Julenøtt (les: meningsmåling.....)

Medlem
3. aug. 2009
Innlegg
2.887
Sted
Planet Earth
Heisann!

Tenkte jeg skulle "plage" Tidssonens mange gode bidragsytere med en liten "nøtt" jeg foreløpig ikke har klart å knekke helt.
Bildene nedenfor er nøttens (les: sakens) kjerne; - hvilken ville være det "beste" valget - gitt at man måtte velge en av dem.... ;)
Alle er på min lille "wish list", og jeg vurderer sterkt gjøre noe så snart vi bikker nyåret.

OK, jeg vet; - det er ulike ur, med ulike bruksområder, urverk, design etc.
Men det er jo der dilemmaet også har sin rot; - preferansene mine er nemlig ikke helt tydelige.
Eller rettere sagt; - entydige....
(Formoder det ikke bare er jeg som er "der" innimellom,... ;) )

Gode råd mottas; - urene er - i rekkefølge fra topp til bunn:
- Glashutte Original PanomaticLunar
- Jaeger Lecoultre Master Control Eight Days
- Panerai Luminor Chronograph, 00310

GlashutteOriginal-PanoMaticLunar2.jpg

JaegerLeCoultreMasterControlEigh-1.jpg

PAM_00310_ind.jpg


Mottar svært gjerne deres innspill/kommentarer (og gjerne gode ideer om alternativer også).

Og, for å ha det sagt; - skulle det være en av dere som har ett av disse for salg, så gi meg gjerne gi et hint.... :D
 
Jeg ville ha valgt den for meg mest anvendelige klokken.

Ur gjør seg som kjent bedre på armen enn i en boks i safen.


For meg ville valget helt åpenbart ha vært det siste alternativet :)
 
Det er vel ingen bombe at jeg anbefaler GO ;)
PanomaticLunar er en veldig flott og klassisk klokke men heller ingen dusinklokke, så du slipper å møte på så mange andre med den på armen. Den passer like godt til jeans som til dress.

En Jeager er heller aldri et dårlig valg.

Panerai sier meg ingen ting. Men du blir nok ikke eneste i byen med den på armen ..........

Kos deg med valget og den spennende prosessen du har forran deg
 
GO:n er meget fin, men i mine øyne veldig "dressy"...dvs den synes jeg ikke passer til en t-shirt eller fleece gensern.....som til tross alt er et vanlig plagg for norrmenn.... :mrgreen:


Jaegern er fin også selvsagt, men den blir også litt for elegant for flere brukstilfelder....

Den eneste som jeg mener er "versatile enough" er PAM 310......den kan være dressy med en krokodille reim..........og veldig casual med en army strap.........
 
En sak til...........

310 vil du garantert bli alene om på byn..........den er ikke akkurat vanlig....

Er du forresten klar over at den er 40mm og ikke 44mm som de fleste Panerai's? :eek:
 
Sven Bertil skrev:
En sak til...........

310 vil du garantert bli alene om på byn..........den er ikke akkurat vanlig....

Er du forresten klar over at den er 40mm og ikke 44mm som de fleste Panerai's? :eek:


Jupp....
310 er åpenbart et litt "one of a kind" innen PAM-rekken, og 40mm er nok min size om jeg går den veien.... 8)

Tror ikke det skal bety mye. Egentlig.
Glashutte er 40mm og Jaeger 41,5mm.

Uansett, en PAM på 44mm blir for stort for meg.... :p
 
Min personlige preferanse ville ha vært GO Panomatic Lunar. Den har en vakker dobbel svanehals med bakenforliggende håndgraveringer som er synlige bak. Et kunstverk. Urskiven er spesielt ryddig og lettlest. Må si meg enig med 1963 at den passer til såvel dress som jeans, men slikt er jo en smakssak.

Bildet under er lenket fra minutemachines.com:
Panomatic09.jpg


Her er noen flere fine bilder av denne fantastske klokken:
http://www.minutemachines.com/watches/GlashutteOriginal/Lunar.html

Forøvrig likte jeg godt den avbildete Paneraien, men har aldri sett den live.

_Skjalg
 
Å vurdere dette er jo for deg mye av spenningen med å kjøpe ny klokke. Kommer kanskje litt an på hva samlingen din ellers består av (og det er jo mange fantastiske ur...).

JLC tror jeg har samme verket som i min Reverso GMT. Det betyr i så fall at du ikke kan stoppe sekundviseren når du setter tiden. Ellers et fantastisk verk og klokke. Dette til info dersom det er viktig for deg. Da bør du eventuelt sjekke ut dette.

Lykke til med å være sin egen julenisse!
 
GO har jo en smuk forarbejdning i en klasse for sig - som du kan få lov til at kigge på ;)
JLC holder max og er super kvalitet for pengene
PAM´en er vel den mest versatile af de ure du lister

Hvad du vælger, det er jo helt op til dig .... men med de ure, som du allerede har, så nappede jeg JLC´en ;) GO er også go´, men holder nok ikke værdien som JLC og en PAM på 40mm er ikke helt holdbar ... er den .. ? :oops: Sorry !!! En PAM holder jo altid ;) :D 8) Rent gæt fra min side, så ikke videre validt - sorry ;) :roll: :) :?
 
