Jakt

Poster selv om jeg ikke skyter selv. Helgebesøk i Sogn, talte 12 hjort på bøen før leggetid nå. Hører de brøler enda. Imorgen blir det drivjakt i bratte lier. Satser på det blir et dyr.

• Liker
Reaksjoner: larskp86 og lobwedge
Gjorde to drev uten å felle noen dyr. Skremte ut en medium bukk på første draget, passerte bare 30-40 meter fra meg og forbi en post. Han som satt på post kunne ha skutt den, men lot den gå. Vil heller ha yngre dyr, er vel en luksus de kan unne seg når de jakter i egen utmark og har raust med kvote.

I ungdommelig overmot ble jeg så godt som lovet at det blir skutt hjort imorgen tidlig. Blir med ungdommen ut når det lysner imorgen tidlig.

53eadf431c298f3b6c50d6e9374fead7_zpsxh3aketo.jpg

Joda har vært her

2b60b6c0a58acdc6f543c033d28c0151_zpslg6e5zns.jpg

DSC_0825_zpsyao1sctc.jpg

Våt helg, på flere vis, men det ble da noen turer likevel.

Lunsjpausen måtte tas et annet sted.

Lite orrfugl å se på mange timers trasking, men noen rugder og ender ble det da. Den ene anden mistet hodet og måtte henges på litt utradisjonelt vis. Det er en grunn til at det ikke kommer så mange på besøk til ungene om høsten.

Morgenens økt ble resultatløs. Kaldt reg og 4 grader gjorde friskt og sitte på post og vente på skytelys. Så 3-4 dyr mellom regnbygene, men ga ikke mulighet til å skyte på de.

Dagens høydepunkt var når nevøen etter mange forespørsler fikk prøve onkels BMW. Endte med at han rygget ned en gruskant og bilen tok nedpå bak framhjula. En stund kom vi hverken fram eller bakover. Heldigvis var det et flatt området nedenfor så vi fikk rygget og kom ut på veien via platået under. En sjekk viste at bilen kom fra det uten skader. Godt jeg var med når det skjedde, var en betuttet tenåring som kjørte veldig pent og stille tilbake.

Ingen hjort ble skutt iløpet av helgen, men min ble skutt forrige uke, greit fylt opp i kjølerommet (Beklager skikkelig dårlig bilde).

DSC_0838_zpsn7w2kynm.jpg

Så var ungdommens hybris gjenopprettet. Før jeg var ferdig med frokost og startet returen til Oslo. Ringte telefonen og en ivrig ung mann fortalte han hadde tatt to. Så ble avreise utsatt litt pga utvomming etc...

• Liker
Reaksjoner: Hopalong
Hei og hå! Noen her som har noen erfaring med Beretta Active Mars hunting suit? Vurderer denne mot en mer safe Norrøna Recon-dress. Synes Berettadressen hadde noen ganske snasne løsninger, men er usikker på hvordan den vil tåle norsk granskau.Håper på svar!
Linker til YouTube hvis noen er interesserte

Har vurdert denne selv tidligere i år @halkla !
Valget kom på Härkila Vector jaktdress pga prisen..
Jeg prøvde kun jakken og ikke hele active mars jaktdressen, for en fantastisk jakke! Veldig bra lommer og innovative taktiske løsninger som gir mening, alt i ett kanskje best jakke til jakt som fåes kjøpt i Norge er min mening. Tror den hadde lett tålt hyppige fjellturer og jakt i tett skog..
Dette var alt jeg kunne bidra med min erfaring og oppfatning vedr Active Mars jakt jakke. :)
Ønsker deg lykke til med jaktdress jakten!

Mange takk for svar @titan !
Får ikke akkurat mindre lyst på den nå!
Blir nok en snartur innom XXL i løpet av de nærmeste dagene. :cool:

Hei.
Noen her som vet hvordan man får skarv og ærfugl til å bli en god rett? Prøvde meg på dette tidligere, men kjøttet ble helt forferdelig.

Har også et par stokkender liggende. Noen tips til tilbredning? ;)

Hei.
Noen her som vet hvordan man får skarv og ærfugl til å bli en god rett? Prøvde meg på dette tidligere, men kjøttet ble helt forferdelig.

