: Bruk av slike kameraer kan fort bryte med personopplysningsloven. Til bruk i egen hage er ikke noe problem, men før det henges opp på alment tilgjengelige steder bør man lese seg opp litt.