Hei.
Noen her som vet hvordan man får skarv og ærfugl til å bli en god rett? Prøvde meg på dette tidligere, men kjøttet ble helt forferdelig.
Har også et par stokkender liggende. Noen tips til tilbredning?
Både skarv og ærfugl smaker nydelig, forutsatt at man skjærer ut filetene så snart som mulig etter skuddet, dvs mens fuglen ennå er varm, og er nøye med å skjære bort fett. Venter man for lenge med dette, setter det seg transmak i kjøttet, og man må vanne det ut i eddik eller surmelk eller noe slikt for å få det spiselig igjen.
Det er stort sett filetene som er verd å ta vare på. Når de er tatt ut, kan man la dem mørne et par dager i kjøleskap, men det er ikke så viktig som med hjortevilt og skogsfugl. Som med det meste annet vilt, er kjøttet magert og finfibret, så det er svært viktig å ikke steke for mye. Få kulinariske opplevelser er tristere enn å tygge på et leversmakende seigt stykke viltkjøtt når man vet at det hadde vært nydelig om bare kokken hadde passet på litt.
Det er lettest å få kjøttet riktig stekt om man skjærer i mindre biter. Jeg pleier bruke det i enkle panneretter, gjerne sammen med løk og grønnsaker. Da bruner jeg kjøttbitene først, kort tid på sterk varme, og setter dem tilside mens jeg gjør klar resten. Når det andre er ferdig, har kjøttet hvilt seg mørt og godt.
Stokkender er noe av det beste naturen har å by på, synes jeg. Fettet på dem - og på andre gressender - er svært velsmakende, og fugler som skytes nå uti desember har et tykt lag som er verd å ta vare på. De kan henge hele, eller kroket ut om man ønsker, og flås eller helst ribbes om man vil ha fettet med. Hele fileter stekt sous vide eller i ovn er ypperlig festmat, men siden det fortæres et femtitalls ender her i løpet av høsten blir det mye hverdagsmat som behandles omtrent på samme måte som beskrevet over. Men her også: Det er langt bedre å steke for lite enn for mye. Velbehandlet villandkjøtt er så mørt at det knapt trenger varmebehandling.
Edit: Jeg fant et innlegg om enkle viltmiddager jeg skrev for noen år siden. Både bilder og kokkekunster har bedret seg betraktelig siden dengang, men det viser et eksempel. Idag ville jeg nok ikke brukt tid på å ribbe ender med så lite fett på, men bare flådd dem.
http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=11667