Har også et par stokkender liggende. Noen tips til tilbredning? ;)

Både skarv og ærfugl smaker nydelig, forutsatt at man skjærer ut filetene så snart som mulig etter skuddet, dvs mens fuglen ennå er varm, og er nøye med å skjære bort fett. Venter man for lenge med dette, setter det seg transmak i kjøttet, og man må vanne det ut i eddik eller surmelk eller noe slikt for å få det spiselig igjen.

Det er stort sett filetene som er verd å ta vare på. Når de er tatt ut, kan man la dem mørne et par dager i kjøleskap, men det er ikke så viktig som med hjortevilt og skogsfugl. Som med det meste annet vilt, er kjøttet magert og finfibret, så det er svært viktig å ikke steke for mye. Få kulinariske opplevelser er tristere enn å tygge på et leversmakende seigt stykke viltkjøtt når man vet at det hadde vært nydelig om bare kokken hadde passet på litt.

Det er lettest å få kjøttet riktig stekt om man skjærer i mindre biter. Jeg pleier bruke det i enkle panneretter, gjerne sammen med løk og grønnsaker. Da bruner jeg kjøttbitene først, kort tid på sterk varme, og setter dem tilside mens jeg gjør klar resten. Når det andre er ferdig, har kjøttet hvilt seg mørt og godt.

Stokkender er noe av det beste naturen har å by på, synes jeg. Fettet på dem - og på andre gressender - er svært velsmakende, og fugler som skytes nå uti desember har et tykt lag som er verd å ta vare på. De kan henge hele, eller kroket ut om man ønsker, og flås eller helst ribbes om man vil ha fettet med. Hele fileter stekt sous vide eller i ovn er ypperlig festmat, men siden det fortæres et femtitalls ender her i løpet av høsten blir det mye hverdagsmat som behandles omtrent på samme måte som beskrevet over. Men her også: Det er langt bedre å steke for lite enn for mye. Velbehandlet villandkjøtt er så mørt at det knapt trenger varmebehandling.

Edit: Jeg fant et innlegg om enkle viltmiddager jeg skrev for noen år siden. Både bilder og kokkekunster har bedret seg betraktelig siden dengang, men det viser et eksempel. Idag ville jeg nok ikke brukt tid på å ribbe ender med så lite fett på, men bare flådd dem.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=5&t=11667

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: titan
Det @Hopalong sa er gull verdt å få med seg.

Tips til helstekt og sprø andefilet i farta.
Bryst fileter er fint å tilberede ved at du med veldig skarp kniv snitter begge veier tett i skinnet i 3-4 mm avstand( les terninger), skjære nøye så du ikke kutter i kjøttet eller kommer helt til kjøttet.. Så deretter putte i en kald panne med skinnet ned, så sette på middels varme til skinnet blir sprøtt eller begynner å bli nokså sprøtt! Snu kjapt på andre siden, mye salt & pepper så i ovnen gjerne på 180grader for å oppnå karamellisering av kjøttet, kommer an på tykkelsen men må taes ut av ovnen før ønsket kjernetemperatur pga ettersteking. Kan være alt fra 48 grader til 53 grader når ønsket temperatur er 57-58 grader.. :)
Funker best for ender da de har mer fett og ikke minst mest smakfullt fett.

Ferdig for meg er medium ca 57-58 grader i kjernetemperatur..

• Liker
Reaksjoner: Hopalong
Selv om jeg kommer til å gå et par turer på ski etter rypene frem til jakttidsslutt i februar, og skal til Skottland om et par uker, er jaktsesongen for det meste over. Det har vært min beste høst noen gang, selv om jeg på grunn av små kull har gått lite på rype- og orrfugljakt. Status ved årets slutt er 134 vilt i Norge, hvorav 48 rugder og et tilsvarende antall ender. Hårvilt har jeg ikke felt, men jeg er med i noen jaktlag som har fått både elg og hjort. Mye har blitt spist underveis, men det er fortsatt så mye vilt i fryseren at det knapt kommer til å bli kjøpt industrikjøtt frem til sommerferien. Kortreist, økologisk, bærekraftig og velsmakende mat.

Noen bilder har det blitt underveis, men færre enn planlagt. Det får bli til neste år.

Er det noen av dere jegere som har erfaring med viltkameraer og som kan anbefale et greit nybegynnerkamera uten å gå i TS-fellen og anbefale Rolex-versjonen umiddelbart?

Vi har fått rådyr stadig oftere rundt huset, men de er så vare på lyder og lys at vi stort sett bare ser sporene etter dem.
Det hadde vært litt stas å fått tatt noen bilder av de flotte rådyrene.