Trenger litt råd her (les: som de fleste andre vil jeg jo helst bare få bekreftet mine egne valg og meninger her, hehe)
Har pr nå en Remington 870 når det kommer til hagle, som har vært brukt til alle slags typer jakt. Kjøpte i sin tid denne fordi den jo funger til alt, er et skikkelig tool som tåler en støyt og spiser alt av ammo. Men, føler meg litt som jeg går med hvite tennissokker i mokasiner med dusk når jeg går i høyfjellet og jakter rype. Ja, dette er i overkant overfladisk men har samtidig overbevist meg selv om at jeg "vel og vil treffe bedre med en o/u?"
Vært og testet litt forskjellig, og så langt så har feks Beretta Silver Pigeon og faktisk Churchill Select Walnut passet meg perfekt.
Berettaen er over dobbelt så dyr, men den gir jo selvsagt og en ganske annen kvalitetsfølelse. Det sagt, så må jeg si at Churchillen ikke var dum den heller, og helt grei utseendemessig. http://www.jaktogfriluft.no/display.aspx?menuid=31302&prodid=26478
Bryr meg fint lite om graverte tiurer og hvilken grad treverk det er i stokken osv osv. Men samtidig vil jeg jo at det skal være kvalitet i alle ledd.
Har etterhvert innsett at det max blir to uker jakt i året, og ikke så alt for mange leirduer som må bøte med livet i forkant av sessongen, som det nok burde. Så uansett hva det blir, vil den nok ikke slites ut med det første.
Men lest flere som klager over feks blånering som blir borte på Silmaer, treverk som beveger seg på Baikaler osv. Og ja, fullstendig klar over at uansett merke og pris, kreves godt vedlikehold.
Fornuft/behov tilsier Churchill til snaue 9k, men mer dragning til en Silver Pigeon merker jeg ...
Så, tanker?
Har en Silver Pigeon selv (dog 20cal), og kan på det varmeste anbefale Beretta. Kvalitetsfølelse til tusen
Har dog ingen erfaring med de andre du nevner.
Skal jeg kjøpe meg en ny hagle i fremtiden er valget lett, det blir en Beretta åkkesom