1963 skrev:
Det er vel ingen bombe at jeg anbefaler GO ;)
PanomaticLunar er en veldig flott og klassisk klokke men heller ingen dusinklokke, så du slipper å møte på så mange andre med den på armen. Den passer like godt til jeans som til dress.
En Jeager er heller aldri et dårlig valg.
Panerai sier meg ingen ting. Men du blir nok ikke eneste i byen med den på armen ..........
Kos deg med valget og den spennende prosessen du har forran deg

Takker, 1963. Jeg har sett og prøvet GO'n, og den falt veldig i smak. Det slo meg også at størrelsen på ca 40mm ikke virket for lite - etter å ha prøvet uret på hånden. Det betyr en del det også... :)

rkjersem skrev:
Synes du skal kjøpe alle tre jeg. Så bruker du de en stund, så selger de to du liker minst til meg :mrgreen:

Hehe... en fiffig tanke det der, rkjersem, men her må jeg nok klare meg med en-av-gangen-tilnærmingen..... ;)

Anders skrev:
Av disse tre er JLCen min favoritt!

Mmm..... det litt "kjipe" er at jeg har en JLC Master Controller Chronograph. Vil muligens vurdere å kvitte meg med den da...
skjalgb skrev:
Min personlige preferanse ville ha vært GO Panomatic Lunar. Den har en vakker dobbel svanehals med bakenforliggende håndgraveringer som er synlige bak. Et kunstverk. Urskiven er spesielt ryddig og lettlest. Må si meg enig med 1963 at den passer til såvel dress som jeans, men slikt er jo en smakssak.

Forøvrig likte jeg godt den avbildete Paneraien, men har aldri sett den live.
_Skjalg

Enig mht GO'n, Skjalg. Den ER så definitivit et vakkert og pesielt ur. Og urverk....
 
Arild skrev:
Å vurdere dette er jo for deg mye av spenningen med å kjøpe ny klokke. Kommer kanskje litt an på hva samlingen din ellers består av (og det er jo mange fantastiske ur...).
JLC tror jeg har samme verket som i min Reverso GMT. Det betyr i så fall at du ikke kan stoppe sekundviseren når du setter tiden. Ellers et fantastisk verk og klokke. Dette til info dersom det er viktig for deg. Da bør du eventuelt sjekke ut dette.
Lykke til med å være sin egen julenisse!

Takker, Arild!
JLC'n er utvilsomt interessant, men detaljen mht tidsinnstillingen visste jeg ikke. Uten at det skal være avgjørende. Utfordringen ift dette uret blir om jeg skal beholde min JLC Master Controller Chrono, eller kvitte meg med den. Ser vel for meg den vil få lite armtid om det ble ny JLC i familien.... :(

Joepete skrev:
GO har jo en smuk forarbejdning i en klasse for sig - som du kan få lov til at kigge på ;)
JLC holder max og er super kvalitet for pengene
PAM´en er vel den mest versatile af de ure du lister
Hvad du vælger, det er jo helt op til dig .... men med de ure, som du allerede har, så nappede jeg JLC´en ;) GO er også go´, men holder nok ikke værdien som JLC og en PAM på 40mm er ikke helt holdbar ... er den .. ? :oops: Sorry !!! En PAM holder jo altid ;) :D 8) Rent gæt fra min side, så ikke videre validt - sorry ;) :roll: :) :?


Thanks, Joepete!
Interessante synspunkter. Tror jeg vil mene å få relativt bra "value for money" med den GO'n. Kanskje mer der enn for de øvrige to.
PAM på 40mm er jo alltid et dilemma.... og diskusjonstema.
Dessverre har jeg ikke fått sett denne "live" enda, men har nok enn så lenge akseptert for min egen del at 44mm ikke blir riktig størrelse for meg. Tricky case.... :?
 
Jeg liker veldig godt alle tre, men i mine øyne er JLC og GO i en litt annen klasse enn Panerai. Personlig ville jeg valgt JLCen. GOen har enestående finish og verk, men designet på den spesifikke modellen appellerer mindre til meg - for mye skive og for lite klokke. :) . Når det er sagt vil både JLCen og GOen passe svært godt sammen med det du har vist av samlingen din her på forumet - nydelige, klassiske dressur fra de fremste produsenter. Paneraien er mer av et sportsur, har i utgangspunktet et annet bruksområde, og skiller seg ut fra de andre urene du har vist. Slik sett kan det være et mer spennende valg.
 
Hopalong skrev:
Jeg liker veldig godt alle tre, men i mine øyne er JLC og GO i en litt annen klasse enn Panerai. Personlig ville jeg valgt JLCen. GOen har enestående finish og verk, men designet på den spesifikke modellen appellerer mindre til meg - for mye skive og for lite klokke. :) . Når det er sagt vil både JLCen og GOen passe svært godt sammen med det du har vist av samlingen din her på forumet - nydelige, klassiske dressur fra de fremste produsenter. Paneraien er mer av et sportsur, har i utgangspunktet et annet bruksområde, og skiller seg ut fra de andre urene du har vist. Slik sett kan det være et mer spennende valg.

Enig ift Panerai'en, Hopalong.
Når vi snakker urverk, overgår jo både GO og JLC denne.
Akkurat denne Panerai'en er hakket hvassere enn en eventuell annen Panerai - spesielt om vi snakker 40mm.
I tillegg kan det også tåle de mer "formelle" antrekk vil jeg mene...
Hvilket både GO og JLC er som skapt for.
....Og den Glashutte'n er usedvanlig vakker og tiltalende i seg selv.

Denne blir vanskelig.
Svært vanskelig. :roll:
 
Først tenkte jeg å være diplomatisk. Men jeg klarer ikke.
Min subjektive preferanse ligger helt klart hos JLC.
Tidløs. Elegant. Robust. Unikt urverk.

Ikke til forkleinelse for de to andre som også er ur i absolutt øverste klasse.

JLC :D
 
Jeg ville gått for GO. Har nettopp fått en PanoReserve i hus. Den er helt klart et dressur, men har blitt overasket over hvor godt den kommer overens med litt mer casual stil. Har hatt den på armen noen dager nå og det er en fest hver gang jeg kikker på håndleddet.

Lykke til med valget, og god jul.