Vekker denne tråden til live da jeg er ute etter hagle.
Noen som har erfaring med Churchill Hunter 12/76 ?
CHURCHILL HUNTER 12/76 - Jakt & Friluft
Først og fremst: Seamasteren får mye armtid, så jeg må nok en gang si meg førnøyd med den handelen
Så til hagler.
Jeg kjenner ikke direkte til Churchill (eller Akkar, som produsenten heter), men har hatt litt erfaring tidligere (også via bekjente) med hagler i den rimeligste enden av skalaen. Det har jo gjennom årene vært et utall merker/fabrikater på markedet i både kortere og lengre perioder - ofte kjedespesifiserte "merkevarer" fra ulike produsenter, fortrinnsvis fra Tyrkia og Spania, men også noen Italienske.
Om en slik hagle er "god nok" vil tildels avhenge av hva den skal brukes til. Det er litt forskjell om man skal slenge avgårde et og annet skudd på ei jaktuke i året, og kanskje et par serier på lerduebanen i løpet av sesongen, eller om man kommer til å skyte noe mer aktivt.
Om den skal brukes til jakt, så bør også vekt være et kriterie. Jeg skal love deg at det er forskjell å gå noen hele dager i fjellet med ei hagle som veier 3,3 kg kontra ei på 2,8 kg. Men samtidig er ei tyngre hagle mer stabil i skuddbevegelsen, og vil ha litt mindre rekyl.
Mye for pengene? Ja, jo - det er jo forsåvidt det, men man får rimeligste type valnøttkolbe og må nok regne med litt unøyaktig nettskjæring osv. Litt "slarkete" eller trang mekanisme og grov finish på låsekasse osv er det sikkert også. Stålkvalitet i løp og choker er sikkert tilstrekkelig god, men stål er ikke stål - og selv om løpet er trykktestet er det nok ikke like slitesterkt som på ei hagle av dyrere kvalitet. Blåneringen vil kanskje også være noe tynnere og mer ujevn.
Så - igjen, det kommer litt an på bruken, og hvor mye man er villig til å legge i det. Personlig hadde jeg gått opp et hakk eller to i pris, selvom man bommer like mye med ei hagle til 20.000,- som med ei til 5000,-
. Derfor er det viktig - og tildels avgjørende at man kjøper ei hagle med kolbe som passer.